Re: Magazines

Straf filmpje!

12

Re: Magazines

Ben wrote:

Dat snap ik niet. Als je geïnteresseerd bent in wapens, dan is het toch niet abnormaal dat je magazines koopt om te zien wat er nieuw is op de markt. Ik kan perfect begrijpen waarom leden van de Bende zo'n magazines kopen, ze zijn geïnteresseerd in wapens of willen meer te weten komen over wapens. Al kan ik alleen niet goed begrijpen waarom ze ze achterlaten in een bos.

Beste Ben, een vuistvuurwapen is niet zoiets als hebbedinges die voortdurend aan de mode aangepast worden. Vele van de hedendaagse wapens hebben een ontwerp dat reeds tientallen jaren in gebruik is. In magazines kan je wel lezen hoe je bv. de kolf kan aanpassen naar je hand, hoe je het wapen het best gebruikt met ontelbare suggesties welke holsters je het best gebruikt bij een bepaald wapen enz. Iemand die onderricht is in het gebruik van handvuurwapens heeft er niet veel aan.

Zo is bv. de Colt Government een ontwikkeling van in het jaar 1911, en mits enkele kleine aanpassingen nog steeds bruikbaar. Een wapen heeft een lange levensduur, zelfs in oorlogsomstandigheden. De enige link die ik kan verzinnen tussen de magazines en de Bende van Nijvel is een goedkoop dwaalspoor.

Met alle respect.

13

Re: Magazines

Ik ken genoeg wapenliefhebbers die zelf jarenlange kennis hebben van vuurwapens die zulke bladen lezen puur omdat het hun interesseert, zelfde met mensen die visbladen lezen.

Re: Magazines

Die gasten hadden hun actie gebaseerd op de Hollywood film Heat. Het was ook de aanleiding om de gewone Politie uit te rusten met oorlogswapens. Toch denk ik ook dat de Bende van Nijvel een soort training heeft genoten. Om in een team samen te werken en samen een hinderlaag te leggen moet je op elkaar afgestemd zijn en samen geoefend hebben. Dat ze zo veel willekeurige slachtoffers maken vind ik net een teken dat er meer aan de hand was. Zonder zoveel bloedvergieten had de Bende van Nijvel ook wel aan het geld geraakt.

Een paar van de technieken die ze gebruiken om bijvoorbeeld hun voertuigen aan te passen, zodat de interieurverlichting niet aan gaat en de remlichten duid op een goede voorbereiding. Het is een techniek die gebruikt wordt door geheime diensten. Dat lijken mij kenmerken die niet getuigen van een gewone gangster die bruut geweld gebruikt zonder nadenken. Zoals die conclusie van de profiler, dat ze geen voorbereiding namen en dat ze geen vluchtwegen hadden gepland, geloof ik niet. Waarom zou men anders hun vluchtwagens zo goed voorbereiden?

Trouwens koelbloedig de politie opwachten vooraleer te vluchten is ook een commando techniek. Een eenheid doet een actie, trekt zich vervolgens even terug en legt een hinderlaag op zijn eigen spoor om eventuele opvolging uit te schakelen, zo kunnen ze erna hun weg vervolgen, wetende dat andere achtervolging veel trager en voorzichtiger zal voortbewegen. Dit optreden heeft zwaar psychologisch effect op de Politie gehad en zal menig agenten vertwijfeld hebben achtergelaten zonder actie te ondernemen.

Servo per Amikeco

15 (edited by noorderling 09-03-2012 13:45)

Re: Magazines

Klinkt als gissen. Je fantasie kan hier ook op hol zijn geslagen. Het kan net zo goed helemaal niks met commando's en geheime diensten te maken hebben. Het feit dat ze voorbereidingen treffen, de wagen voorbereiden, kan nog steeds wijzen op een lokale bende. Daarnaast maak je geen enkel onderscheid tussen de eerste en tweede reeks van de Bende van Nijvel, terwijl dat er wel is.

16 (edited by the end 09-03-2012 22:18)

Re: Magazines

Dit is volgens mij geen gewone bende, er teveel zaken die (normale) misdadigers niet doen. Zoals de zaak met de Audi 100, de 2 zakken met wapens, en nog veel andere dingen. Er zijn bewust sporen nagelaten die naar het gangster milieu wijzen om die onder druk te zetten. Ook is er in die tijd een som van 15 miljoen bfr. (10 delhaize en 5 van de colruyt) uitgeloofd voor een tip, in die tijd was dat een enorm bedrag.

Tevens de gewone misdaad was er niet mee gediend dat er op politie geschoten werd. Tegen de staat kan je normaal niet winnen Ook de druk om het onderzoek in een bepaalde richting te sturen. Dit is mijn bescheiden mening. Na jaren het dossier te volgen, heb ik de indruk dat het professioneel is uitgevoerd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Magazines

noorderling wrote:

Klinkt als gissen. Je fantasie kan hier ook op hol zijn geslagen. Het kan net zo goed helemaal niks met commando's en geheime diensten te maken hebben. Het feit dat ze voorbereidingen treffen, de wagen voorbereiden, kan nog steeds wijzen op een lokale bende. Daarnaast maak je geen enkel onderscheid tussen de eerste en tweede reeks van de Bende van Nijvel, terwijl dat er wel is.

Ik fantaseer niet. Ik sta open voor alle opties. Het misdaad milieu kopieert wel vaker technieken van de politie of andere diensten. Het leggen van een hinderlaag op je eigen spoor is een standaard procedure sinds jaren bij alle speciale eenheden die achter vijandelijke linies opereren, wereldwijd. De Bende van Nijvel heeft deze techniek volgens mij geoefend en overgenomen.

Het was de tijd voor het internet. Bepaalde kennis was toen niet zo voor de hand liggend. Zou jij er als ordinaire gangster, zelfs vandaag, aan denken om je remlichten en interieurlichten aan te passen zodat je deze met een schakelaar kan uitzetten om in een duister bos ongemerkt te kunnen stoppen en spullen uitladen? Volgens mij is hier meer aan de hand. Ook de vreemde sporen die gelegd zijn, de betrokkenheid van bepaalde personen, de parallellen met de WNP, ...

De uitvoerders van de Bende van Nijvel, of toch de sleutelfiguren, zijn volgens mij onweerlegbaar getraind geweest of anders ervaringsdeskundigen.

Servo per Amikeco

18 (edited by DeadLetterBox 10-03-2012 12:01)

Re: Magazines

Wat het onderscheid betreft tussen reeks 1 en twee, daar vermoed ik dat de contract theorie voor duidelijkheid zorgt. Volgens mij zijn er vaak andere mensen ingezet met dezelfde wapens. Er waren er dan weer nog andere mensen die bij bijna elk feit een aandeel hadden. De sleutelfiguren.

Ik ben geen fantast en ook geen complotfreak. Noch ben ik een grote kenner van het dossier, ik volg de site al paar jaar voor ik er actief op werd en heb ik enkele boeken gelezen over het onderwerp. Ik beschouw mijzelf dus maar als een toeschouwer en dit is mijn bescheiden mening. Een groot deel van mijn mening is echter gebaseerd op de kennis die over de jaren heb vergaard omtrent de technieken van de misdaad en veiligheidsdiensten en de bijzonderheden van het wereldje van ex militairen en private milities.

Servo per Amikeco

Re: Magazines

DeadLetterBox, ik kan je volgen, tevens toen was het wereldje van drugssmokkel en ex-militairen en gangster sterk verweven met elkaar ook links er rechts lagen niet zo ver uit elkaar er waren genoeg avonturiers die geen genoegen namen met een gewoon leven. Doch weinigen zijn zo koel als de daders, volgens mij moet de kern van de groep elkaar goed en lang kennen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Magazines

Bedoel je met de kern dan ook de uitvoerende daders of opdrachtgevers? Als er sprake zou zijn van ex militairen die als "huurling" deelnamen, dan hoeven ze elkaar niet persé goed te kennen, aangezien een beetje training samen voldoende is om zich op elkaar af te stemmen. "Huurlingen" hebben de gewoonte om vaak met onbekende mensen een tijdje hecht samen te werken.

Servo per Amikeco