Re: Gladiocommissie

En dan heb je dit:

Volgens het onderzoek van de Belgische senaat naar Gladio pasten de misdaden van de Bende van Nijvel mogelijk binnen het Gladio-netwerk van de Amerikaanse inlichtingendiensten, wiens acties de invloed van het communisme in West-Europa moesten ontmoedigen. Leden van de Belgische Parlementaire Onderzoekscommissie belast met het onderzoek naar de onthullingen over het bestaan in België van een clandestien internationaal inlichtingennetwerk, bekend als de Gladiocommissie, verdedigden dit verband. Commissievoorzitter Roger Lallemand schreef de aanslagen toe aan het werk van buitenlandse geheime diensten, die als doel hadden de binnenlandse Belgische democratie te beïnvloeden."

Vooral de laatste zin met verwijzing naar buitenlandse leden van Gladio. Misschien de Italiaanse connectie (via Spanje naar België) die niet mocht onderzocht worden? Ik ben maar aan het zoeken en stel toch vele mogelijke verbanden vast.

Steeds zijn 10th special forces er ergens in de buurt op de verre achtergrond. Hun opleiding is voor een deel het bevorderen en creëren van netwerken. Die mannen worden geselecteerd op deze kwaliteiten zoals minimum 4 talen spreken en hebben een intelligentie die boven het gemiddelde is. Dit zijn niet de eerste de beste maar gasten die tot het uiterste gaan.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gladiocommissie

Inderdaad, het is niet onmogelijk, alhoewel dat de 10th dan niet meer dan een middel is om het doel te bereiken.

Van Wikipedia: 10th Special Forces Group

The 10th Special Forces Group (Airborne) is an active duty United States Army Special Forces (SF) Group. The 10th Special Forces Group is responsible for operations within the EUCOM area of responsibility, as part of the Special Operations Command, Europe (SOCEUR). 10th Group has also been involved in parts of Africa and the Middle East.

10th SFG was formed on 19 June 1952, at Fort Bragg, North Carolina, under the command of Colonel Aaron Bank. The Group was split in 1953, with one half being sent to Germany, while the other half remained at Fort Bragg to form the core of the 77th Special Forces Group. In 1968, the majority of the unit transferred to Fort Devens, Massachusetts, with the exception of 1st Battalion, which remained in Germany. Between 1994 and 1995, 10th SFG moved to Fort Carson, Colorado, which remains its current home.

10th Special Forces Group began training with unconventional warfare groups from friendly countries in the 1960s, beginning with NATO allies. The Group has also trained various components of the militaries of several Middle Eastern countries, including Lebanon, Jordan, Yemen, Iran, as well as Kurdish tribesmen. Units of the 10th SFG have participated in humanitarian missions to the Congo, Somalia, and Rwanda. 10th SFG was deployed to Saudi Arabia in 1991 during the First Persian Gulf War. The 10th SFG has been heavily involved in the War on Terrorism, deploying to Georgia, North Africa, Afghanistan, and consistently to Iraq.

In 1950, the Lodge Act was passed, which provided for the recruiting of foreign nationals into the United States military. It was originally planned that half of the members of the Special Forces would be native Europeans. Many of the initial members of the 10th SFG were Lodge Act recruits, who were strenuously anti-Communist. Among the more notable of these men was MAJ. Larry Thorne, a former Finnish Army soldier who was awarded the Mannerheim Cross during World War II.

By the end of June 1952, the group had 122 officers and men assigned. Many had been OSS, Ranger, and Airborne troopers during World War II. The group's mission was to conduct partisan warfare behind Soviet lines in the event of a Soviet invasion of Europe.

1970s – 1980s: Following the military cuts after the end of the Vietnam War, operational deployments decreased in both number and frequency. However 10th Group still deployed frequently to Europe to train with NATO allies.

Servo per Amikeco

Re: Gladiocommissie

DeadLetterBox wrote:

Inderdaad, het is niet onmogelijk, alhoewel dat de 10th dan niet meer dan een middel is om het doel te bereiken.

Ja, op de achtergrond zijn ze actief voor opleiding en voor het geval dat het grondig verkeerd loopt om in te grijpen. Het is me opgevallen dat overal waar vuurhaarden waren in Europa toen dat ze wel ergens in de buurt waren (Italië, Spanje, Eta, Libalon ...). De SF werken zowel mee aan officiële acties als aan clandestiene.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

14

Re: Gladiocommissie

Ik herinner me nog goed het overlijden van Josip (Tito) Broz in Joegoslavië in 1980 en het uiteenvallen van dit land. Ik herinner me ook nog hoe de Amerikaanse kranten toen blokletterden "WAR IN EUROPE", vermoedelijk omdat dat hen goed uitkwam. En het zou me niet verbazen als de alomtegenwoordige CIA hier een rolletje speelde. Als de VS hun zeggenschap wouden uitbreiden in Europa hebben ze hier hun kans gemist

Maar een destabiliserende rol spelen in een (in Amerika) amper bekent landje als België gaat me wat ver. Ik zie het nut er niet van in dat de SFG's hier te lande warenhuisovervallen gaan plannen of organiseren. Wie zou daar van wakker liggen in de internationale politiek.

België destabiliseren... OK, maar wat met Frankrijk, Duitsland, Nederland en de Scandinavische landen?

Neem nu Gladio België. Enkele verborgen wapens op geheime plaatsen alleen bekent aan wie ze kon gebruiken. Ingevette pistolen, Sten-guns, munitie en misschien een pakketje explosieven. Dit alles onder het beheer van het Leger. De actiegroepen bestonden uit een ex-militair en burgers, een luchtverkeersleider, een ingenieur van de NMBS, een havenkapitein. Mensen die door hun job-bekwaamheid na een Russische inval de boel konden saboteren en vertragen. De bedoeling van Gladio was tijdswinst tot de aankomst van geallieerde troepen. Daarom ook de ReForGer ( REturn FORces to GERmany) oefeningen in de jaren '60.

Een link met de Bende van Nijvel lijkt me vergezocht. De leden van Gladio waren in de jaren '60 reeds gezapige '60- en '70 tigers. En ja, de mogelijkheid bestaat dat er ergens te lande nog niet-geregistreerde vuurwapens onder de grond steken.

15 (edited by the end 11-08-2012 12:12)

Re: Gladiocommissie

Dag Leo, je hebt een punt wat de 10th SFG en Gladio betreft. Ik bedoelde dat de 10th SFG al jaren bezig is met opleiding van bepaalde groepen en dat hun aanwezigheid bewezen is bij brandhaarden zie Oesling maar ook in andere conflicten in Europa in de jaren 80. Ik zie ze ook geen aanslagen plegen of plannen op warenhuizen in Belgie. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze zoals een arend van op grote afstand alles in de gaten houden. Wat Gladio Belgie betreft dat is zo, de meeste van de mensen waren trouwens vaderlandlievend buiten een paar extremisten die meer voor eigen rekening reden.

Doch er zijn wel degelijk plannen en acties geweest voor het destabiliseren van Europa, zie Italie, Zweden, de aanslagen in Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. En dit hoeft daarom niet direct met het bestaande Gladio netwerk te maken hebben, er wordt verschillende keren verwezen naar andere netwerken in het rechtse kamp. En dan kom je meer bij de groepen die in de jaren 70 een Europese staatsgreep wilden opzetten. Dan kom je ook bij bekende namen uit in het bende dossier die Europese connecties hadden, en een veilige haven vonden in Spanje of Latijns Amerika als vluchtroute.

Het is zo ik zoek het soms ver.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gladiocommissie

Mijn grootste bezwaar tegen de piste van een Gladio-achtig netwerk is, dat het geweld van de Bende van Nijvel een escalerend verloop kende. Het doet mij veel meer denken aan het ontsporen van geweld binnen een groep, dan aan een vantevoren opgesteld plan.

17 (edited by the end 11-08-2012 13:11)

Re: Gladiocommissie

Ja dat is zo, ik vermoed ook dat officiële instanties hier hun handen niet aan vuil willen maken, het gaat hier over het bruut afslachten van kinderen onder meer. Doch de kans dat een groep losgeslagen gekken voor rekening van extreem-rechtse figuren overvallen pleegden en hun eigen perverse neigingen konden uitleven en daardoor een sfeer van angst creëerden die sommigen goed uitkwam sluit ik niet uit. Kijk ook eens hoe het geweld in Italie alsmaar erger werd als voorbeeld.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gladiocommissie

Er is ook de mogelijkheid dat er een netwerk was opgericht met een ander doel, dat na verloop van tijd een eigen leven is gaan leiden omdat rechtse invloeden de groep zijn beginnen dirigeren. (Gladio, WNP?) Waardoor een andere macht, zij het overheid, maffia, politieke lobby, die kennis hadden van dit netwerk er misbruik van gemaakt hebben, in de vorm van de Bende van Nijvel om aldoende hun doel te bereiken. Strategie van de Spanning, misschien een kleinschalige kopie door ingewijden die hiermee iets lokaal wouden bereiken? Zoals VDB?

Servo per Amikeco

19 (edited by the end 14-08-2012 15:37)

Re: Gladiocommissie

Ja, dat is zeker een mogelijkheid. Ik denk dan meer aan een netwerk van drugstrafiek die dient om politieke activiteiten te financieren, en dan zit men al rap bij Iran Contra ex-SS'ers de doodseskader en ... De netwerken die na WOII zijn opgezet door de nasi's moesten vernieuwd of verjongt worden. De nazi's hebben zich tijdens en na WOII veel met drugs bezig gehouden, voor hen was dit niet alleen voor geld te verdienen maar diende dit ook als wapen om opstandige groeperingen kalm te houden zie het Baskenland. Het is misschien ver gezocht maar het is een mogelijkheid. In het Bende van Nijvel-dossier is drugs en extreem rechts niet ver weg. Misschien dat Elio Massagrande er een rol in speelde? En dan heb je nog Farcy, VDB, Claude Dubois en andere figuren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Gladiocommissie

Klinkt erg aannemelijk!

Servo per Amikeco