Topic: Gebruikte nummerplaten

De Bende van Nijvel had de gewoonte om bestaande nummerplaten na te maken van bestaande auto's identiek als hun gestolen overvalwagens. Zowel Beijer en Bouhouche als de Bende De Staerke gebruikten hetzelfde systeem.

Tijdens de verschillende onderzoeken in het Bendedossier en het dossier Mendez hebben de speurders de gevonden nummerplaten in detail onderzocht. Tijdens deze expertises hebben de speurders een serie nummerplaten ontdekt waarop ze een bijna onzichtbare fout vonden.

Meer bepaald gaat het om de nummerplaat op de 4x4 Mercedes van Bouhouche gestolen in Mechelen waarvan de nummerplaat gedupliceerd was van de directeur van het bedrijf Abelag, de nummerplaat van de Volvo 244 van Bouhouche, de plaat van de Renault 25 gebruikt door Bouhouche en Beijer, de nummerplaat van de gestolen bestelwagen van een parfumeriewinkel en die teruggevonden werd in een garagebox gehuurd door Bouhouche, de nummerplaat van de Santana gebruikt tijdens de overval op Dekaise en de nummerplaat SX 676 van de gevonden Saab gebruikt in Nijvel. roll De nummerplaat van de Saab werd viermaal onderzocht waarna ze op een griffie verloren werd. Maar moeilijk om te besluiten: er bestonden slechts een paar matrijzen die deze nummerplaten drukten over het hele land.

De nummerplaten van Bouhouche leveren nog een geheim op. Volgens een experte van een gerechtelijk labo uit Brussel, werd de gekopieerde nummerplaat gebruikt door de Bende van Nijvel op de Saab kunstmatig verouderd net zoals de nummerplaten van de 4x4 van Bouhouche en de Renault 25 die vol met wapens stak en verborgen was in een garage onder een valse naam! roll

Bron » L'histoire vraie des tueurs du Brabant (Finné-Leurquin)

Re: Gebruikte nummerplaten

Puur toeval of missing link? Wat zeggen de deskundigen?

3

Re: Gebruikte nummerplaten

Dat Guy Bouten wel eens heel dicht bij de waarheid kan zitten als hij zegt dat Beijer een onderdeel was van de logistieke cel van de Bende.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Gebruikte nummerplaten

Ook mijn idee, samen met Bouhouche en Mendez. Ik noem ze de hulpjes en zonder hulp van G.Bouten.

5

Re: Gebruikte nummerplaten

Wat is die "onzichtbare fout" dan juist en kan die bv. getraceerd worden naar eenzelfde aanmaaksysteem?

Re: Gebruikte nummerplaten

Er valt nog iets te zeggen over die nummerplaten. Een nummerplaat kopiëren is niet zo vanzelfsprekend. Want beeld je eens in dat je een plaat kopieert van een voertuig dat geseind staat bij de politie (voertuig van een andere crimineel, verkeersbelasting niet betaald, ...). Net dan haal je je problemen op de hals!

Bouhouche & Beijer hadden tijdens hun Rijkswachtperiode echter de nummerplatenkaartenbak gekopieerd. Zij konden met andere woorden zien wie de eigenaar van een specifieke auto was vooraleer ze de plaat kopieerden. Je kan je dan wel inbeelden dat ze vooral de platen van "betrouwbare/eervolle burgers" kopieerden. Daardoor is de kans kleiner dat ze tegengehouden worden.

Nu moet je echter ook weten dat Bouhouche & Beijer deze info doorgaven aan wie hen daarvoor wilde betalen. Als de Bende inderdaad volgens een cellenstructuur werkte, is het inderdaad niet zo eenvoudig om te staven dat Bouhouche & Beijer ondanks materiële bewijzen wetens en willens meewerkten aan deze misdrijven. Hetzelfde geldt voor de persoon die de auto's in orde bracht, ... (Ik denk vooral) Beijer had er plezier in, een onontwarbaar kluwen te scheppen. Let wel: het is nog altijd mogelijk dat er andere agenten waren die zich met hetzelfde bezig hielden.

7

Re: Gebruikte nummerplaten

Is er iemand die eens een overzicht kan geven (bv. met vier kolommen) van de wagens, het feit, de nummerplaat en van welke persoon (+ adres) deze nummers gekopieerd werden? Dat zou zeer nuttig zijn. We kunnen het desnoods stap voor stap opbouwen.

Re: Gebruikte nummerplaten

Goed idee dim. Liefst ook van alle kopies die we van Bouhouche & Beijer kennen. Alleszins buitengewoon interessante piste. Past inderdaad naadloos in het verhaal van Bouten. Wat ik me afvraag: kan dit niet bijna als materiaal bewijs in de rechtbank gelden?

9

Re: Gebruikte nummerplaten

Is er iemand op het forum die kan te weten komen hoe een officiele nummerplaat gemaakt wordt? Ze zijn voorzien van een gestansde stempel en een gestansde cijfer/lettercombinatie. Ik vermoed dat de dienst D.I.V. (Dienst Inverkeerstelling van Voertuigen) hiervoor verantwoordelijk is. Maar hoe verloopt die procedure voor het aanmaken van een nummerplaat? Waar en door wie?

Re: Gebruikte nummerplaten

Als het hard bewijs was, dan had de CWB deze wel gebruikt.