Re: Theorie van noorderling

Opgelet, die gewenning is te verwaarlozen. Het is ook geweten, onder andere van leden van doodseskaders van SS en SD eenheden, dat deze soldaten het erg gewoon werden om massamoorden te begaan, maar uiteindelijk wel altijd onderdoor leken te gaan. Sommige in een vroeg stadium, anderen in een later stadium. De meesten hadden op zijn minst last van post traumatische stress, sommigen pleegden zelfmoord en anderen lieten zich overplaatsen.

Een team van verschillende psychopaten die samen regelmatig moorden plegen omdat ze alle vier of vijf aan psychopathische neiging lijden, is redelijk extreem en ongekend. Een psychopaat werkt  eerder alleen. Een gewone gangsterbende zal zich volgens mij niet op deze manier profileren. Er moet een stuwende kracht achter gezeten hebben. Er zijn gewoon té veel aanwijzingen voor.

Servo per Amikeco

Re: Theorie van noorderling

Het lijkt me dat de Bende van Nijvel bestond uit een regelrechte psychopaat (de 'killer') en enkele meelopers c.q. mannen voor wie geen weg terug meer was. Het grote verschil tussen de Bende van Nijvel en andere bendes zware criminelen was juist de aanwezigheid van die psychopatische killer.

Voor zover ik het kan overzien ging het bij de Bende van Nijvel puur om banditisme. Geen enkele aanwijzing dat er een hogere hand achter zat heeft mij ooit kunnen overtuigen.

Re: Theorie van noorderling

Er is tot nu toe geen zware bewijslast voor. Maar er wijst anders toch wel veel in die richting. De Oesling-operatie, de WNP, CCC, de kring rond VDB en de doden bij de aanslagen die uit het entourage komen, de toenmalige connecties met de CIA en hun strategie in bepaalde landen die gelijkenissen vertoont.

Een psychopaat die er in slaagt om zo lang zijn mededaders op sleeptouw te nemen, dergelijke risico's te nemen vaak voor een miezerige buit en daarbij bijzondere technieken gebruikt die toenertijd niet zomaar te verkrijgen waren, ik ben moet eerder van het omgekeerde worden overtuigd.

Servo per Amikeco

14

Re: Theorie van noorderling

noorderling wrote:

Hee, ik heb ineens een eigen theorie. Oorspronkelijk stond deze tekst ergens onder een discussie, maar heeft vermoedelijk Ben deze apart gezet.

Dat klopt, de originele tekst en de antwoorden op die tekst hadden niets te maken met het onderwerp van het topic waarin ze stonden. Ik heb daarom een apart topic aangemaakt. Zo zijn er de laatste tijd nog wel meer topics bij gekomen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Theorie van noorderling

Eric Donkaew, bij de overvallen is geen spoor te bekennen van een geplande en georganiseerde overval, dat is juist. Maar bij het onderzoek naar de feiten kan je er niet buiten dat het ' gestuurd' was. De overvallen zouden en moesten de definitie krijgen van ordinair banditisme. We weten wel beter hoor.

DeadLetterBox, de landelijke penoze werkt niet samen met een psychopaat, te gevaarlijk en voor hen telt geldwinst. Daarom was het ook muisstil in Brussel, Charleroi en Luik ten tijde van de Bende van Nijvel. Ze waren niet opgezet met alle aandacht. Het is toch klaar (en zeker voor de Bende van Nijvel-onderzoekers) dat een Habran-bende geen warenhuizen gaat overvallen. Dat een Haemers-bende geen kinderen gaat vermoorden op een warenhuisparking. Het is hun stijl niet.

Dat kleine visjes zoals de Borains en de De Staerke's werden verplicht door bepaalde personen om hand- en spandiensten uit te voeren kan ik goed aannemen. Door hun levensloop waren ze gewillige handlangers. Intriges door buitenlandse veiligheidsdiensten? Waarom? Gans West-Europa lag al aan hun voeten. Zie Martens en de Cruise-Missile's.

Nee, de oplossing van het Bende van Nijvel-mysterie moet binnenlands gezocht worden. Herinner procureur Bourlet: "Als ZE me laten doen!" Herinner onderzoeksrechter Connerotte en het Saghetti-arrest. Herinner Nihoul: "Als ik spreek valt het land uitéén". Herinner getuige X. Herinner de lijdensweg van BOB'ers DeBaets en Van Brussel. Mijn mening hoor.

16 (edited by Eric Donkaew 18-08-2012 20:30)

Re: Theorie van noorderling

LEO wrote:

Bij de overvallen is geen spoor te bekennen van een geplande en georganiseerde overval, dat is juist.

Dat is precies niet wat ik beweer. In mijn visie zijn de overvallen wel degelijk gepland en georganiseerd, alleen door de overvallers zelf. Niet van hogerhand.

17 (edited by Eric Donkaew 19-08-2012 20:38)

Re: Theorie van noorderling

Volgens velen op dit forum zouden de bendeleden van hogerhand zijn aangestuurd om de Belgische samenleving min of meer te ontwrichten. Als je alleen naar de overvallen van 1985 kijkt, is die visie nog niet eens zo gek, al vraag ik me af of je, als je de maatschappij wilt ondergraven, niet beter bommen kunt laten ontploffen. Dat laatste gebeurt bijna dagelijks in Irak, en is inderdaad bedoeld om de samenleving te desorganiseren.

Maar goed, amok maken door 'uit de hand gelopen' overvallen zou kunnen. Toch geloof ik dat de Bende van Nijvel gewoon een puur criminele bende was, bandieten die alleen uit waren op stelen en nergens voor terugdeinsden. Ik baseer dit op de theorie van de onnodige tijdverspilling.

Want als je een land wilt ontwrichten begin je toch gelijk met aanslagen zoals die in 1985 en niet met al die andere acties, misschien enkele uitgezonderd, in 1982 en 1983. Inbreken, champagne en koffie stelen, een taxichauffeur doodschieten, een herberg overvallen en je tegoed doen aan een maaltijd in de keuken, een 'gewone' overval op een juwelier... dat zijn heel vervelende zaken voor de betrokkenen, maar je ontwricht er geen samenleving mee. Tijdverspilling dus en dan heb ik het nog niet over 1984, een jaar waarin er helemaal niets gebeurde.

De leden van de Bende van Nijvel zijn in mijn opvatting als gewone criminelen begonnen en doordat er een regelrechte psychopaat tussen zat, is de zaak gierend uit de hand gelopen. Wellicht zijn de misdaden wel begonnen toen de killer op achtjarige leeftijd een appeltje bij de buren stal... Feit blijft dat de bendeleden het schieten niet op de kermis hebben geleerd. De acties, zeker die in 1985, werden met militaire precisie uitgevoerd en wapens kenden voor de bandieten geen enkel geheim. Ze voelden zich oneindig veel sterker dan agenten van de Rijkswacht en hadden geen enkele vrees voor hen.

Ze moeten allen een militaire achtergrond hebben gehad en dan niet als dienstplichtig soldaat. Ik denk aan commando's, parachutisten of mariniers (Sorry, ik kom uit Nederland, waarschijnlijk hebben jullie er in België sappige equivalenten voor), ik denk ook aan het vreemdelingenlegioen en zelfs aan doodseskaders. België was, in die periode of iets daarvoor, toch militair actief in Afrika? Ik kan me een foto in het weekblad Panorama herinneren waarin een Afrikaans jongetje door Belgische militairen werd geroosterd boven een vuurtje omdat hij iets gejat had. Zouden de bendeleden niet uit zo'n 'milieu' kunnen komen? Doden en gedood worden... Misschien hebben ze in Afrika wel samen in een tentje geslapen, ze moesten elkaar immers wel heel goed kennen en vertrouwen om met een gerust hart hun beruchte misdrijven te kunnen plegen.

Ja, en dan terug in het vaderland. Geen geld, geen baan, geen gezin, amper vrienden maar wel elkaar en elkaars gedeelde ervaringen. Desperado's. Hobby's: hoeren en snoeren, zuipen, misschien drugs. En dan is het geld op.

18

Re: Theorie van noorderling

Mijns inziens was er niet een psychopaat maar waren ze het allemaal.

19

Re: Theorie van noorderling

Leerden ze nu echt niet schieten in de Termurenlaan?

Re: Theorie van noorderling

Dag Eric Donkaew,

Dat van die para's was tijdens operatie restore hope (Somalië), en ik moet toegeven dat sommige para's daar over de schreef zijn gegaan. Je moet wel niet vergeten dat je daar in een gebied zit waar de kinderen vanaf acht jaar met een AK 74 naar onze jongens vuurden omdat zij de Belgen als hun grootste vijand zagen. Je moet ze ook niet allemaal over dezelfde kam scheren. Zat zelf in Tielen, en kan je zeggen dat het 3 BN para een reputatie heeft om u tegen te zeggen.

Overal zitten er rotte appels, en ja ze zaten ook in Tielen. Als je koorknaapjes stuurt naar een gebied waar krijgsheren de macht uitmaken, dan kan je hetzelfde overkomen als de Nederlandse militairen in Srebrenica (zonder verwijt), de jongens waren er niet voor getraind. De Belgische para's werden meestal naar gebieden gestuurd waar andere eenheden niet gingen, en samen met het vreemdelingenlegioen hebben zij in Afrika een reputatie opgebouwd.

Waar ze komen is het meestal oorlog, en een propere oorlog bestaat er niet. Vergeet niet dat een jaar later Amerikaanse elitetroepen (delta force, rangers) 18 soldaten verloren hebben bij de arrestatie van een krijgsheer. Mensen die terugkomen uit zo'n gebied verwerken het allemaal op een andere manier, maar de meesten worden er wel harder door. Sowieso had de bende ergens een iets zwaardere opleiding gehad waardoor ze gewapende agenten zelfs niet als concurrentie zagen, wat de dood voor sommige van die jongens betekende.

PS: Diene kleine is er niet geroosterd, maar heeft er wel de schrik van zijn leven opgedaan.