11

Re: Temse: 10 September

Willi wrote:

Vos is één van de weinigen die 24 op 24 zijn tijd heeft gezet in het onderzoek. Zelfs tot de dag van vandaag geeft hij die zaak niet op.

Ik kan zeer goed geloven dat Eddy Vos met het volste vertrouwen is begonnen als onderzoeker in deze zaak en tot op vandaag zijn werk blijft doen. Maar er zijn een paar punten die in zijn nadeel werken. Ten eerste is het al zo lang geleden en is er zoveel misgelopen in het dossier. Ten tweede geloof ik niet dat de politiek de Cel Waals Brabant steeds is blijven steunen, voornamelijk op financieel gebied. Ten derde geloof ik ook niet dat alle leden van de Cel zich voor 100% inzetten.

Als laatste punt zou ik even de nieuwe piste van de Cel Waals Brabant willen aanhalen. Alle onderzoekspistes gingen ervan uit dat de daders getipt waren over het feit dat er in Temse kogelvrije vesten waren. Dat was een feit waarvan men zelfs direct na de overval van uit ging. De Cel Waals Brabant gooit heel deze theorie overboord en zegt nu:

"Ook hier zou uit het onderzoek blijken dat het om een samenloop van omstandigheden ging. De inbrekers doorzochten immers de hele fabriek en gingen aan de haal met alles wat niet te licht of te zwaar was. Ze waren dus niet getipt door een medeplichtige."

Willi wrote:

De rijkswacht gaf geen opdrachten aan bedrijven, dat was hun taak niet. De aankoop gebeurde zoals op ieder ministerie, namelijk met offertes voor de laagste prijs, ik sluit niet uit dat van dit laatste afgeweken werd maar dat gebeurd ook in de privé.

Maakt dat de hele theorie van de rijkswachtpiste niet nog aantrekkelijker?

Willi wrote:

Daar was niks mis mee, die stof werd verwerkt in de deuren die kogelbestendig moesten zijn.

Verbeter me als ik verkeerd ben, maar zeg je nu dat Volkswagen zelf Kevlar in de deuren inbouwde?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

De Cel Waals Brabant gooit heel deze theorie overboord en zegt nu: "Ook hier zou uit het onderzoek blijken dat het om een samenloop van omstandigheden ging. De inbrekers doorzochten immers de hele fabriek en gingen aan de haal met alles wat niet te licht of te zwaar was. Ze waren dus niet getipt door een medeplichtige."

Wanneer hebben ze die theorie veranderd? Ik heb altijd gelezen dat de gangsters perfect wisten waar ze moesten zijn.

Ben wrote:

Verbeter me als ik verkeerd ben, maar zeg je nu dat Volkswagen zelf Kevlar in de deuren inbouwde?

Kan ik moeilijk geloven, langs de rijkswacht hun kant zou dit normaal zijn dat ze met beschermde wagens reden, maar dat de gewone mens een auto kocht met Kevlar in de deuren, dat denk ik niet. Of het zou moeten zijn op aanvraag en dat zorgt voor een prijsverhoging. Maar dat elke VW met kevlar in de deuren zat, geloof ik niet, maar misschien bedoelde Willi iets anders.

13

Re: Temse: 10 September

Willi  wrote:

Vos is één van de weinigen die 24 op 24 zijn tijd heeft gezet in het onderzoek. Zelfs tot de dag van vandaag geeft hij die zaak niet op.

Zo komt dat allemaal mooi over en dat is normaal dat hij nu niet gaat zeggen: "eigenlijk interesseert het ons niet meer". Dit zou niet kunnen. Maar geloof me dat Vos ook wel nu al weet dat het nooit zal opgehelderd raken, tenminste toch niet voor 2015. En gisteren zat hij in de Laatste Show en daar zei hij als we binnen 5 jaar niemand hebben dan is het afgelopen want geen enkel advocaat kan dit dossier doornemen op 2 jaar, misschien zelfs niet op 5 jaar maar ja.

Misschien dat hij zelf na 2015 een boekje schrijft met dingen die wij nog niet weten? Dat zou toch een mooie bijverdienste zijn voor hem op zijn pensioensdag. smile En wat ik mij afvraag of hij effectief weet wie die reus is? Aangezien ze in bepaalde kringen weten wie het is moet hij dat toch ook weten of toch de naam weten? En waarom is daar nooit iets van voortgekomen? Politieke redenen? Na de verjaring moet hij toch meer kunnen zeggen over bepaalde zaken of mag hij dat dan niet doen?

Heeft iemand die uitzending gezien? Ze zeiden over de graafwerken iets in het bos maar ook dat een getuige mogelijk de Bende had gezien ergens aan een stort. Maar daar hebben ze nooit gegraven. Weten jullie waar dat stort juist plaats vind?

14

Re: Temse: 10 September

Renne wrote:

Misschien dat hij zelf na 2015 een boekje schrijft met dingen die wij nog niet weten?

In een interview met het weekblad Humo heeft hij eens laten uitschijnen dat - wanneer het dossier is verjaart - hij zijn eigen theorie zou bekendmaken. De makkelijkste manier om dit te doen is met een boek of via een zogenaamde 'Waarheidscommissie'. Een idee dat werd voorgesteld in hetzelfde interview. Het zou een commissie zijn die na de verjaring zou worden opgericht en die voor eens voor altijd moet duidelijk maken wat het motief van de Bende was en wie de daders waren. Ikzelf ben ook voorstander van zo'n commissie, daarom heb ik liever dat het onderzoek vandaag stopt en dat zo'n commissie kan beginnen dan dat we nog zeven jaar moeten wachten zonder resultaat.

Renne wrote:

En wat ik mij afvraag of hij effectief weet wie die reus is?

Er zal wel zo'n lijst bestaan. Ze hebben twee reuzen nodig, dus wie kan er in België met wapens omgaan, is zot genoeg om zoiets te doen en is groter dan 1m90?

Renne wrote:

Weten jullie waar dat stort juist plaats vind?

Geen idee. Maar hij had precies niet veel zin om daar te gaan zoeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

ik liever dat het onderzoek vandaag stopt en dat zo'n commissie kan beginnen

Van mij mag dat onderzoek ook al lang stoppen en ik denk dat bijna iedereen dat feitelijk wil. Als ik van de speurders was zou ik gewoon nog 1 ding onderzoeken, de zaak van Kuros. Je weet nooit, maar dat zal niet gebeuren. En nog een allerlaatste mediacampagne doen, op de televisie, maar aangezien ze niet geïnteresseerd zijn in oude dossiers zal het er niet van komen.

Ben wrote:

Er zal wel zo'n lijst bestaan. Ze hebben twee reuzen nodig, dus wie kan er in België met wapens omgaan, is zot genoeg om zoiets te doen en is groter dan 1m90?

Dan ga je er vanuit dat het Belgen zijn, ik denk het ook hoor persoonlijk. Maar een Fransman of zo sluit ik ook niet uit. Maar ik kies ook wel voor Belgen.

Ben wrote:

Geen idee. Maar hij had precies niet veel zin om daar te gaan zoeken.

Alé, al wie zich wil ontdoen van een lijk kan het lijk best gaan smijten op dat stort.

16

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Verbeter me als ik verkeerd ben, maar zeg je nu dat Volkswagen zelf Kevlar in de deuren inbouwde?

Moeilijke vraag. De zijdeuren werden voorzien van kogelvrij materiaal waaronder de Kevlar. Wie dit uitvoerde is voor mij onbekend. Dit kon zowel door de rijkswacht alsook Volkswagen. Het plaatsen vergde geen ingewikkelde kennis. Persoonlijk ben ik  van mening dat dit bij Volkswagen gebeurde omdat dit praktisch gezien een te zware last zou zijn geweest voor de werkplaats in Ukkel. Het personeel in Ukkel was beperkt en in die tijd niet zou technisch uitgerust als de periode nadien.

17

Re: Temse: 10 September

Willi wrote:

Persoonlijk ben ik  van mening dat dit bij Volkswagen gebeurde.

Maar als je nu een VW gaat kopen zit daar toch geen Kevlar in die deuren ofwel? Ik denk dat VW Kevlar kan aanbrengen, op aanvraag maar al hun auto's die van de band rollen beschikken toch niet over Kevlar-deuren?

18

Re: Temse: 10 September

Nee, ik denk dat Willi bedoelt dat Golf GTI's die door de rijkswacht worden besteld, uitgerust zijn met kevlar. En dat die kevlar in de fabrieken van Volkswagen wordt ingebouwd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Het moet zijn redenen gehad hebben dat ze de laatste GTI op de beveiligde parking van d'Ieteren gingen pikken. Was die wagen misschien voor de Rijkswacht bedoeld? Al was het er een groene met 2 deuren, terwijl de rijkswacht GTI's wit waren en 4 deuren hadden. Dankzij de Bende van Nijvel werd de Golf GTI in België een echte hype onder sportievelingen en in feite heeft d'Ieteren een pak geld verdiend aan de Bende. Misschien waren er connecties en heeft men er eentje 'cadeau' gekregen?

20 (edited by Biggus Dickus 27-03-2008 13:58)

Re: Temse: 10 September

Renne wrote:

Ik heb altijd gelezen dat de gangsters perfect wisten waar ze moesten zijn.

Dit wordt tegengesproken in het artikel 'De Rijkswacht-connectie III', waarin wordt geopperd dat de tipgever(s) maar gedeeltelijk op de hoogte was/waren van waar de Kevlar-vesten zich bevonden. De dieven wisten niet waar de vesten in Temse werden opgeslagen, daarom zijn ze hun zoektocht in de magazijnen begonnen, en hebben zich pas daarna een weg gebaand naar het afgesloten lab (waarvoor een ruit moest worden stukgeslagen, wat de conciërge en haar man wekte, met de noodlottige schietpartij tot gevolg).

In de tekst staat letterlijk 'En omdat ze ze daar niet vonden, waren ze wel verplicht om naar de plek te gaan waarvan ze - dankzij hun tipgever - zéker wisten dat er vesten lagen: het afgesloten lab'. Dit betekent twee zaken: de tipgever kwam niet van binnen het bedrijf, en de dieven waren gewoon op zoek naar kogelvrije vesten, en dus niet specifiek naar de 'jurken met bretellen'.