11

Re: Buit

noorderling wrote:

Een tussenvorm is ook altijd nog mogelijk. Stel dat de Bende van Nijvel ooit gepakt werd, en vervolgens gebruikt werd vuile klusjes te klaren in ruil voor niet-vervolging en frustreren van onderzoek dat er al lag. En evt geld.

Ik kan me daar wel in vinden. Een beetje een analoog scenario zoals met de Banda della Magliana in Italië, die ingeschakeld werd (in onder meer de Gladio-bomaanslagen) door de Italiaanse Staatsveiligheidsdiensten in ruil voor vrijlating en protectie. Een bende die me, ondanks hun zwaarder dossier en typisch Italiaanse maffieuse verstrengelingen, trouwens wel eens doet denken aan de bende Haemers. Zeker wat betreft Smars.

Re: Buit

Ja dat zal waarschijnlijk wel zo'n constuctie zijn. Zie het lidschap van WNP zij moesten ook eerst een misdaad plegen voor ze toegelaten konden worden. En in Italië werd dit veelvuldig toegepast.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

13 (edited by the end 16-10-2012 11:59)

Re: Buit

Gisteren bij het surfen een thesis tegen gekomen van een student die de reacties van de overheid in kaart brengt ivm. met de gebeurtenissen in de jaren 80. Ik sta versteld van de bedragen die vrijkomen in die periode. Als de Bende van Nijvel geen of weinig buit meenam dan hebben de beleidsmakers toch wel hun best gedaan op dit te compenseren. Nu de politie was geen partij voor zwaar bewapende gangsters en hadden vernieuwd materiaal nodig. Doch de bedragen zijn groot, ook de aanpassingen van bepaalde wetten zijn de moeite waard om te lezen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

14 (edited by Merovinger 17-10-2012 00:32)

Re: Buit

the end, bedankt om deze bijzonder interessante thesis met ons te delen. wink Ik reageer hier verder op in dit topic.

Re: Buit

Boemerang wrote:

Tot mijn irritatie werd de Scarface-bende vergeleken met de Bende van Nijvel. Ik zie totaal geen overeenkomsten. Wat buit betreft roofden de Scarfacers met hun overval op Brinks in Amsterdam alleen al 12.000.000 Euro.


Denk dat je eigenlijk bedoeld dat de "scarface bende" of hoe ze ook genoemd mogen worden, de zelfde doctrine had als de Bende van Nijvel, een sterk militaristische dril in het uitvoeren van de opdracht, en geloof mij, weet iets meer van de handelswijze van deze groep mensen, en de wijze van opereren, doet sterk aan militairen/ex militairen denken. Daar schuilt het vergelijk met de Bende van Nijvel, het uitvoeren van opdrachten en zonder pardon de trekker over (kunnen) halen. Echter ben en blijf van mening dat het geld nooit de drijfveer was voor de acties van de Bende van Nijvel.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Buit

Deze piste van de overheid die profiteert vind ik persoonlijk niet overtuigen. Uiteraard was er een belang. Maar stel dat achter de bende een stel mensen zouden zitten die juist de democratie wilden versterken, de diensten beter bewapenen enz, dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Re: Buit

Er zijn wel vreemder dingen gebeurd in het verleden. Hitler dacht ook dat hij de wereld een plezier deed en een enorm deel van Duitsland en nog een grote hoop buitenlanders volgden hem daarin.

Servo per Amikeco

Re: Buit

De scarface bende waren ex militairen dacht ik gelezen te hebben, nu ze waren zeer gewelddadig en hadden veel lef maar ze schoten niet op kinderen, en de buit was groot. Gangsters schieten niet op kinderen.

noorderling, Franco die de oorlog tegen de ETA uitbesteed aan de Paladin Group een private organisatie, en die het staats apparaat voorbereide op de geplande machtsoverdracht aan de koning. Franco en zijn handlangers waren als de dood voor een opstand. Om maar een voorbeeld te geven. Het leger ten dienst van de echte machtshebbers waar de macht al generaties is.

Of in België is er altijd een machtstrijd tussen enerzijds de rijkswacht en de politie, maar ook het broos evenwicht van de troepenverdeling en de strategische wapens tussen het noorden en het zuiden van het land (vla en wal). Je mag niet vergeten dat de machthebbers van het zuiden (wal) de vraag voor meer autonomie van het noorden niet zagen zitten. Waardoor alle middelen om meer controle uit te oefenen welkom waren voor sommige. En de VS dacht het er zijne van.

Uiteindelijk komt het toch velen goed uit om het eventjes te laten gebeuren er is veel heel veel geld langs de kassa gepasseerd zonder over steekpenningen te spreken, de kassa rinkelt de economie draait en de massa denk dat alles onder controle is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

19 (edited by the end 18-10-2012 04:02)

Re: Buit

Door Getuigenissen in Aalst kan je zien hoe de bevolking regeert op de aanslagen. Merk de roep naar meer middelen op het einde van het filmpje.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Buit

Het motief van grotere budgetten, zwaardere bewapening enz, acht ik alleen geloofwaardig als er 1 of meerdere personen gigantisch rijk van konden worden, dus dan heb je het over grote bedragen smeergeld, vergelijkbaar met tegenwoordig ca 10 miljoen euro de man minimaal. Bewijzen in die richting heb ik nergens gelezen.

Dat de bende enkel en alleen voor het land werd ingezet, vind ik te mager. Tenzij je gelooft in een connectie met Gladio-achtige taferelen zoals in Italië. Dan heb je in principe een motief zonder enig persoonlijk gewin bij de opdrachtgevers.