Re: Kogelhuls

Heb hier op YouTube een filmpje gevonden van wat een ingesneden cartouche kan aanrichten » YouTube

22 (edited by DeadLetterBox 30-01-2012 12:03)

Re: Kogelhuls

Een vraag die bij mij blijft hangen, is waarom de bende zo vaak .22 en tweeloop heeft gebruikt. Een tweeloop is zeer omslachtig in het herladen en dus niet zo effectief als je bv een vuurgevecht hebt met de Politie. En van een .22 pistool ga je pas dood als je voldoende kogels in je hoofd gepompt krijgt. Ook niet echt effectief om bijvoorbeeld een politievoertuig te beschieten. Men zou voor het leggen van een hinderlaag veel beter een FAL gebruikt hebben of 9mm automatische wapens. Ook de gebruikte Ingram is eigenlijk niet meteen een goed wapen. De dracht is kort en niet accuraat.

De theorie die ik hier lees, het gebruiken van een "sniper" zou ik ook zeker toepassen. Het gaat er gewoon om dat iemand rugdekking kan geven aan het team dat op het doel zit. Een persoon die een overzicht van de locatie behoud. Tevens uit het zicht, wil zeggen dat een aanstormende combi zich zal focussen op het team en de "sniper" kan ongezien de agenten omleggen en het team waarschuwen. Wat mij betreft zou deze vrij dicht bij het doel zitten en bij voorkeur met een stevig wapen zoals een 7.62 of 5.56

Servo per Amikeco

Re: Kogelhuls

DeadLetterBox, 7.62 FAL. 5.56 M-16 cq AR15? Zie die "sniper" variant wel zitten, maar hebben ze die munitie aangetroffen? (5.56?) Of toch een sniper met een (9mm) H&K met demper? Fire at will? 2 Poot eronder, kijker en knallen. Eventuele Interventie schoonvegen. Ik weet het, H&K MP5 geen sniperwapen maar over wat voor afstand hebben we het? At close range. Kunnen we weer het e.e.a. plaatsen. En de communicatie?

24 (edited by Boemerang 30-01-2012 19:39)

Re: Kogelhuls

Beste Deadletterbox (en Michiel). Ik wil toch even wat zaken rechtzetten...

  • Het is niet zo dat de bende vaak een tweeloop gebruikte. Het vermoeden onder forumisten is dat met dit wapen van dichtbij eenmaal is geschoten op een rijkswachter in Hoeilaart (zwaargewond). Bijna zeker is met dit wapen eenmaal van dichtbij op David VdS (zwaargewond) geschoten. Voor zover bekend is, is dit wapen enkel door getuigen gezien bij de overval op Dekaise/Wavre en door David in Aalst.

  • Bij de confrontaties met de politie en rijkswacht is voornamelijk geschoten met de beruchte riotguns nr.1 en nr.2.

Daarnaast is tijdens de 82/83 periode ook in een aantal gevallen nog met de FN.22LR, de Colt.45, de 9mm-nr.2 (=pistool) en de FN7.65-nr.1 geschoten op agenten en gendarmes. Om precies te zijn:

  1. Maubeuge; FN7.65-nr.1 in buik gendarme - zwaargewond.

  2. Wavre; FN7.65-nr.1 in elleboog en hoofd politieagent - gedood. 9mm-nr1 vuurt ook maar mist.

  3. Hoeilaart ; 9mm-nr.2 op rijkswachter -zwaargewond (knie,arm,lies en borst), vervolgens een onbekend wapen (centaure of riotgun) in de rug van andere gendarme - zwaargewond

  4. Nijvel; Colt.45 tweemaal in de voet, FN.22LR tweemaal in linkerarm en 3 maal riotgun-2 in borst, keel en hoofd van rijkswachter - gedood. 1maal Riotgun-2 raakt de hand van andere rijkswachter.

  5. Diable; hinderlaag in twee vuurzones Riotgun-1 en Riotgun-2 verwonden 1 agent aan het hoofd, ook met FN7.65-nr.1 wordt geschoten.

  6. Aalst; Eèn van de riotguns schiet op politieagenten, geen rake schoten.

  • Met het 9mm machinepistool (bekend als 9mm-nr.3) is nooit op politie geschoten. Met dit wapen knalde een dader op telefoontoestellen van de Delhaizes en op een aantal slachtoffers op de parkings. Het wapen zou enkel in de periode 1985 zijn gebruikt. Met de beperkte kennis die ik hierover heb kan ik niet met zekerheid zeggen dat dit de Ingram was. CBW zegt dat dit de Ingram was. Getuigen spreken van een machinepistool, sommige noemen een kalashnikov-achtig wapen of een H&K. Mogelijk hadden meer daders een machinepistool bij zich (zij droegen allen meer dan èèn wapen). Dat wil nog niet meteen zeggen dat zij ook ermee vuurden. Er is natuurlijk verschil tussen een wapen dat zij bij zich droegen en een wapen waarvan is aangetoond dat het vuurde.

  • Een .22LR is wel degelijk een dodelijk wapen (daar is hij tenslotte voor gemaakt). Dat een dader met dit semi-automatische wapen binnen een seconde meerdere kogels in iemand zijn hoofd schiet betekent niet dat de eerste kogel niet al meteen dodelijk zou kunnen zijn geweest. Zodoende vallen de meerdere schoten in de hoofden van de betreffende slachtoffers net zo eenvoudig te classificeren als "overkill". Zoals de 8 schoten in èèn reeks tegen het met doek omwikkelde hoofd van Vanden Eynde daar een duidelijk voorbeeld van is. In alle gevallen werd met dit wapen van dichtbij of meestal tegen het hoofd op de slachtoffers geschoten

  • De bende heeft nooit geschoten met een 7.62 of een 5.56. Wel hadden zij een Krico .22LR geweer met vizier in hun arsenaal. Het simpelweg in bezit hebben van dit wapen doet wel vermoeden dat het was "aangeschaft" (herkomst is onbekend) om als snipergeweer te dienen. De Bende van Nijvel had ook schroefdraad op de loop aangebracht om het wapen van een demper te kunnen voorzien. Het wapen zou echter nooit door de bende zijn gebruikt bij de feiten.

Ballistiek is (mijns inziens) niet iets waar je al te makkelijk hypotheses over moet maken. Verzamel eerst zoveel mogelijk info over de bendewapens. Speculeer niet over wat jij zou hebben gebruikt als jij de bende was (zonder dat er ook maar aanleiding is te stellen dat de Bende van Nijvel met een Fal o.a 7.62 of 5.56 schoot). Dan kan ik nl ook zeggen dat ik een bazooka had gebruikt als ik hun was dus dat zij daarom misschien een bazooka hadden. Het is al ingewikkeld genoeg met de wapens die zij wèl daadwerkelijk gebruikt zouden hebben. Laten wij ons hier, voor zover dat kan, zoveel mogelijk baseren op de feiten. (En terugkeren naar het topic "Kogelhuls")

25 (edited by LEO 30-01-2012 20:05)

Re: Kogelhuls

Ik geloof niet dat de Bende van Nijvel zich zou voorzien van een scherpschutter. Het inzetten van zulk een persoon vereist een andere planning dan die voor het overvalcommando. Een ' sniper ' verkiest, indien mogelijk, een hogere positie dan het actieterrein. De toegankelijkheid van de omliggende gebouwen speelt een grote rol, (platte daken, concierges enz..) los van de afstand tot de mogelijke doelen. De weersomstandigheden spelen ook een rol.

Een scherpschutter kent graag zijn doel en de plaats waar het doel zich op een bepaald ogenblik bevindt. Een gesofistikeerd wapen dient afgesteld te worden op afstand en weersomstandigheden, je knalt daar zo maar niet mee in het rond. Het is ook een onhandig wapen éénmaal gemonteerd en zeker met een ' twee-poot ' eronder is de schutter beperkt in zijn doelzoeken.

De optie van een ' sniper ' zou door de Bende van Nijvel maar éénmaal kunnen toegepast worden. Zelf meegemaakt toen ik als bewaker met hond aan de Colruyt in Heverlee 's avonds rondliep. Na uren rondgelopen te hebben op de parking van de winkel, en goed de omgeving in het oog te hebben gehouden, ging deze dicht op het sluitingsuur. Nadat de laatste klant verdwenen was begon er een andere activiteit. Twee man in burger, die ik vluchtig opgemerkt had tijdens de openingsuren, kwamen aangelopen met een ladder die ze tegen de gevel plaatsten....en kwam er, tot mijn grote verbazing, een in een zwarte overall geklede persoon de ladder afgekropen met een verbazend groot karabijn.

Terzelfde tijd begon er rumoer en het schijnen van looplampen op twee balkonnetjes van het naastgelegen vijf verdiepingen hoge studentenhome. Ook zij waren in zwarte overall met lange karabijnen. Ik stond verbaasd de activiteiten gade te slaan. Hun enige commentaar tegen mij was: "Verdwijn!". Indien de Bende van Nijvel een 'sniper' zou ingezet hebben zou deze wel moeten lotje trekken voor het beste plaatsje. Daarom geloof ik er ook niet in. Er is trouwens nergens melding van gemaakt. De Bende van Nijvel wist dat ze met geen weerstand rekening moest houden. Misschien de bewaker met zijn hond. Maar daarvoor diende de ' shotgun '.

Re: Kogelhuls

Gewoon ter info, elke sniper is een scherpschutter,maar niet elke scherpschutter is sniper. Bij de pacos zijn de snipers pas begin jaren 90 ingetreden. De opleiding was zoals de pacos afkomstig van de Engelsen. Bij de federale politie beschikt men over zeer weinig snipers (afstand tot doel max 200m).

Hier in dit topic gaat het over de ingesneden huls. Deze techniek werd begin 1900 gebruikt door jagers om van een hagelpatroon een slug te maken. Door deze slugs waren ze in staat om op grotere dieren te jagen. Zou deze techniek nooit gebruiken in een pompactie (risico op haperingen) maar schijnt goed te werken bij een basculerend jachtgeweer.

Re: Kogelhuls

Ik wou met men stelling enkel in vraag stellen waarom de Bende van Nijvel geen oorlogswapens heeft gebruikt indien het niet om gangsters ging. De MP5 en de handvuurwapens 7.62 en 9mm passen wel in het plaatje. Maar ik ben dan ook niet zo goed op de hoogte van het hele dossier zoals andere leden.

En ik dacht ook dat een versneden huls bij een riotgun voor problemen zorgden, aangezien het ejecteren mechanisch gebeurd door de pompactie. Dus zou men naar mijn mening de versneden huls met een enkelschotsloop afvuren?

En het gebruik van een "sniper" zoals ik het beschrijf, is een sniper enkel maar een omschrijving om een persoon aan te duiden die verdekt opgesteld is en met een daarvoor geschikt wapen dekking bied. Dit kan best een mp5 zijn als zijn positie gunstig is. Een sniper op lange afstand zou niet erg productief zijn, ook gezien de afstand tussen het team en hun slachtoffers altijd relatief klein is.

Servo per Amikeco

Re: Kogelhuls

https://lh3.googleusercontent.com/-jBrJRno9nYQ/US__-tClSQI/AAAAAAAADJ8/KHxtiBcfQMs/s600/CBW%2520cartouches-08.jpg

Dwarse doorsnede van een patroon kal. 12. Op deze Remington-hulzen staat: 3" MAG 2. 3" staat voor 3 Inch, MAG staat voor Magnum, wat is 2? Het OZ-getal? En ik begrijp ook niet helemaal waar dat OZ voor staat (ook wiki hielp me niet verder). Heeft een van de wapenkenners onder onze leden toevallig een 3"MAG 2-patroon in zijn collectie (op foto?). En valt er iets over te vertellen? Is het Turky-shot of Buck? Is het short of longe range?

Meer »Bewijsstukken

Re: Kogelhuls

Op deze Remington-hulzen staat: 3" MAG 2.

3" staat voor 3 Inch, MAG staat voor Magnum, wat is 2? Het OZ-getal? En ik begrijp ook niet helemaal waar dat OZ voor staat (ook wiki hielp me niet verder big_smile). Heeft een van de wapenkenners onder onze leden toevallig een 3"MAG 2-patroon in zijn collectie (op foto?). En valt er iets over te vertellen? Is het Turky-shot of Buck? Is het short of longe range?

Re: Kogelhuls

OZ of ounce is een eenheid van massa. Als ik mij niet mis worden deze gebruikt om op turkeys te jagen. Turkeys zijn geen Turken he. big_smile Is dus hagel.