1

Topic: Betalend model

In een ander topic maakte forumlid K& de volgende opmerking waar ik als beheerder graag dieper op in wil gaan.

K& wrote:

Er zijn echter teveel plezanterikken op de sites zodat je best een betalende site moet uitbouwen willen we uit alle nonsens uit geraken.

Een terechte opmerking en eerlijk gezegd heb ik met mijzelf al verschillende keren een discussie gehad of ik nu een betalend model moet opstarten of niet. Tot op heden blijft het antwoord echter overduidelijk nee, en in de toekomst zal dit waarschijnlijk nog heel lang zo blijven.

Mensen laten betalen om toegang te krijgen of reclame zou natuurlijk wat extra zakgeld zijn voor mij, maar dat is niet de bedoeling van deze website. Ten eerste vind ik het voor mezelf moreel niet aanvaardbaar om voor deze website geld te vragen (deze site is er ter nagedachtenis aan alle onschuldige slachtoffers van de Bende van Nijvel) en ten tweede is deze website opgericht als een vrijwillig initiatief zonder winstoogmerk.

En ten derde is een site die gratis (en zonder reclame) is, zeer makkelijk te bereiken/bezoeken is. De drempel is zeer laag voor iedereen om zich te kunnen verdiepen in het dossier van de Bende van Nijvel en hierdoor slaag ik er ook in om redelijk veel bezoekers te lokken.

Je zou inderdaad kunnen zeggen dat een betalend publiek de discussies naar een hoger niveau zullen trekken net omdat ze heel gemotiveerd zijn. Dat klopt, maar zelfs een forumlid dat maar één keer iets zegt, kan een terechte opmerking maken. Het is net de kracht van het collectief dat dit forum tot iets uniek (?) maakt.

Ik sta natuurlijk open voor alle suggesties over dit onderwerp.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Betalend model

K& heeft een punt: indianenverhalen genoeg. In het huidige systeem is trischen vrij eenvoudig. Maar ik stel me wel de vraag of mensen gaan betalen om een echte getuigenis te gaan posten. Verder is het niet evident de indianenverhalen er uit te halen. Het hele Bende-verhaal bestaat er uit.

Mogelijk zijn er ook nog tussenoplossingen.

3

Re: Betalend model

Op dit forum is een degelijke harde kern van gebruikers aanwezig. Indien er zich een gebruiker aanmeld kan men moeilijk zijn beweegreden te weten komen. Maar we staan wel sterk genoeg om iemand die met fantasie-of horrorverhalen komt aandraven beleefd af te blokken. Het is in het verleden reeds gebeurt geloof ik.

Re: Betalend model

Ik denk te beweegredenen van K& te begrijpen. Hij denkt mogelijk dat door enige mate van exclusiviteit er meer relevante informatie kan loskomen. Echter de kans is zeer groot dat het plan niet haalbaar is, doordat er simpelweg niet genoeg markt voor is. Het aantal mensen dat wil betalen voor een Bende Forum is te gering.

Positief vind ik Ben zijn gedachtegang over reclame. Deze website is mooi rustig en hopelijk blijft dat zo voor altijd. Tot slot wat Hestur zich afvroeg, of er een tussenoplossing is? Ik heb wel een ideetje. Namelijk dat er een Forumonderdeel komt, dat alleen bezocht kan worden als je bv. zolang lid bent, of als je zoveel reacties hebt geschreven.

Dus een stukje exclusiviteit waar de ervaren leden wat kunnen sparren. En waar sommige leden dus nog niet kunnen komen. Lijkt me een leuk experiment.

Re: Betalend model

noorderling wrote:

Tot slot wat Hestur zich afvroeg, of er een tussenoplossing is? Ik heb wel een ideetje. Namelijk dat er een Forumonderdeel komt, dat alleen bezocht kan worden als je bv zolang lid bent, of als je zoveel reacties hebt geschreven.

Dus een stukje exclusiviteit waar de ervaren leden wat kunnen sparren. En waar sommige leden dus nog niet kunnen komen. Lijkt me een leuk experiment.

Dit lijkt mij dan weer niks. Ik veronderstel dat ik hier nog meer enkele keren gepost heb, maar ik ben wellicht één van de meest fervente lezers hier. Dagelijks minstens éénmaal bijlezen, en dat sedert ik de site ontdekt heb. Maar mijn standpunt is: als ik meen dat ik geen echt zinnige dingen te vertellen heb, doe ik er liever het zwijgen toe. Het is met andere woorden geenszins zo dat de mensen met de meeste reacties ook diegenen zijn die het meest met de zaak bezig zijn of er het diepst over nadenken...

Re: Betalend model

Je krijgt dan idd de vraag waar je de grens legt. Er zijn leden die al lang lid zijn en nooit posten en er zijn wellicht leden die veel posten maar niet veel bijdragen.

Zowiezo als ik hardop tel, kom ik op zo'n 20 leden die regelmatig posten en ongeveer 40 die af en toe posten. De markt is simpelweg erg klein.

Maar als er vraag zou zijn naar een besloten gedeelte op dit forum (1 item), zou ik daar wel een voorstander van zijn. Zelfs als ik daar niet zou mogen komen. Je zou kunnen afspreken dat je er alleen voor gevraagd kan worden door bestaande leden of zoiets. Wie niet waagt wie niet wint.

7

Re: Betalend model

Zeer interessant om de gedachten van de gebruikers te horen/lezen. De "markt" is inderdaad te klein en mensen zullen afhaken voor ze zich registreren terwijl ze misschien wel interessante zaken te vertellen hebben. De meeste grote krantenwebsites hebben hetzelfde probleem. Vanaf het moment dat ze een betalend model opstarten (bv. betalen voordat je artikels kan lezen) haken de meeste mensen af en daalt het aantal gebruikers aanzienlijk.

Dus kan je jezelf de vraag stellen hoe je veel mensen kan bereiken (wat toch een doel is van deze site) als je al een drempel maakt voordat mensen een artikel kunnen lezen of zich kunnen registreren voor het forum.

Een afgesloten gedeelte van het forum lijkt een interessante piste, maar ook daarover kan je veel vragen stellen:

  • Hoe denken mensen hierover die niet tot die kring behoren?

  • Over welke zaken moet je discussiëren? Op het huidige forum is ruimte genoeg om discussies te voeren of te starten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Betalend model

Veel slachtoffers hebben klachten over allerlei geroddel op de sites, andere worden beschuldigd zonder veel bewijs. Het is nogal wiedes dat dergelijke zaken niet op een openbaar forum mogen worden gezet. Tegelijkertijd zal iemand die wil roddelen zich niet de moeite getroosten om eerst veel zinnigs te schrijven over zijn bedenkingen bij het lezen van de dossiers, om daarna pas na betaling op een gesloten deel te worden geïnviteerd.

Door onbewezen pseudo roddel te verbieden op het open deel verplicht je de mensen eerst het dossier te lezen. Na deze zware lectuur van enige maanden zal de pseudo geïnteresseerde reeds lang vertrokken zijn naar zijn stamcafé.

Ik vrees echter dat de markt te klein geworden is. Zelfs een vergadering met alle sites samen, brengt geen 5 man meer op de been. Elke maand sterven er oude leden en anderen slaan op de vlucht.

Re: Betalend model

Het is ook een beetje naïef om te denken dat de info op een betaald of gesloten forum ook echt geheim zal blijven. Het officiële onderzoek naar de Bende was altijd schimmig. Deze website is open. Dat is ook de sterke kant. Mensen kunnen ook altijd Ben nog een vertrouwelijke mail sturen.

Ik vind het zeker wel begrijpelijk dat de Bende van Nijvel-markt klein is. Wie heeft er nou tijd (en zin) om zich eerst maanden in te lezen? Je ziet de aandacht even opleven als er weer een boek verschijnt of er ergens een opgraving is. Maar over het algemeen zit het dossier muurvast.