101 (edited by Merovinger 17-08-2011 13:47)

Re: Juan Mendez

Ik heb op de website de zaken rond Mendez nog eens nagelezen omdat ik wist dat op een gegeven moment Mendez vanuit Zuid-Amerika gebeld had met vragen over de overvallen van de bende maar ik wist niet precies meer wanneer. Ik heb dit even opgezocht en vind het volgende hierover (met alweer de typische tegenstrijdigheden):

Mendez was bedrukt. De laatste tijd spookte de geschiedenis van de Bende van Nijvel door zijn hoofd. De meeste vrienden die hem tegenkwamen, zeiden dat hij zich verward gedroeg. De mogelijkheid van een staatsgreep was voor hem een gespreksonderwerp geworden. Toen de Bende van Nijvel op 27 september acht mensen neerkogelden in Eigenbrakel en Overijse was hij op zending in Porto Rico. Toen hij het nieuws van de overvallen had vernomen had hij onmiddellijk vanuit Latijns-Amerika getelefoneerd om te achterhalen met welke wapens de moordenaars hun overvallen hadden uitgevoerd.

Dag aan dag was hij blijven bellen naar verschillende mensen in België. Eens hij terug in het land was, had hij zich gehaast naar het politiecommissariaat van Overijse om te weten te komen welke wapens gebruikt werden door de bende. Mendez had angst dat de wapens die bij hem gestolen waren, gebruikt werden door die moordenaarsbende. Hij had flarden van een puzzel in mekaar gelegd. Onvoldoende om zeker te zijn, voldoende om zich ontstellend ongerust te maken.

Opmerking: Dus tijdens de overvallen in Eigenbrakel en Overijse was Mendez in het buitenland en heeft hij een alibi. Van wanneer tot wanneer?

Op zaterdag 9 november is Juan Mendez-Blaya op kantoor. Opmerking: ik veronderstel dat dit 1985 is. Dus was Mendez die dag in België. Op 9 november 1985 vindt de Benderaid op de Delhaize van Aalst plaats, sinds die dag ondergaat Mendez een gedaanteverwisseling.

Een dag na de overval, op 10 november 1985, vertrekt hij op zakenreis naar Porto Rico. Daar wordt hij ontvangen door FN-agent William Burns, die enkele opmerkelijke verklaringen aflegde. Vanuit Porto Rico telefoneerde Mendez naar zijn vrouw om op de hoogte te blijven van het onderzoek naar de Benderaid van Aalst. Mendez geraakte in een staat van acute angstpsychose. Doraene vertelde aan de Bendecommissie bis wat Burns hem hierover zei: 'Toen Juan Mendez in de krant een artikel las over de overval op een Belgisch warenhuis, belde hij onmiddellijk naar zijn vrouw. Wat zij hem vertelde was duidelijk slecht nieuws, want na hun telefoontje werd Mendez heel zenuwachtig.

Opmerking: Betekent dit dat Mendez op 9 november 1985 ’s avonds géén nieuws heeft beluisterd noch gezien, noch dat iemand hem die avond heeft gebeld om te vertellen wat er is gebeurd? (denk aan Beijer die onmiddellijk Bouhouche gebeld zou hebben). Iedereen was toen op de hoogte van het voorval en hij niet. Hij vertrekt ’s anderendaags naar Zuid-Amerika. Het is pas toen hij in Zuid-Amerika of op het vliegtuig een krant leest dat hij het nieuws over de overval verneemt. Vreemd hoor.

Wanneer is Mendez teruggekomen?

Uit het interview met zijn broer: Begon uw broer te panikeren? "Bij momenten. Op het ogenblik van de aanslag op de Delhaize in Aalst in november 1985 zat Tonio voor FN in Panama. Toen hij ervan hoorde was hij zo in paniek dat zijn collega hem naar een arts bracht, die hem kalmeermiddelen voorschreef."

Opmerking: Was Mendez nu op 9 november 85 nu wel of niet in België?

Uit het interview met zijn broer: Uw broer was bang dat een paar van zijn wapens die gestolen waren, gebruikt werden door de Bende van Nijvel? Denkt u dat hij bewijzen had tegen Bouhouche?
"Ik denk van wel. Ik heb er met politiemensen over gediscussieerd. Heeft de Bende van Nijvel ja dan nee een HK gebruikt? Volgens hen niet, volgens hen was het een Kalashnikov geweest. Maar als je iets van wapens af weet, kun je je niet vergissen. De HK is high tech, van plastic en met geluidsdemper, de Kalashnikov is een houten bazaar. Op de robotfoto's van Aalst heb ik een HK gezien. Dus ga ik ervan uit dat mijn broer zeker was dat de Bende dat wapen gebruikte. Het is daarom dat hij na de slachting in Aalst het politiecommissariaat van Overijse is binnengestapt om te horen of zijn wapens daar wel degelijk gebruikt waren."

Opmerking: Het zou goed zijn om te weten wanneer Mendez naar de politie van Overijse is gestapt. Heeft de politie van Overijse een PV opgemaakt van de getuigenis van Mendez of heeft ze met de info iets gedaan?

Uit het interview met zijn broer: Toch heeft hij eind 1985 nog wapens verkocht aan Bouhouche en zijn ze nog samen met de kruisboogschutters van Overijse op jacht geweest in Compiëgnes. "Misschien kreeg Tonio geen andere keus, omdat ze hem in hun greep hadden. Of misschien wilde hij niet 'nee' zeggen om het contact niet te verbreken en de mogelijkheid te behouden om zijn eigen wapens terug in handen te krijgen. In elk geval heeft hij zijn collectie nooit teruggezien, hij werd vermoord. Voor mij staat het vast dat een onderzoek naar de wapendiefstal bij mijn broer naar de Bende van Nijvel zou leiden. Daar zit het motief voor de moord. Maar de speurders zijn er nooit op doorgegaan."

Opmerking: Iemand een idee van de datum?

  • Tot 6 januari 1986 is Mendez in ziekteverlof.

  • Op 7 januari 1986 wordt Mendez vermoord.

Mendez was dus al onstellend ongerust sinds de overvallen van 27.09.1985. Hij voelde zich duidelijk in het nauw gedreven.

102

Re: Juan Mendez

Ik zie in de lijst met gestolen wapens geen Heckler & Koch MP5 staan maar wel een type 56 geweer, dit is de Chinese namaak versie van de AK47 (Kalasnikov).

103

Re: Juan Mendez

Deze MP5 werden niet bij Mendez gestolen, maar bij de groep Diane in Etterbeek. En inderdaad, op één van de foto's van de bendeleden staat een MP5 SD (gedempte versie) getekend. Chinese namaak, maar even dodelijk. Chinezen kopiëren vrijwel alle wapens.

Re: Juan Mendez

Mendez in "betere tijden".

https://lh5.googleusercontent.com/-Yl1QBdYmcRg/TpG92_PshRI/AAAAAAAAB0g/v0TFzyuesVA/s454/Mendez%2525204.JPG

105

Re: Juan Mendez

Was Mendez een slachtoffer van de Bende van Nijvel? Officieel niet, maar voor Bouhouche was de dood van Mendez in ieder geval het einde van een episode. Op de begrafenis van Mendez tekende adjudant Dussart van de BOB van Waver volgende woorden van Bouhouche op: "Er zal geen bloed meer vloeien in Waals-Brabant."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

106

Re: Juan Mendez

Bedoel je dit Ben (Bihay en Balfroid spreken):

"Bij de begrafenis van Mendez gaan wij naar de kerk om Bouhouche te onderscheppen. We vragen hem met ons mee te gaan om hem een paar vragen te stellen. We brengen Bouhouche naar Waver. Eerst ondervragen we hem over Goffinon om een uitweg te hebben. En we zetten hem wat onder druk. Op dat ogenblik zegt Bouhouche ons: 'Jullie zoeken de bende van Nijvel? Maak jullie geen zorgen. Er zal niets meer gebeuren.'"

Uit: Bendecommissie II, bijlage IV P. 276.

Inderdaad mysterieus. We beschikken niet over een paar elementaire puzzelstukken om de zaak uit te klaren.

107

Re: Juan Mendez

Charly wrote:

Inderdaad mysterieus. We beschikken niet over een paar elementaire puzzelstukken om de zaak uit te klaren.

Een zoveelste aanwijzing dat Bouhouche de persoon was die mee de logistiek van de Bende plande. Hij bepaalde mee welke feiten er gepleegd werden.

108

Re: Juan Mendez

Getuigen zagen omstreeks het tijdstip van de moord op Mendez een kleine rode auto en een witte jeep staan achter de Passat van het slachtoffer. De maîtresse van Bultot bezat een rood autootje en Bultot had met haar de nacht doorgebracht. Buslik reed op dat moment met een witte Mercedes-jeep die hij met Bouhouche in Mechelen had gestolen.

Diezelfde namiddag hebben Bouhouche en Bultot elkaar ontmoet in de Eldorado op het Brusselse Brouckèreplein en keken er naar een film over huurlingen. Er wordt regelmatig gezegd dat Bultot het moordwapen daar aan Bouhouche heeft gegeven maar misschien maakte Buslik wel van dat moment gebruik om het wapen terug in het huis van Bouhouche te leggen.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

109 (edited by Merovinger 24-11-2011 21:56)

Re: Juan Mendez

De oprit in Rosières naar de E411 richting Namen waar de vermoorde Mendez werd gevonden in zijn auto. Rechts zie je het fameuze hondenkerkhof » Google Street View

Re: Juan Mendez

Mendez werd met zes hollow point kogels vermoord. Hij werd vier maal in het hoofd geschoten (achter het linkeroor en in het linkeroogkas) en twee maal in de borst. Dit doet toch wel sterk denken aan de manier waarop Angelou, Vanden Eynde en Fourez-Dewit vermoord zijn.

De dader(s) is (zijn) kalm gebleven. Ze hebben de vingerafdrukken gewist, het lichaam van Mendez op zijn zij gelegd op de voorste zetel en de sleutels van de auto meegenomen. Waarom de sleutels stelen? Wou de moordenaar een souveniertje hebben van deze moord? Was Bouchouche niet zulke verzamelaar? In elk geval waren de daders blijkbaar niet geïnteresseerd in de aktetas met persoonlijke documenten van Mendez. Ook een wapen van Mendez werd door de daders niet gestolen. Het wapen lag in een verborgen ruimte en werd enkele maanden na de moord door de nieuwe eigenaar van de auto gevonden.

Onder de auto werden twee hulzen gevonden. Rond de auto waren afdrukken van vrouwelijke stappen merkbaar in de sneeuw.

Bron: L'histoire vraie des tueurs du Brabant | Finné-Leurquin