51

Re: Jean Deprêtre

Jarenlang het dossier saboteren en dan vlak voor je dood vijf namen geven, het zorgt een beetje voor een raar gevoel. Cynische mensen zouden zelfs kunnen denken dat het een laatste sabotagedaad was van Deprêtre door alsnog het dossier in een bepaalde richting te sturen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Jean Deprêtre

Ik weet het zo niet, Ben. Waarom zou hij nu nog gesaboteerd hebben, op zijn sterfbed? Bovendien: de 5 personen die hij noemt zijn helemaal niet zo onlogisch. Ze verklaren wellicht niet de hele bendehistorie, maar voor de aanvallen in Nijvel en Braine, bv., of voor een aantal randactiviteiten (Jadot, ...) houden ze best wel steek: gewelddadig, strafblad, extreem-rechts, geoefend op het circuit van Nijvel, overleden of in het buitenland, kennen de streek zoals hun broekzak, ... en perfect passend in het verhaal van getuige Wolf op het Franse forum (die twee van deze vijf namen al noemde lang voor Deprêtre er mee kwam aandraven).

Minstens één van die vijf namen (A.V.) is al een (bijzonder goed afgeschermde) piste bij de onderzoekers sinds de jaren '80! Vogeltjes op het kerkhof fluiten dat men zelfs ooit zijn lijk heeft opgegraven (vermoedelijk voor DNA-staalname, wie weet, misschien zelfs die fameuse "match" waar men ook zo mysterieus over doet?). Waarom wordt daar door de CBW nooit iets over gecommuniceerd en heeft men het enkel over de borains, De Staerke, ...? Zou het bv. niet kunnen dat Deprêtre al die tijd zo koppig was in het ontkennen van pistes omdat hij gewoon wist wie een aantal van de auteurs waren. Maar ze nooit heeft kunnen (of mogen) klemrijden?

Die vijf zijn inderdaad "prédateurs", maar in tegenstelling tot de procureur, ben ik van mening dat ze best wel eens verenigbaar zouden kunnen zijn met de Gladio-piste (er zijn een aantal meer klassieke "draden" waar ze mogelijk aan vast hangen, die lang zo gek niet zijn ...) waarmee ik niet wil beweren dat Deprêtre geen boter op zijn hoofd had, in het bijzonder betreffende de "roze" piste.

53 (edited by K& 14-06-2012 15:15)

Re: Jean Deprêtre

A.V., DNA, opgraving, is niet bevestigd, ter plaatse. Ik denk dat het voertuig een cascade van dieven-chauffeurs gehad heeft en dat dit net zoals  de Mazda van Faez wel eens met een verzekeringsoplichting/pseudo diefstal kan zijn begonnen. En AV kon nadien zijn poten er niet afhouden en is er eens een toertje mee gaan doen zodat een getuige hem zou opgemerkt hebben in centrum Braine!

Origineel was de Saab nogal opgedirkt daar de rijkswacht (!) zou geïnteresseerd geweest zijn in deze voertuigen maar dit zou uiteindelijk niet doorgegaan zijn dixit een bron/geen bevestiging. De % zouden reeds afgesproken zijn in Aux Trois Canards en de proefritten gemaakt op de circuits van Nijvel. Er valt wel eens een naam maar kijk uit met al die cowboyverhalen, zo staat de site halfvol.

Uiteindelijk werden er enige tijd later Saab 9000 gekocht voor de officieren, waarschijnlijk via Beherdem. Ja natuurlijk, de echte importeur van Mazda die jarenlang militaire bestellingen heeft uitgevoerd en ook in collision is geweest met Vanden Boeynants over de pantserwagens voor de rijkswacht die te klein waren en waar de wielen afvielen, die door Boas moesten worden geleverd.

En daar kwam toen onze super advocaat Maingain intussen om de brokken te lijmen en jaren later is hij een van de advocaat voor de ... slachtoffers van de Bende. Wat is 't belgieksen klein.

54

Re: Jean Deprêtre

dim wrote:

Bovendien: de 5 personen die hij noemt zijn helemaal niet zo onlogisch.

Ik wil mij niet uitspreken over de mogelijke betrokkenheid van die vijf personen. Ik vond het nogal raar dat iemand die jarenlang als een dictator het onderzoek heeft geleid en maar één spoor heeft gevolgd, namelijk dat van de Borains, opeens het Sudisten-spoor volgt.

Daarom mijn kritische bedenking en ik kan nog wel enkele andere vragen verzinnen:

  • Op basis van welke gegevens besluit Deprêtre dat het Sudisten-spoor opeens het te volgen spoor is?

  • Hield hij zich nog bezig met het onderzoek?

  • Werd zijn mening nog gevraagd door de onderzoekers?

  • Had hij nog invloed op de onderzoekers?

  • Door de vijf Sudisten als daders te noemen, geeft hij dan toe dat de Boranige-piste een fout was? Vergeet niet dat de Borains voor Deprêtre jarenlang de daders waren. Zij, en niemand anders, waren verantwoordelijk voor de feiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

55

Re: Jean Deprêtre

De ideale persoon voor het leggen van dwaalsporen, zolang men maar niet in de juiste richting zocht.

56

Re: Jean Deprêtre

Het valt niet uit te sluiten dat de Borains en sudisten beiden betrokken waren. "Wolf" beweert dit ook op de franse site: Michel Cocu + AV + WD + ...

57

Re: Jean Deprêtre

Na al die jaren het forum te hebben gevolg, is dat misschien nog wel een van de waarschijnlijkere pistes. Dat er inderdaad verschillende groepen actief waren, die vermoedelijk door een overkoepelende groepering aangestuurd werden.

58

Re: Jean Deprêtre

Vind ik ook.

59

Re: Jean Deprêtre

dim wrote:

Het valt niet uit te sluiten dat de Borains en sudisten beiden betrokken waren. "Wolf" beweert dit ook op de franse site: Michel Cocu + AV + WD + ...

Ik spreek mij hier niet uit over de mogelijke betrokkenheid van de Borains of de Sudisten, maar wel over het feit dat Deprêtre enkel één piste heeft gevolgd: namelijk die van de Borains. Het waren de Borains en niemand anders. Onderzoekers die probeerden een andere piste te volgen, konden zich aan het ergste verwachten.

Daarom mijn bovenstaande vragen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

60

Re: Jean Deprêtre

Het is natuurlijk een feit als je meerdere mogelijke daders ten tonele brengt dit het onderzoek bemoeilijkt. Alles moet nagepluist worden en daardoor wijkt men af van een georganiseerd onderzoek. Men kweekt daardoor een ongezonde rivaliteit onder de onderzoekers in het veld want iedereen gaat voor zijn hypothese.

Ik sluit niet uit dat zowel de De Staerkes, de Borains en de Sudisten betrokken zijn in een ondersteunende rol. Het zijn makkelijke slachtoffers, niet geliefd in de grote lagen van de bevolking door hun roots en dus met de voorspraak van een onderzoeksrechter kandidaat-daders bij de krantenlezers. Makkelijke slachtoffers, onderdeel van een nevelscherm, niet meer, niet minder.

Wat me furieus maakt is het feit dat de Belgische politiek ermee wegkomt!