Topic: Lezingen

Weet er iemand of er auteurs (zoals Guy Bouten misschien) zijn die lezingen geven over de bende van Nijvel en het onderzoek ernaar? Of andere personen (oud-advocaten, ...) die allerlei zaken meegemaakt hebben in dit dossier?

2

Re: Lezingen

In België zijn er geen 20 journalisten die wat van het dossier kennen. Als je een lezing wil organiseren moet je wel zien of je de huur van de zaal en de spreker kan betalen want de kans zit er dik in dat je een flinke scheur in je portemonnee aan overhoudt.

Hoe dan ook is twee uur totaal onvoldoende om een dergelijk dossier een beetje te omvatten, zelfs een rondrit per bus bv. is niet te doen in 1 dag. Best is dus zelf een beetje Frans te leren met een lief en daarna zelf een paar boeken open te slaan. Tegen dan is 't al te laat.

De nieuwe graafwerken, ondergraven mijn idee dat ze al veel verder waren in het onderzoek. Ik denk dat vanaf nu het een puzzel voor historici wordt, eens dat archieven zullen opengaan, als ze al niet vernietigd zijn bij SDRA/SGR.

3

Re: Lezingen

Ik denk niet dat het dolorean's bedoeling is om een lezing te organiseren. Wel om in contact te komen met auteurs over het thema en desnoods met hun bronnen. Wat ik onzinnig zou vinden, je vindt alles op het internet. Als je bv. ons forum wil uitpluizen kom je niet toe met een maand full-time verlof. Ik wil maar goede raad geven hoor. wink

Re: Lezingen

Mits ik de organisator goed ken van deze lezingen (www.ccknokke-heist.be/pdf), zou het misschien leuk zijn als Guy Bouten in het kort wink eens komt uitleggen wat er allemaal fout gelopen is bij het onderzoek naar de bende van Nijvel. 

Zo'n lezing is uiteraard niet specifiek bedoeld voor de mensen van dit forum want die hebben z'n boeken al een paar keer uitgelezen, maar vooral voor wie de bende van Nijvel niet (meer) kent en geïnteresseerd is in de Belgische justitie en z'n ondoorgrondelijke wegen ... 

Bij het zien van de Panorama-documentaire van 1995 fronst men toch vaak de wenkbrauwen als justitie wordt besproken.

Re: Lezingen

Als je dit zou voor elkaar krijgen, plaats dan een aankondiging op het forum, menig lid en lezer zal aanwezig zijn, waaronder ikzelf.

Servo per Amikeco

Re: Lezingen

Dag Dolorean mocht het daar niet lukken kan je mij contacteren via Ben ik ken wel mensen die ervaringen hebben met lezingen. Ik zal een mail naar Ben sturen met mijn gegevens.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Lezingen

Zal ik doen maar ik denk wel dat het zal lukken, als Guy Bouten wil komen natuurlijk. Die zomerlezingen zijn in samenwerking met Standaard Boekhandel en de boeken van de auteurs worden telkens bij de lezing te koop aangeboden. Kent er iemand een emailadres van Guy Bouten? En als hij niet kan, wie zou er nog gevraagd kunnen worden?

8

Re: Lezingen

Ik meen gelezen te hebben dat de druk is uitgeput waardoor de boeken op het net zeer duur verkocht worden. Waarschijnlijk komen er wel nog volgende, bijgewerkte series.

Re: Lezingen

Leuk idee. Een lezing kan een aantal zaken dichter bij het publiek brengen. Al kom je met een uurtje praten volgens mij niet verder dan de grote lijnen. Goed doordachte aanpak is nodig.

Re: Lezingen

Het eerste boek van Guy Bouten is uitverkocht (er zijn er nog een paar aan de gewone winkelprijs in boekhandel Johannes te Leuven). Het 2de boek is nog normaal verkrijgbaar.

Wat de lezing betreft is het zo zoals hier vermeld op de website dat je met een paar uur amper toekomt met de feiten. Het dossier is zo uitgebreid dat het best is om het over een bepaald aspect te hebben van het dossier, zoals het onderzoek naar de Bende van Nijvel of iets anders. Zoals Leo schrijft de basis info staat zeer duidelijk op deze website.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.