51 (edited by noorderling 15-02-2012 21:37)

Re: Huiszoekingen 2012

Ben wrote:

Dit zou misschien beter zijn: "Hé, ik snap bepaalde zaken niet, kan iemand mij helpen om de tekst te vertalen? Bedankt!"

Excusez moi, ik liet me even gaan. In het verleden heb ik al enkele keren gevraagd om een stukje vertaling. Helaas lieten mijn mede-forum leden het afweten (zie bv. het topic over het briefje aan VDB).

Ben wrote:

heb geen zin om de discussie opnieuw te beginnen, maar België is een tweetalig land. Persoonlijk vind ik dat een rijkdom voor een land. Dit heeft als gevolg dat belangrijke zaken in het dossier in het Frans zijn. Een goede (basis) kennis van het Frans is dus (bijna) verplicht om dit dossier goed te kunnen volgen. Einde discussie!

Einde discussie, dat zal ik respecteren. Het romantische beeld deel ik echter niet. Walen spreken geen woord Nederlands. Het is een kwestie van tijd dat de Vlamingen hier genoeg van krijgen.

Ben wrote:

Hieronder een poging om de tekst te vertalen:

Heel erg bedankt.

52

Re: Huiszoekingen 2012

noorderling wrote:

Walen spreken geen woord Nederlands.

Wat een belachelijke karikatuur, ik ken heel wat Walen en franstalige Brusselaars die meer dan behoorlijk Nederlands spreken. Net alsof alle Vlamingen zo goed Frans spreken. Kunnen we dergelijke flauwekul van dit forum houden a.u.b.?

53

Re: Huiszoekingen 2012

Beste Noorderling, zelfs Uw kennis van de Nederlandse taal laat me te wensen over, zo zijn het Brusselaars, en geen "Brusselenaars". Waar wij Vlamingen genoeg van krijgen of niet, daar beslissen we zelf wel over, Hollanders hebben we daar echt niet voor nodig hoor.

54

Re: Huiszoekingen 2012

Ik schreef toch duidelijk: Einde discussie!

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Huiszoekingen 2012

Ben, dank voor de vertaling en voor het ingrijpen. Hopelijk gaan we snel terug naar het onderwerp, 21 huiszoekingen lijkt me toch een aardige ontwikkeling. Hoe concreet de informatie is, is moeilijk in te schatten

Re: Huiszoekingen 2012

De open brief van Christian Smets is op het eerste zicht een aannemelijke uiting van frustratie en onmacht. Maar als je wat dieper kijkt, dan zie je toch iets meer. Zo weet Meneer Smets toch ook, dat indien men denkt bij hem iets te vinden, men zijn huis toch moeilijk kan overslaan? Men zal ook niet gedacht hebben daar enig ophefmakend bewijsmateriaal te vinden. Maar misschien wel verwijzingen naar een andere locatie of een naam waar wel wat te vinden is of een connectie die pas later zijn nut kan aantonen.

Hij speelt het onschuldig slachtoffer, echter na 40 jaar dienst in de VSE, in het bijzonder in die turbulente jaren 70-80, kan je een spion niet echt onschuldig noemen. We moeten hopen op het beste, maar ik blijf er vrij gerust in.

Servo per Amikeco

57

Re: Huiszoekingen 2012

Inderdaad, Smets speelt het onschuldig slachtoffer. Het arme schaap dat zijn leven heeft gegeven in dienst van dit land, als werknemer bij de Staatsveiligheid. In plaats van eeuwige dank en roem krijgt hij speurders over de vloer die hem linken aan de Bende van Nijvel. Hij heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat ze - indien hij iets in zijn bezit heeft - ze dit niet in zijn huis zullen vinden.

Persoonlijk vind ik de "bekentenis" van Amory interessanter:

"(...) Wanneer je opdrachten uitvoert heb je contacten, vrienden, mensen die je wel willen helpen, je informeren, en eventueel de dossiers een beetje saboteren. 25 jaar later, niets meer, noppens, geen steun meer van wie dan ook."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

58

Re: Huiszoekingen 2012

louisfrancois wrote:

En 1994, je m’étais en outre soumis de bonne grâce au test du polygraphe.

Is het omzeilen van een leugendetector trouwens niet bijna een "basisvaardigheid" te noemen voor iemand die infiltraties (= veldwerk) doet voor gelijk welke geheime dienst?

Re: Huiszoekingen 2012

Die uitspraak van Amory is inderdaad uitermate interessant. Maar als er geen steun meer is, dan zou de zaak toch al snel gekraakt moeten worden?

Omzeilen van een leugendetector is niet echt iets wat kan worden aangeleerd. Sommige mensen zijn daartoe instaat omdat ze dermate hun ademhaling kunnen controleren dat er een minimum aan onregelmatigheid wordt geregistreerd door het apparaat.  Het aantal mensen dat een leugendetector te slim af kan zijn is minimaal. Daarbij is het falen voor een leugendetector niet genoeg bewijslast om iemand te veroordelen. Net als hypnose is de leugendetector eerder een hulpmiddel om aanwijzingen te verzamelen.

Servo per Amikeco

60 (edited by Osiris 17-02-2012 15:07)

Re: Huiszoekingen 2012

Filip, uit het boek van Guy Bouten over Smets:

In 2008 vertrouwde hij me toe de test met de leugendetector of polygraaf gunstig te hebben doorstaan. Maar Bouhouche, Beijer, Amory en zelfs De Staerke deden hem dat voor. Voor getrainde criminelen of spionnen is de leugendetector een lachertje, nog afgezien van de vraag of de ondervragers bekwaam genoeg waren om de juiste vragen te stellen.