1

Topic: Legia hulzen

De (oorspronkelijk witte) LEGIA kal 12 hulzen (hagel) uit het kanaal van Ronquières:

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTIjUxGp3qI/AAAAAAAAAnQ/9Ch1YeHlZIs/Ronq%201.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Legia hulzen

Dag Ben, in Ronquières spreken ze van patronen, en volgens mij zijn dit hier enkel de hulzen. Foto is van slechte kwaliteit, maar ik kan (volgens mij) de binnenkant van de hulzen zien. Als dit de hulzen zijn werden ze waarschijnlijk bijgehouden om later te herladen.

3

Re: Legia hulzen

Volgens mij zijn het wel cartouchen i.p.v. hulzen! Allemaal mooie omgeplooid vanboven. Waren dit gebruikte cartouchen waren ze imo vanboven allemaal niet zo egaal maar een wirwar van vorm. Imo gaan ze die hulzen ook niet mooi terug plooien om erna terug open te doen om te herladen. In de herlaad theorie van de cartouchen geloof ik ook niet, kogels tot daar aan toe.

In sommige gevallen sneden ze zelfs met risico n gewone cartouche in om een brenneke te maken. Foto is inderdaad van slechte kwaliteit maar volgens mij zijn ze niet leeg. Zien er imo zelfs brennekes en hagel dooreen gemixt, als mijn ogen juist zijn natuurlijk.

4

Re: Legia hulzen

Normaal zijn deze cartouches binnen de omgeplooide rand afgesloten door een kartonnetje zodat de hagelbollen er niet kunnen uitvallen bij het manipuleren. Bij het afvuren wordt dit papiertje verpulverd.

Indien deze cartouches in het kanaal hebben gelegen is het normaal dat het afdekpapiertje loskomt en de hagelbollen eruit rollen. Bij sommige cartouches op de foto zie je met een vergrootglas de hagelbollen nog zitten, bij anderen niet meer. Bij sommigen zie je nog de restanten van het afsluitpapiertje.

5

Re: Legia hulzen

Dus niet afgeschoten wat me zeer duidelijk is. Als ze verschoten waren was de omgeplooide rand ook naar voor gebogen! Leo ik denk ook dat het cartouchen waren met een kartonnen "dekseltje" ipv "naar binnen geplooide plastiek". Vergeet niet bij brennekes is er geen afdekking maar staat de loden "bol" bloot.

Re: Legia hulzen

winne wrote:

Vergeet niet bij brennekes is er geen afdekking maar staat de loden "bol" bloot.

Dag Winne, staat niet altijd bloot, hangt van de bol af. Bij een rolkrimp kan het zijn dat er een plastic dekseltje voor de bol word geplaatst.  Spreek wel van nu, en niet van de verleden tijd. 

LEO wrote:

Normaal zijn deze cartouches binnen de omgeplooide rand afgesloten door een kartonnetje zodat de hagelbollen er niet kunnen uitvallen bij het manipuleren. Bij het afvuren wordt dit papiertje verpulverd.

Indien deze cartouches in het kanaal hebben gelegen is het normaal dat het afdekpapiertje loskomt en de hagelbollen eruit rollen. Bij sommige cartouches op de foto zie je met een vergrootglas de hagelbollen nog zitten, bij anderen niet meer. Bij sommigen zie je nog de restanten van het afsluitpapiertje.

Niet akkoord LEO, het dekseltje was van plastic. Er staat hier ergens een foto op het forum » Munitiedozen kaliber 12

Re: Legia hulzen

Hoe lang hebben de hulzen (cartouches) in het water gelegen? Anders wil ik wel eens een test doen.

8

Re: Legia hulzen

Een jaar, van november '85 tot november '86. Laat je ons volgend jaar iets weten? smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Legia hulzen

Tegen dan is dat mysterie hier opgelost. big_smile

10

Re: Legia hulzen

geronimo wrote:

Tegen dan is dat mysterie hier opgelost.

Op z'n Belgisch hoop ik: Witte Mars organiseren en bloemen gaan kopen. roll