Topic: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Op 9 november is het 26 jaar geleden dat de Bende van Nijvel in Aalst toesloeg. Acht mensen lieten hierbij het leven. Niet enkel hun families, maar de hele Aalsterse gemeenschap vergeet deze gruwel tot op vandaag niet. De stad organiseert op die dag een plechtigheid om alle slachtoffers te herdenken.

Die vindt om 11 uur plaats op de begraafplaats in Aalst aan het monument dat speciaal werd opgericht voor de slachtoffers. Na de plechtigheid krijgen de nabestaanden van de slachtoffers de kans om samen na te praten.

De stad heeft via registers alle nabestaanden van de slachtoffers opgespoord. Toch kan het omwille van veranderde familiesituaties zijn dat niet iedereen een uitnodiging heeft gekregen. De stad wil via deze weg iedereen uitnodigen voor de officiële plechtigheid die plaatsvindt op woensdag 9 november, om 11 uur aan de begraafplaats in Aalst.

Meer info
dienst Stadspromotie – sectie Public Relations
Keizersplein 21b, 9300 Aalst
tel. 053 73 22 44
info@aalst.be

2

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

De dienst stadspromotie van Aalst organiseert de herdenking? Rare manier om de stad te "promoten". Binnen enkele jaren spreken we van de bende fietsroute, bende taart met kogelgaten en stands met vissershoedjes aan de Delhaize.

3

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Nergens een kerkhof adres te vinden. 't is toch niet in de Rozendreef zeker? Zijn er meerdere kerkhoven in Aalst? Aangezien Aalst een carnaval-stad is zal er wel een speciale plaats gekozen zijn.

Raf, uw Bende van Nijvel route, daar zijn ze reeds 4 jaar mee bezig. Spoken de bendeleden van Nijvel op dit kerkhof nog rond?

Bewoners Rozendreef voelen zich onveilig

Een groot deel van de bewoners van de Rozendreef klaagt over overlast in de wijk. Dat blijkt uit een onderzoek van politie en stadswachten waarbij 306 gezinnen in de Dewaco-blokken en omgeving bevraagd werden over de leefbaarheid.

Het onderzoek maakt deel uit van het Lokaal Integraal Veiligheidsbeleid (LIVB). 'Om veiligheidsproblemen bij de wortel aan te pakken is een geïntegreerde aanpak noodzakelijk', verklaart Yanic Vandevenne van de dienst kwaliteitszorg van de politie. 'We brachten alle mogelijke oorzaken en gevolgen van het onveiligheidsgevoel in kaart en zullen nu naar oplossingen zoeken.'

Tussen 2004 en 2006 kwamen vanuit de Dewaco-blokken aan de Rozendreef 705 meldingen, waren er 566 interventies en werden 244 dossiers opgesteld. Reden voor het onderzoek zijn klachten over druggebruik en overlast, het slechte onderhoud van de plantsoenen en sociale problemen. 'In de Dewacowijk wonen zowel kroostrijke gezinnen als ouderen en alleenstaanden', zegt Vandevenne. 'Dat veroorzaakt conflicten. Bovenaan de lijst staan dan ook burenruzies en gewelddelicten.'

Uit het onderzoek blijkt ook dat er nood is aan sportvoorzieningen, kinderopvang, wijkverenigingen en speelplaatsen. Tevreden is men over het openbaar vervoer en het aantal parkeerplaatsen.

Klachten zijn er over spijbelende jeugd, sluikstorten, vandalisme en nachtlawaai. De geluidsoverlast wordt onder meer veroorzaakt luide bromfietsen en kippenkolonies. 'De kippen maken tot laat in de avond lawaai', zegt een van de vier conciërges, die vaak het gelag betalen. 'Omdat zij de eerste aanspreekpunten vormen, zijn zij vaak een schietschijf. Ze hebben geen gemakkelijke opdracht', beseft Dewaco-voorzitter Eddy Monsieur.

Volgens burgemeester Ilse Uyttersprot moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen: 'We moeten vetrekken vanuit een samenwerkingsgeest om de buurt leefbaarder te maken.'

In eerste instantie gaat het om de bewoners, de politie en het bestuur. Steun wordt ook verwacht van het openbaar ministerie, bedrijven, de media en organisaties, verenigingen en instellingen. 'Uiterst belangrijk is het willen bijdragen tot oplossingen, zelfs wanneer men zelf niet rechtstreeks bij het probleem betrokken is', zegt Yanic Vandevenne.

Aan het veiligheidsonderzoek werkten sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco, de stad Aalst en de lokale politie mee.

4

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

K& wrote:

Nergens een kerkhof adres te vinden

Google?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Het bevind zich aan de Kerkhoflaan, hoe kan het ook anders. Dit is eigenlijk op loopafstand van de Delhaize. als je aan café The Fox staat naar het rond punt wandelen, 3e afslag Leon de Bethunelaan nemen (ring volgen), dan vind je het na een 150-200 tal meter aan de linkerkant. Hier bevind zich het bende monument en ook het graf familie van de steen. Weet iemand welke andere slachtoffers er nog liggen van Aalst?

6

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

K&, grote kans dat David hier aanwezig is, misschien hem aanspreken over dat famillielid?

7

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Dank voor de info. Volgens de stadsdoc is er sinds een paar jaar ook ergens aan nieuw kerkhof aan de Rozendreef. Maar deze is zeer lang en zonder nummer. Ik ga proberen te komen maar ik hoop eigenlijk Annemie Bulte te zien, die ik echter niet ken van haar noch. Ik vind het niet gepast op deze herdenking mensen aan te spreken tenzij het gepland is via kennissen. Zijn er nog mensen die daar passeren? Nadien wil ik wel een koffie als de Fox open is. Bretellen meebrengen.

8 (edited by Raf 05-11-2011 20:02)

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Ik ga proberen aanwezig te zijn. Het kerkhof is in 2 opgedeeld door centrale weg. In het midden rechts is het bende monument (grasveld erachter). Graf Van de Steen is aan zelfde kant maar verder achteraan, tegen de muur. The fox nadien is ok.

9

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Bericht aan Raf, het is zeer lang geleden dat ik op dit forum geweest ben. Raf, ik lees dat je David wil aanspreken over een famillielid, over wat gaat het en over welk familielid. Ik ben van alles over de familie goed op de hoogte.

Re: Stad Aalst herdenkt slachtoffers Bende van Nijvel

Is er een herdenkingsplechtigheid voorzien zaterdag voor de slachtoffers van Delhaize Aalst?