Re: Oudergem: 13 Februari 1984

15 getuigen verhoord over 27 jaar oude moord

Het Brusselse parket bevestigt dat er nog steeds onderzoek gevoerd wordt naar de moord op Christine Van Hees in 1984, en dat er onlangs nieuwe ontwikkelingen zijn geweest in het dossier. Woensdag zijn vijftien mensen als getuigen verhoord door de federale gerechtelijke politie van Brussel.

Van Hees was zestien toen ze in 1984 gefolterd en vermoord achtergelaten werd onder een brandende stapel hout in een champignonkwekerij in Oudergem. In 27 jaar tijd kon de moord niet worden opgelost en het dossier belandde daardoor bij de vrij nieuwe afdeling 'Cold Cases' van de Brusselse federale politie.

Die rechercheurs zouden op een spoor zitten dat nooit echt werd onderzocht: volgens de krant Het Laatste Nieuws een donkere Amerikaanse wagen, een Pontiac Firebird Trans Am, met verdachte inzittenden die destijds is opgemerkt. Om het onderzoek niet te verstoren geeft het Brusselse parket geen commentaar.

Bron: De Standaard | 16 september 2011

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Artikel i.v.m. Christine Van Hees zoals in Het Laatste Nieuws van 15 september 2011 pag. 6:

De verhoren van de laatste kans

Een speciaal team van de federale gerechtelijke politie is sinds gisteren bezig met verhoren in een 27 jaar oude zaak. Ze leggen een 15-tal mensen op de rooster die heel misschien iets meer weten over de moord op Christine Van Hees (16). Het meisje werd in 1984 gefolterd teruggevonden in een verlaten champignonkwekerij in Oudergem. Het zijn de verhoren van de laatste kans.

De vijftien, haast allen mannen en vrouwen van eind de veertig of begin de vijftig, zijn nooit eerder verhoord. Gisterochtend werden ze thuis opgepikt door de politie en meegenomen naar Brussel. Onder hen brave huisvaders en -moeders. Sommigen zijn harde werkers, zijn getrouwd en hebben kinderen. Sommigen hebben een iets minder rimpelloos parcours afgelegd en kijken terug op wat eerdere aanvaringen met politie en gerecht.

Meer » Nieuws

23

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Waarom zijn Emiel D. G. en Erna S. (de ouders van Anne D. G., een meisje uit het netwerk) uit Gent, nooit verhoord ondanks dat hun namen in het dossier Dutroux voorkomen?

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Mijn simpel gedacht ik zou zeggen, als deze moord is opgelost:

  • motief

  • daders

  • opdrachtgevers

Is het dossier roze balletten, doders van Brabant en CCC opgelost. Let op mijn woorden, ooit gaat dit de sleutel is, waarom? Een gevoel na diepe interesse in dodersdossier.

25

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Zelfs als dit zo zou zijn, ik zie die moord niet meer opgelost geraken, beste "oplossing". Maar is iets niet pluis in de zaak Van Hees, is ook mijn gevoel.

26

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Het doek valt officieel pas op 13 februari 2014 - dan is het dertig jaar na de feiten - maar gisteren heeft het parket van Brussel de ouders van Christine Van Hees geïnformeerd dat de moordenaars van hun dochter nooit veroordeeld zullen worden » Nieuws

Eén van de gruwelijkste moorden van België blijft voor altijd een enigma.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Triestig dat justitie die smerige zaak nooit opgelost heeft gekregen.

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Er zal niemand meer voor veroordeeld worden, maar betrokkenen kunnen nu wel vrijuit spreken als ze dat willen. Dat kan allicht toch tot een "oplossing" leiden in de zin dat we misschien de daders leren kennen.

Het is hetzelfde waarop we mogen hopen in het Bende van Nijvel-dossier, want ook daarin wordt niemand veroordeeld al was het maar omdat geen enkele advocaat, aanklager of rechter snel genoeg kan lezen om voor november 2015 het hele dossier door te nemen.

29

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

En hoe is het mogelijk dat een chagrijn zoals ene Jean-Mich(ke) Nihoul ongestraft uit heel deze smeerlapperij kan ontkomen? "Ik heb een arm zolang als de Donau" was een uitspraak van hem, en uiteraard een belediging voor de rivier!

Als organisator van sex- en andere party's was hij bij uitstek de persoon die de mogelijk had om zijn ziekelijk klienteel af te persen met foto's en video's. Dat hierbij hoge- en nog hogere personen betrokken waren is voor mij duidelijk. Zo hoog zelfs dat deze spermadruipende personaliteiten Vrouwe Justitia naar hun pijpen kon laten dansen.*

Niet moeilijk dat het voetvolk van Justitie geboycot werd in hun onderzoeken. Zo werden er carriéres gebroken en geschapen. Arme onderzoeker met zijn hart op de juiste plaats. Voor mij blijven de Roze Balletten de vonk die de lont ontstak die leidde naar de explosie van de Bende van Nijvel.

Mijn idee.

* Sorry voor de woordkeuze

Re: Oudergem: 13 Februari 1984

Ik wil Nihoul allesbehalve goedpraten, maar ik betwijfel of hij werkelijk over explosieve informatie beschikt. Anders zou hij ofwel met zijn krent ergens op een tropisch strand liggen ofwel zou hij allang koud gemaakt zijn, en niet zitten wegkwijnen op een appartementje in Zeebrugge.