Re: Jean Deprêtre

Vandaag verscheen een groot artikel over Deprêtre in Le Soir. Ik ben het echter vergeten te kopen. Kan er iemand het artikel uploaden?

32

Re: Jean Deprêtre

Hestur wrote:

Thierry Sm.

Thierry Smars?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Deprêtre

Ben wrote:

Thierry Smars?

Nee.

34

Re: Jean Deprêtre

Volgens mij blijft Deprêtre het struikelblok in het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

35

Re: Jean Deprêtre

Zou hij nu nog invloed hebben op het onderzoek? Ik denk (hoop) van niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

36

Re: Jean Deprêtre

Ben, op het huidige onderzoek niet, nee. Maar hij heeft toendertijd zijn destructief werk gedaan in opdracht van zijn politieke broodheren. Ga maar eens na wie in de jaren '80 leiding gaf aan de PSC (nu cdH, en toen Deprêtre's politieke strekking). Maar nu begeef ik me op een gevaarlijk spoor! Wie een neus heeft, kan ruiken!

Re: Jean Deprêtre

Merovinger wrote:

Vandaag verscheen een groot artikel over Deprêtre in Le Soir. Ik ben het echter vergeten te kopen. Kan er iemand het artikel uploaden?

Het artikel verscheen niet in de krant maar in het weekblad Le Soir Magazine. Het is dus nog te vinden in de krantenwinkel.

Deprêtre beweert dat hij indertijd het extreem-rechtse spoor tot op het bot heeft onderzocht zonder resultaat. Volgens hem heeft de Bende van Nijvel absoluut niets te maken met extreem-rechts noch met de staatsveiligheid maar alles met roofdieren. Doch waar hij vroeger overtuigd was dat de Borains de Bende waren spreekt hij nu van 5 Sudisten waarvan één een autopiloot was en een andere een autodief was. Twee van de vijf zijn al overleden en twee anderen wonen in het buitenland. Als je alle feiten en vluchtwegen onderzoekt, kan duidelijk worden vastgesteld dat de Bende na het plegen van de feiten steeds in volle snelheid naar Braine l'Alleud rijden, ze komen dus van daar, dixit Deprêtre.

Re: Jean Deprêtre

Depretre heeft natuurlijk alle recht om nog mee te spreken, verloren. Neemt niet weg dat ik het met hem eens ben. Extreem rechts zou zo ijdel zijn, dat ze een andere manier zouden kiezen om aanslagen te plegen. Staatsveiligheid, wapenhandel, executies kunnen alleen verklaard worden door in heel veel bochten te wringen. Dan blijft over het meest onwaarschijnlijke, nl dat de ene mens andere afslacht zonder goede reden. Ik vrees dat het zo gegaan is. Zeker weet ik het niet, dus alle opties blijven open.

39 (edited by the end 16-03-2012 11:10)

Re: Jean Deprêtre

Noorderling, ja gewone criminelen, met het super verstand van Einstein en een lange arm van een ervaren staatsman? Als ik het dossier van de Bende lees ben ik het niet eens met uw bewering. In het dossier staat betrokkenheid van gewone criminelen vast maar er is veel meer. Zie de uitspraken van de muur waar men op botst. Trouwens wat is het parcours van Depetre in het dossier? Die man zit in de handen van een grotere organisatie vermoed ik. Ook nog iets sommige van de gestolen wapens bij Dekaise waren prototypes waar nog niet mee geschoten was, de kogelvrije vesten, en nog veel meer.

Het was in België oorlog in de jaren tachtig, Het spoor die nu gevolgd word naar extreem rechts is al een beetje in de goede richting maar ze gaan nog dieper en vooral hoger moeten zoeken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean Deprêtre

Jaja, soms gaan zaken hun eigen leven leiden. Prototypes, dat klinkt interessant, doch niet exclusief voor iemand uit wapenbranche of extreem rechtse hoek. Dit kan ook van een freak komen, die weet wat ie wil. In de jaren 70 en 80 waren er regelmatig bomaanslagen in Frankrijk en ook wel in België. Dit wil nog niet zeggen dat er oorlog heerste. Jan de gewone man op straat liet zich er nauwelijks of niet door beïnvloeden.

Als je rijk wide worden, kon je beter zoals de Bende Haemers geldtransporten overvallen, of een bank. Als je angst wilde aanjagen en veel mensen wilde vermoorden, kan je veel betere dingen bedenken dan een supermarkt overvallen.

Zoals de Bende opereerde, doet mij denken aan een way-of-life. Voor de kick dus. En dat komt in de buurt van de roofdieren-theorie van Depretre. Ik sluit in tegenstelling tot hem, mijn ogen niet voor andere theorieën. Van Otto von Habsburg tot Bouhouche, ik volg het allemaal. Doch heeft géén dezer pistes mij kunnen overtuigen.

the end, u verricht overigens prima denkwerk (ga zo door), maar ook u heeft geen enkel bewijs.