1

Topic: Robotfoto Waver

http://www.bendevannijvel.com/gfx/robotfoto_dekaise.jpg

De robotfoto werd opgesteld na de overval van de Bende van Nijvel in Waver op wapenhandel Dekaise. Zijn manier van bevelen, de wijze waarop hij zijn wapen vasthield en de manier waarop hij zich verplaatste zonder de controle over de omgeving te verliezen, wezen erop dat het om een getraind iemand ging.

Zijn medeplichtige was jonger en had een Zuiders uiterlijk. Bijna verwijfd. Vele maanden later geven Daniel Dekaise en eerste wachtmeester Bernard Sartillot aan, dat een van de daders nogal leek op Robert Becker, zij het wat kleiner en blond. Baloo Becker was een van de verdachten die eind 1983 werden ondervraagd in het kader van het onderzoek naar de 'filière boraine'.

De rechercheurs ontdekten ook merkwaardige overeenkomsten tussen de robotfoto van een persoon die betrokken was bij de gebeurtenissen in Waver en Michel Cocu, de voormalige politieagent uit Boussu die in oktober 1983 werd ondervraagd in het kader van dat deel van het onderzoek naar de slachtpartijen in Brabant dat in de Borinage werd uitgevoerd.

De bewuste robotfoto heeft andere merkwaardige gelijkenissen opgeroepen, onder andere met de gewezen rijkswachter Madani Bouhouche, de sleutelfiguur van de zaak Mendez, die Daniel Dekaise al elf jaar kende. Geen van de confrontaties die in aanwezigheid van de wapenhandelaar doorgevoerd werden, leverden evenwel iets op.

Beschrijving:

  • Leeftijd: 25/30 jaar

  • Lengte: 1.70 - 1.75 meter

  • middelmatig of zwaar gewicht

  • droeg een snor en een bril

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robotfoto Waver

Als dat Bouhouche niet is! Bouhouche is geboren in 1952, dus 30 jaar oud op dat moment. Ook sterke gelijkenissen met robotfoto 17. Dekaise herkende Bouhouche zogezegd niet. Volgens wat ik gelezen heb, wordt Dekaise echter liever niet aan de overval herinnerd, aangezien de overval bedoeld was om hem te "straffen" wegens het niet nakomen van afspraken. Bouhouche herkennen betekende dat ook zou uitkomen dat Dekaise een geheime wapendeal had met Bouhouche en consorten.

http://i209.photobucket.com/albums/bb161/RufNachtergaele/RufNachtergaele2/aantafelHumo4jan90p27.jpg

3

Re: Robotfoto Waver

Héél sterke gelijkenissen zelfs, knap opgemerkt, licht andere blik en voller gelaat, maar in het licht van wat geweten is over dhr. Bouhouche wss dezelfde persoon.

4 (edited by Boemerang 29-08-2012 14:25)

Re: Robotfoto Waver

https://lh3.googleusercontent.com/-fQ6vr-xg9Pc/UD4JtnvuVFI/AAAAAAAACx4/7ddZxUi2eko/s532/RB%2520Wavre%2520-2.JPG

Ben, bedankt voor het beeldmateriaal.

Wel valt mij op dat dit portret wat smaller is dan de versie die we al hadden, weet jij of dit is ontstaan door het digitaliseren van het filmpje? Eventueel rek ik het portret dan uit tot de beeldverhouding die overeenstemt met die oude "stencil" versie.

(Noot: foto is ondertussen naar de juiste beeldverhouding omgezet.)

5

Re: Robotfoto Waver

De foto bovenaan komt uit een krantenartikel van Le Soir dat ik heb gevonden op het forum van onze Franstalige collega's. Die foto is dus gedrukt in een krant, ingescand en uit dat ingescand bestand heb ik die foto genomen.

De "nieuwe" foto komt uit een filmpje uit 1982. Waarschijnlijk van VHS overgezet naar de computer. Ik heb het bestand aangekregen en omgezet naar een bestand dat op YouTube geplaatst kan worden.

Het is dus redelijk moeilijk om te ontdekken welke verhouding nu correct is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robotfoto Waver

Toch Ben, heb ik al mijn conclusie getrokken. Ik heb het filmpje gedownload en met VLC speler op 4,3 afgespeeld, vervolgens heb ik de foto hierboven aangepast. Een krant of scanner verandert de beeldverhouding niet. Als iemand met enige ervaring met Adobe-premiere weet ik hoe makkelijk oude beelden in de verkeerde verhouding kunnen geraken.

Nog een woord van dank ook aan degene die het filmpje heeft aangeleverd. Ik ben altijd zéér geïnteresseerd in beeldmateriaal en zie dan ook uit naar eventuele toekomstige vondsten.

7

Re: Robotfoto Waver

Ja, je hebt gelijk. De versie uit de krant zal waarschijnlijk de meest correcte zijn. Als ik deze foto zie, dan zie ik Bouhouche. Het probleem is echter dat er heel veel foto's zijn van Bouhouche zonder snor en maar heel weinig van Bouhouche met snor. Stomme vraag, maar weet er iemand wanneer Bouhouche beslist heeft om zonder snor verder te leven?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8 (edited by Michiel 29-08-2012 16:30)

Re: Robotfoto Waver

Was Bouhouche niet een "meester" in vermommingen? Echte snor, nep snor, pruiken?

Ben schreef:
Stomme vraag, maar weet er iemand wanneer Bouhouche beslist heeft om zonder snor verder te leven?

Misschien toen die grijs werd? wink

9

Re: Robotfoto Waver

Bouhouche was inderdaad een meester in vermommingen maar hij had toen hij voor de rijkswacht werkte een snor (ga mij niet verlagen tot slechte moppen). Dus lijkt het mij wel interessant om te weten wanneer hij besliste om die snor af te scheren. Was dat bijvoorbeeld als reactie op deze robotfoto?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robotfoto Waver

Zou me niet verbazen. Een kat in het nauw...