11

Re: Huiszoekingen 2012

Ik vrees dat de minister van justitie na het vertrek van Vos eens aan de boom geschud heeft en dat er geen appels meer uitvielen. Als schaamlap voor de bevolking hebben ze dan maar in een laatste ademstoot wat huiszoekingen gedaan. Wat ze wel eens mochten uitzoeken is op welke wijze diverse magistraten onder druk werden gezet.

In de tweede commissie werd deze vraag expliciet gesteld. De betrokken onderzoeksrechter (Schlicker) heeft geantwoord: "met uw permissie wil ik hier niet op antwoorden want mij job is mijn enige broodwinning". Haha. Daar hebben ze dan 15 jaar niets meer mee gedaan. Zouden de commissieleden ook bedreigd geweest zijn of waren ze allen doof aan enen kant.

12

Re: Huiszoekingen 2012

En nu gaan we samen, lopende het onderzoek-procedurefouten-vertalingen, ... rustig wachten op 2015! Een mooi crescendo in een 25-jarige moordzaak.

13 (edited by Merovinger 12-02-2012 13:40)

Re: Huiszoekingen 2012

De CWB heeft de laatste maanden opnieuw drie "oude" sporen gevolgd: Bouhouche, De Staerke en de Borains. Mogelijks is een link gevonden tussen de Borains en mensen rond Bouhouche. Robert Beijer en Christian Amory werden blijkbaar opnieuw ondervraagd. Een 60-jarige Brusselse misdadiger rond de bende De Staerke zou opgepakt zijn. Maar het is nog niet duidelijk of hij iets met de Bende van Nijvel te maken heeft. De recente huiszoekingen gebeurden blijkbaar in Charleroi, Brussel, Gent en de Ardennen en waren al een hele tijd gepland.

Bron » www.dhnet.be

Benieuwd wat de uitkomst van het onderzoek zal zijn.

14

Re: Huiszoekingen 2012

Als het van Robert Beijer moet komen dan zijn we nog niet thuis.

Re: Huiszoekingen 2012

Zouden ze gewacht hebben met de huiszoekingen op de vrijlating van Van Esbroek?

16

Re: Huiszoekingen 2012

Volgens mij wordt hier weer goed met een paar mensen hun voeten gespeeld. Voor zo'n grote operatie zijn lange voorbereidingen nodig. Dit betekent dus dat Eddy Vos ofwel vlak voor het  begin van de voorbereiding ofwel tijdens de voorbereiding is opgestapt als lid van de Cel Waals Brabant. Is er een verband tussen de twee? Was hij totaal niet akkoord met de huiszoekingen omdat het allemaal al onderzocht is geweest? Zag hij het nut niet om 30 jaar na de eerste feiten nog huiszoekingen te doen?

"Speurders verrichtten de afgelopen dagen 21 huiszoekingen bij mensen die begin de jaren tachtig geronseld werden door de extreemrechtse groepering Westland New Post (WNP). Zij zouden de afgelopen maanden door getuigen zijn aangewezen als deelnemers aan de raids op de Delhaize-warenhuizen."

En dan: "We moeten realistisch blijven, maar ik sluit niet uit dat we binnen enkele weken of maanden vooralsnog resultaten boeken."

Op dit moment woedt er een debat om de verjaringstermijn van het bende-dossier te verlengen. Opeens worden er over heel het land huiszoekingen gedaan en zegt de Procureur des Konings van Charleroi (toevallig voorstander van deze verlening) dat we binnen enkele weken of maanden resultaten kunnen boeken.

Hopelijk komt er zeer snel een persconferentie want ik ben zeer benieuwd wat ze dachten te vinden na bijna 30 jaar. De borden die gestolen waren in Beersel? Een wapen dat één van de daders nog steeds onder zijn bed had liggen? Een Volkswagen Golf?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Huiszoekingen 2012

Dat was ik ook aan het denken. 21 gecoördineerde huiszoekingen vergt toch wel wat organisatie. Zowel logistiek als het papierwerk. Volgens mij waren ze op zoek naar foto's (om het één en ander te kunnen linken), WNP documentatie/folders/drukwerk en eventueel ledenlijsten? Een oude boekhouding?

Spannende tijden, toch.

18 (edited by Merovinger 13-02-2012 17:19)

Re: Huiszoekingen 2012

Het zou na 28 jaar bijzonder straf zijn moesten de speurders nu nog op voorwerpen stoten die gebruikt zijn door de Bende van Nijvel. Waarom zouden de daders/opdrachtgevers deze voorwerpen zolang bijgehouden hebben wetende dat misschien ooit een link naar hen zou gemaakt worden? Ik lees ook dat er speciale technieken zouden zijn gebruikt bij de huiszoekingen. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Metaaldetectoren, radiografie, speuren naar verborgen schuilplaatsen, ...?

Dit is natuurlijk ook hét ultieme moment voor de betrokken daders om de speurders voor de zoveelste maal op een vals spoor te zetten waardoor de waarheid nooit aan het licht zou komen. Enerzijds is de speurtijd op, anderzijds zijn alle anciens die het dossier door en door kennen weg bij de CWB. Het is nu dus heel makkelijk voor iemand als Beijer en anderen om het nieuwe speurdersteam blaasjes wijs te maken en de speurders in de verkeerde richting te duwen.

Ik hoop dan ook dat ze bij de CWB heel goed weten wat ze doen en dat deze huiszoekingen tot iets zullen leiden. Al vrees ik ervoor. Vos zal zeker op de hoogte geweest zijn van deze actie en zal het niet eens geweest zijn met deze nieuwe visie of de zin ervan niet hebben willen aanvaarden. We kunnen enkel maar hopen dat de nieuwe leiding het bij het rechte eind heeft want anders is dit de finale doodsteek van het onderzoek.

Re: Huiszoekingen 2012

Ik zie het positief in. Het onderzoek naar de bende van Nijvel is weer onder de aandacht van de internationale pers en mensen zien misschien de noodzaak in om eens te gaan praten. Daar hoop ik echt vurig op, zoals ook al in de artikels wordt gezegd.

Re: Huiszoekingen 2012

Op 5 maart worden de families van de slachtoffers geïnformeerd over de laatste evoluties in het onderzoek.

Bron » www.lalibre.be