1

Topic: Zakken

De drie zakken waarin de spullen zaten die uit het kanaal van Ronquières werden opgevist:

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTIjlsFEygI/AAAAAAAAAnc/ieaUB8K71XE/Ronq%204.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zakken

Is er iets bekend over de originele kleur, de omvang en het materiaal van de zakken? Mogelijk heeft een jaartje in het kanaal een en ander veranderd.

Re: Zakken

Op het eerste zicht lijkt het wel kaki groen.

Servo per Amikeco

4

Re: Zakken

Op het eerste zicht lijkt het zwart met heel veel modder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5 (edited by Boemerang 21-08-2012 20:14)

Re: Zakken

Het is een beetje moeilijk om de kleur van de zakken te raden, zij zijn inderdaad modderig en nog nat, de belichting is slecht. Ik vermoed ook dat de zakken donkergrijs of zwart zijn maar hierbij moet worden gezegd dat bijvoorbeeld de geldkist als ook het kogelvrije vest op de foto' s uit deze zelfde serie er zwart uitzien maar in het echt toch groen blijken te zijn (zoals te zien is op andere foto's).

Verder valt me de dikte van het plastic op (zichtbaar aan de vouwen in de linkse zak aan de onderkant). Dit lijken me niet van die goedkope zakken die altijd zo snel kapot gaan, vooral als men er zware hoekige ijzerwaren ingooit (stukken wapens).

Hebben jullie in België eigenlijk ook KOMO-zakken als standaard-huisvuilzak ? Of allerlei verschillende merken en kleuren ? Of heeft iedere gemeente zijn eigen vuilniszak (zoals ze hier in NL ook ooit probeerden) met het logo van de gemeente erop ?

Re: Zakken

Boemerang wrote:

Hebben jullie in België eigenlijk ook KOMO-zakken als standaard-huisvuilzak? Of allerlei verschillende merken en kleuren? Of heeft iedere gemeente zijn eigen vuilniszak (zoals ze hier in NL ook ooit probeerden) met het logo van de gemeente erop?

In de jaren 80 was er bij ons nog geen sprake van recycleren. Vermoedelijk zijn het militaire zakken (zandzakken in jutte of dergelijke), maar zolang we niet weten welke kleur of materie blijft het gissen natuurlijk.

Re: Zakken

Weten we hoeveel liter deze zakken kunnen bevatten, op de foto is het niet helemaal duidelijk hoe groot de zakken zijn. Op mijn gevoel zou ik ook gokken op de omvang van een zandzakje. Het zakje uiterst rechts, lijkt wel bovenaan twee touwtjes te hebben die open liggen. En ik meen nog steeds duidelijk een groene tint te herkennen.

Servo per Amikeco

8

Re: Zakken

DeadLetterBox wrote:

Weten we hoeveel liter deze zakken kunnen bevatten, op de foto is het niet helemaal duidelijk hoe groot de zakken zijn.

Als het blad met de boodschap C18 een gewoon A4-blad (210 bij 297 mm) is, kan je een beetje berekenen hoe groot die middelste zak is.

Ik heb ook eens naar de reconstructie gekeken om te zien wat voor zakken ze daar gebruiken. Voor zover ik kan zien, gebruiken ze daar zwarte plastieken zakken. Het is niet echt duidelijk en misschien hebben ze ook niet dezelfde zakken gebruikt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Zakken

Op de website van de onderzoekers spreekt men niet over "zakken", maar over een "zak": "(...) Deze getuige merkt tevens een zak op in het water van het kanaal op deze locatie". Deze zinskeuze heeft waarschijnlijk te maken met de ontwikkelingen i.v.m. de vondst in Ronquières.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zakken

Mij valt op dat de 2 rechtse zakken beschadigd zijn zodat het rivierwater er gemakkelijk kon indringen. Dergelijke zakken zijn dan ook zeer fragiel en eigenlijk niet geschikt om de voorwerpen die erin werden gevonden te bewaren.

Ben wrote:

Op het eerste zicht lijkt het zwart met heel veel modder.

"... heel veel modder"?!

De grote Manitou ziet alles