1

Topic: Kogelvrije vesten

Een van de kogelvrije vesten (voor/achterplaat en "hoezen"), gestolen in Temse en gevonden in het kanaal van Ronquières:

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTIjl-qJ2XI/AAAAAAAAAnk/8nv3818gF5w/Ronq%206.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Kogelvrije vesten

Nogmaals het kogelvrije vest:

http://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TUWxA9hhGeI/AAAAAAAAAx8/oUDGk1ntix8/Ronq%208.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3 (edited by Boemerang 01-03-2013 03:43)

Re: Kogelvrije vesten

De delen van het tweede kogelvrije vest. Stukgesneden kogelvrije vest teruggevonden in "Large de Fauquez".

https://lh5.googleusercontent.com/-qhUdssZbSZo/US___czMk4I/AAAAAAAADKE/Dx-bWasTNu4/s600/CBW%2520gilet-pare-balles.jpg

» Bewijsstukken

Re: Kogelvrije vesten

Wat zijn deze onderdelen precies?

5

Re: Kogelvrije vesten

Afgebeeld zijn de 'flaps' waarmee je de voorkant en de achterkant van de kogelwerende vest bij mekaar houd. Ze zijn vast bevestigd aan de rugzijde en kunnen onder de armen door via stretch aan de voorkant 'geplakt' worden zodat voor- en achterkant één geheel vormen. Ik begrijp de bedoeling niet om deze 'flaps' te verwijderen. Een kogelwerende vest is pas optimaal als hij volledig en juist rond de romp past.

Zonder 'flaps' bekom je een wapperende voor- en achterkant, tenzij je er een overjas overaan trekt. Het is wel een feit dat een correct gedragen kogelwerende vest een belemmering is voor het besturen van een voertuig. In een autozetel drukken je dijbenen de vest omhoog tot de bovenkant ervan tegen je kin drukt. Enkele mensen hier zullen dit wel kunnen bevestigen. Op de foto's kan je een schadeplek zien op de plaats waar de 'flaps' zich bevonden.

Re: Kogelvrije vesten

Kunnen dit ook geen schouderstukken zijn? Ik had een vest waarbij de schouderstukken er net zo uitzien. Bij sommige vesten is de bevestiging en aanpassing aan de maat ook via de schouderstukken.

Servo per Amikeco

7

Re: Kogelvrije vesten

En juist omdat ze geregeld kunnen worden zijn ze niet 'gepantserd'. Deze op de foto zijn dat wel. smile

Re: Kogelvrije vesten

Als je zo'n kogelvrij vest aanhebt, spant dat dan? Is het denkbaar dat het doorsnijden gebeurde om bv. een geraakt bendelid beter te kunnen verzorgen of laten ademen? Of is zoiets overbodig als men ze via een stretch kan toeplakken? Zo ja, in welke positie kan men onmogelijk een toegeplakte stretch losmaken? Of zijn er nog andere denkbare redenen?

Re: Kogelvrije vesten

Boemerang wrote:

De delen van het tweede kogelvrije vest

Of als je deze aan elkaar naait heb je nekbescherming welke bij sommige vesten apart verkrijgbaar is.  De " flappen " denk ik niet, want kevlar werkt niet echt mee.  het binnenste is wel kevlar volgens mij, maar moet zeggen dat ik in deze stukken niet echt iets herken.

Hestur wrote:

Als je zo'n kogelvrij vest aanhebt, spant dat dan?

Als we is afspreken wil ik je gerust het mijne is laten passen, maar zulk een vest moet spannen om het lichaam.

Hestur wrote:

Is het denkbaar dat het doorsnijden gebeurde om bv. een geraakt bendelid beter te kunnen verzorgen of laten ademen?  Of is zoiets overbodig als men ze via een stretch kan toeplakken? Zo ja, in welke positie kan men onmogelijk een toegeplakte stretch losmaken?

Denk het niet, kevlar snijd niet zo makkelijk. Nogmaals, heb geen idee hoe de vesten in die tijd waren, maar vastmaken gaat bij mijn weten altijd via een velcro. Mijn vest is uitgerust met een single release system: één lange kabel verbind de volledige vest, bij ongeval aan kabel trekken en het volledige vest valt uiteen. De eerste die dit doet zonder reden ondergaat hetzelfde lot als de vest. Kabel terugplaatsen is iets voor mensen met veel geduld.

Re: Kogelvrije vesten

Ik kan mij niet inbeelden dat men het vest heeft losgesneden van een al dat niet levend lichaam. Dat is zeker geen materie waar je even doorknipt of snijdt, het zou veel sneller gaan om het op de voorziene manier uit te doen.

Servo per Amikeco