61

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Van De Steen is een bekende familienaam in het Aalsterse. (Sommige leden van de familie waren zeer gefortuneerd) In de jaren 80 is er een "Van De Steen", geboren en getogen in Aalst, die comandant was bij de rijkswacht, eerst in Brussel en dan in Antwerpen.

62 (edited by Bert 10-09-2012 10:30)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Kiels, de naam is Van de Steen dus de met een kleine d. De vader en grootvader van Gilbert Van de Steen in rechtstreekse lijn zijn geboren in Oudegem. Ik denk dat er in de familie van Gilbert geen commandant zit in de jaren 80. Er is wel familie in Aalst, maar dar zal dan in vijfde en zesde lijn zijn. Moest gij iets meer weten dan ik, laat me het dan weten. Dank je.

63

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Had me in naam vergist en heb het nog eens gecontroleerd, zoals je zegt het was met kleine "d" en er is dus wel een rijkswachter met de naam "Van de Steen" geboren en getogen in Aalst en deze had familie in de omstreken, (Wichelen en omstreken). Was in de jaren 80 comandant van de rijkswacht in Antwerpen, de kazerne lag aan de Boomse Steenweg in Wilrijk.

64

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Kiels, ik ben de zuster van Gilbert, dus ik zou mijn eigen familie toch kennen, de meeste familie van Gilbert woont omstreken Dendermonde, gilbert was de enige die uitgeweken was naar Aalst ikzelf woon in Sint Niklaas, er is mij geen oom of neef bekent die commandant was, dus dit zou dan van een andere familie zijn.

groetjes

65

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Daar was ik eveneens vanop de hoogte, maar uit respect zal ik er geen commentaar meer op geven, men excuses hiervoor.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Stijn Coninx zou werken aan een film over de Bende van Nijvel. Het scenario is gebaseerd op het boek "Niet schieten, dat is mijn papa" van David Van de Steen.

Meer » Nieuws

67

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

De realiteit is zoveel spannender dan de fictie ook kan zijn, dus deze film interesseert me niet in het minst, zeker niet als het van zo'n non-figuur als Coninx komt. Misschien speelt Urbanus "Le barbu"?

68

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Dit is toch geen fictie? Dit is een verfilming van het boek "Niet schieten, dat is mijn papa!".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

69

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ja maar met een Stijn Coninckx-sausje, dus qua objectieve en feitelijke weergave vrees ik er voor. Een simplistisch gedrocht à la "Daens", bv. Trouwens zolang de zaak niet opgelost werd, kan je enkel de fictie-weg bewandelen want dan word je verplicht interpretaties en keuzes te maken over de onopgehelderde elementen (bv. al dan niet Haemers in beeld brengen, al dan niet het doden van één van de daders tijdens de vlucht, ...). Voor mij is dat fictie. Dat men dan een documentaire maakt en de verschillende alternatieven en hypothesen aan bod laat komen bij de twijfelpunten! Een film, wat zijn we daar nu mee... En baron Stijn Conickx, dan nog (straks maakt hij er nog slapstick of Vlaamsche kolder van).

70

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

[David] Van de Steen vindt het een goede zaak dat zijn boek wordt verfilmd, want het "werd altijd in de doofpot gestopt door hogere instanties". Iedereen moet volgens hem zien "in wat voor land wij hier leven, hoe de politiek alles domineert, hoe ons gerechtelijk systeem niet naar behoren werkt".

Bron: De Standaard

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube