Re: Maubeuge: 14 Augustus

Nu we hier even de modus operandi aanhalen van oost-europese gangsterbendes. Poolse, Roemeense, Bulgaarse maakt eigenlijk niks uit, ze raken makkelijk aan een kalasjnikov. Maar hoe dikwijls heb je al gehoord van een overval, of tigerkidnapping,  of carjacking, waar ze hun halve magazijn op de slachtoffers leegspuiten?

Re: Maubeuge: 14 Augustus

CleverTrevor wrote:

Champagne was destijds veel meer dan nu een luxe en vertegenwoordigde een behoorlijke waarde voor wie het in de horeca verkocht.

Champagne is, veel meer dan bijvoorbeeld (dure) wijnen en whiskeys, de ultieme drank die in bordelen en sekshuizen wordt besteld. Het lijkt me aannemelijk dat die gestolen champagne juist aan deze prostitutiebedrijven werd doorverkocht. Tips uit deze hoek zal de politie niet zo gauw krijgen, gezien de vaak half-illegale en half-criminele status van dit soort ondernemingen.

Waren sekshuizen in bijvoorbeeld Brussel (want daar denk ik dan aan) in die periode helemaal legaal, of bevonden ze zich toen juridisch in een schemergebied?

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ik zou dus heel graag willen weten om welke aantallen het nou precies ging. Hoeveel flessen wijn en hoeveel flessen Champagne. En welke kwaliteit? En als we dan toch bezig zijn: Hoeveel thee?

94 (edited by CleverTrevor 04-09-2012 15:39)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Herr Flick wrote:

Nu we hier even de modus operandi aanhalen van oost-europese gangsterbendes. Poolse, Roemeense, Bulgaarse maakt eigenlijk niks uit, ze raken makkelijk aan een kalasjnikov. Maar hoe dikwijls heb je al gehoord van een overval, of tigerkidnapping,  of carjacking, waar ze hun halve magazijn op de slachtoffers leegspuiten?

Ik gaf de modus operandi van deze Oost-Europeanen slechts als voorbeeld om aan te duiden dat iemand op de uitkijk zetten niet abnormaal is zoals sommigen suggereren.

Oost-Europese bendes hebben andere doelen en worden zelden of nooit betrapt. Ze breken meestal niet in winkels in (die zijn tegenwoodigd meestal beveiligd), maar halen woningen leeg waarbij het gaat om producten die ze in eigen land door kunnen verkopen. In woonhuizen zijn vaak geen alarmsystemen, geen lastige getuigen, geen politie en dus ook geen redenen om geweld te gebruiken. Maar wees gerust,  veel Oost-Europese gangsters vinden geweld geen enkel probleem als het erop aankomt.

95 (edited by noorderling 04-09-2012 16:04)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Herr Flick wrote:

Nu we hier even de modus operandi aanhalen van oost-europese gangsterbendes. Poolse, Roemeense, Bulgaarse maakt eigenlijk niks uit, ze raken makkelijk aan een kalasjnikov. Maar hoe dikwijls heb je al gehoord van een overval, of tigerkidnapping, of carjacking, waar ze hun halve magazijn op de slachtoffers leegspuiten?


Volgens mij verkijk je je hierop. Het gebeurt tegenwoordig nog altijd. (lees verhaal van @Geronimo en andere incidenten van afgelopen jaar staan ook op dit forum. En als je terug in de tijd gaat, kan je volgens mij een behoorlijke lijst maken. Zeker met het buitenland erbij.

Uiteraard is achteraf gezien de Bende van Nijvel uniek omdat ze een complete reeks van misdaden begingen met een zeer escalerend karakter en explosief slot. Dit is zeer opvallend maar nog altijd verklaarbaar doordat ze niet gepakt werden. En waarom ze niet gepakt werden, tja daar hebben al 2 Bendecommissies voor gehad.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Het gebeurt slechts zelden dat er een paar onnozelaars voor een paar duizend euro een paar doden maken, meestal zijn het dan ook amateurs en worden ze snel gepakt. De doorsnee Oost-Europese gangster is inderdaad meestal pro en laat zich dus niet pakken (of toevallig) en schiet ook niet zomaar mensen lek.

De Bende van Nijvel is inderdaad iets uniek, (maar goed ook). Maar kom, wat olie, thee en champagne gaan pikken om vervolgens wat mensen dood te schieten en dan nog de rijkswacht opwachten om die ook te kunnen beschieten. Dan is er iets goed mis, of het gaat om psychopaten of om gasten met een anderen agenda.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Herr Flick wrote:

Het gebeurt slechts zelden dat er een paar onnozelaars voor een paar duizend euro een paar doden maken, meestal zijn het dan ook amateurs en worden ze snel gepakt.

Dag Herr Flick, toch maken ze je ervoor af, het kunnen dan wel amateurs zijn, maar een kogel die raak schiet houd daar geen rekening mee. Het waren niet allemaal amateurs, want de bende van Habran hadden de overval van Waremme op hun geweten. Vielen ook doden, en Habran zou daarna één van zijn eigen mannen hebben laten liquideren.  In hoeverre dit waar is kan je nooit meer achterhalen. Hieronder enkele van de beruchtste overvallen.

» www.tjoeten.be | www.tjoeten.be  | www.tjoeten.be | www.tjoeten.be | www.tjoeten.be

98

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Alhoewel het bij mij nare gedachten teweeg brengt, toch bedankt voor het plaatsen Geronimo.

Ik heb de transportwagen waarin Ronny Croes stierf met eigen ogen gezien later in de garage, ongelooflijk hoe hij eruit zag. Ik was aanwezig bij zijn begrafenis in Blankenberge. Een jongen van 22 jaar oud. Vermoord omdat crapuul hun levensstandaard kon onderhouden. De hel in met zulke moordenaars!

Heb zopas het relaas van Denise Tyack gelezen in Humo. Het spijt haar dat het slecht afgelopen is. De pot op met dat wijf! Sorry.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ja Leo, dit was een triest voorval. R. Croes deed vervanging voor iemand, de normale begeleider had een dag vrij gevraagd, de vaste begeleider is een hele goede vriend van mij, had hij die dag niet vrij gevraagd was hij er niet meer. Ik kan me dit voorval nog goed herinneren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

100 (edited by LEO 05-09-2012 13:21)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Haemers weidde de dood van Ronny Croes aan de te zware bom op de achterdeur. Dus niet zijn fout zogezegd. Dat er binnen in de laadruimte nog tientallen kogelinslagen werden geteld vergeet Haemers voor alle gemak. Na het openvliegen van de achterdeuren hebben ze gewoon hun laders geledigd in de laadruimte. Was Ronny niet gedood bij de explosie was hij wel omgekomen door de afgevuurde salvo's in een beperkte gepantserde laadruimte.

Maar nu gaan we wel ver off-topic.