21

Re: Saab 900 Turbo

Als ik zo lees wat er allemaal verdween uit de gebruikte wagens kan ik me niet van de indruk ontdoen dat een bepaalde persoon deze zaken kon gebruiken om andere wagens een meerwaarde te geven bij tweede-handsverkoop. Radio's, boxen, verstralers, logo's, achterbanken, ... Ik kan me moeilijk voorstellen dat moordlustige overvallers zich laten verleiden om een mooi radioke met boxen, hippe verstralers, ... gaan slopen omdat ze het kunnen gebruiken in hun eigen wagen. Komaan zeg!

Ergens is er een louche garagist of autokerkhof uitbater bij betrokken. Ook het verwijderen van de achterbank roept bij mij vraagtekens op. Indien je de achterbank verwijdert maak je een ongelijke ondergrond om te liggen. Klap je ze naar voor krijg je een betere ondergrond om te liggen.

22 (edited by Osiris 14-12-2012 18:55)

Re: Saab 900 Turbo

Je moet wel de zaken scheiden tussen; stelen voor verkoop of het onherkenbaar maken van de auto. Boxen, radio, emblemen, verstralers en logo's zijn allemaal items die een auto zeer herkenbaar en uniek maken. Dat zou ik er zelf ook allemaal uithalen als ik langere tijd met een gestolen auto ga rondrijden.

23

Re: Saab 900 Turbo

Osiris wrote:

Waarom zou je dan alsnog de auto op de krik zetten en proberen de (klap)band te vervangen?

Omdat zij die info niet wisten?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Saab 900 Turbo

Komaan zeg, een Saab blijft een Saab met of zonder radio. Indien een getuige toekijkt kijkt hij naar het merk van de wagen, de nummerplaat (waarover je weinig terugvindt op het forum). Men kijkt niet naar de radio in de wagen, nog minder naar de logo's. Bij getuigenverklaringen vindt je meestal het merk en ongeveer de kleur. Niet welk merk de verstralers hadden of de muziekboxen. Deze werden verwijdert uit commercieel oogpunt, om verder te verkopen door iemand die er klanten voor had. En dit kan in zekere zin wijzen naar de De Staerke's (als hulpjes).

25

Re: Saab 900 Turbo

Ben wrote:

Omdat zij die info niet wisten?

De genoemde motorschade kán je niet missen door de mechanische herrie en flinke rook uit de uitlaat. Wat is de bron van de genoemde motorschade, misschien viel het wel mee?

26 (edited by Osiris 14-12-2012 19:47)

Re: Saab 900 Turbo

LEO wrote:

Komaan zeg, een Saab blijft een Saab met of zonder radio. Indien een getuige toekijkt kijkt hij naar het merk van de wagen, de nummerplaat (waarover je weinig terugvindt op het forum). Men kijkt niet naar de radio in de wagen, nog minder naar de logo's. Bij getuigenverklaringen vindt je meestal het merk en ongeveer de kleur. Niet welk merk de verstralers hadden of de muziekboxen. Deze werden verwijdert uit commercieel oogpunt, om verder te verkopen door iemand die er klanten voor had. En dit kan in zekere zin wijzen naar de De Staerke's (als hulpjes).

De Saab 900 Turbo was in die tijd een zeldzame verschijning, dus: logo's eraf, verstralers zijn niet origineel en vallen erg op, antenne (niet origineel Saab) is ook verwijderd, "two-tone" claxon weg. In mijn ogen allemaal zaken een "opvallende" 900 Turbo van al zijn unieke (en dus in omgeving van eigenaar bekende!) zaken te strippen en met een standaard 900 weer de weg op te gaan.

Edit: Uit de Saab is gestolen:

  • 1 "two-tone" claxon en bijbehorende 6 Volt batterij.

  • 1 set mistlampen van het merk Cibie. van chroom en rond van vorm. De lampen zouden achterin de koffer hebben gelegen.

  • 1 dure stereo-instalatie (waarde ongeveer Bef.100.000) bestaande uit: 1 versterker, 2 luidsprekers, 1 Jenssen (VS) equilizer, 1 Blaupunkt autoradio.

Je hebt gelijk qua audio-set, dat lijkt me gewoon verkoop. smile

27

Re: Saab 900 Turbo

Boemerang wrote:

Er is sinds de diefstal ongeveer 800 kilometer afgelegd met het voertuig. De dagteller staat op 38,4km.

Interessant gegeven. Als dit laatste klopt, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de daders uit de Borinage zouden komen. Nochtans:

Het parket van Nijvel had in 1984 al een vrij helder idee over waar de Saab drie maanden lang verborgen was gehouden. Via tips, verificaties en - zelfs - bekentenissen van leden van de zogeheten Bende van de Borinage kon met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden besloten dat de auto was gestald op het terrein van Richard Brouette in Boussu. In een hoek, in een loods, verborgen onder wit plastic, zoals de politiecommissaris van Boussu vele maanden later onomstotelijk zou kunnen aantonen. Brouette, begrafenisondernemer, was in die tijd druk doende te diversifiëren. Hij had een eigen bouwbedrijfje, en hij had personeel. (...)

In de loods van Brouette waren in de zomer van 1983 een paar kinderen komen spelen, en die hadden hem daar zien staan, onder een groot wit plastic zeil: een fonkelnieuwe sportwagen. Saab 900 Turbo, achtkleppenmotor, 145 pk. "Waw", zei een jongetje van veertien toen. Een van die jongens was Alain Capron, de zoon van de politiecommissaris van Boussu. Hij had zelfs de nummerplaat onthouden, SX 676.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28 (edited by Hestur 16-12-2012 01:29)

Re: Saab 900 Turbo

Kilometertellers kan je terugdraaien.

Ben, goed dat je dit nog even aanhaalt. Dit feit staat ergens op een uithoek van het forum en wordt vaak vergeten; er wordt hier op het forum zelden naar verwezen. Nochtans kan het geen kwaad te benadrukken hoe belangrijk dit spoor is.

De link tussen de Saab Turbo en Brouette is geen interpretatie of giswerk; het gaat om één van de enige, misschien wel hét enige geval waar een bewijsstuk uit het dossier van de Bende van Nijvel rechtstreeks aan een verdachte persoon kan worden gelinkt - en daar gaat het in het strafrecht toch om! Er is in het bende-dossier veel geprutst en de speurders hebben ook vaak brute pech gehad; maar niet hier.

Er is zelfs nog een tweede aanwijzing: het is duidelijk dat Jean-Claude Ilegems, bijklusser bij Brouette, vermoord werd en dat z'n dood als zelfmoord gemaskeerd werd (klinkt bekend?). En dat dan nog uitgerekend de dag nà de diefstal van de Saab Turbo én vlakbij de locatie waar de Saab werd bewaard, uitgerekend daar waar Ilegems sliep. Als dat geen tweede, zeer sterke aanwijzing is dat Brouette te linken valt aan de diefstal van de Saab! Het is dan ook - weerom - ongelooflijk dat men hier nooit een doorbraak mee heeft kunnen realiseren. Al heeft Eddy Vos het wel degelijk geprobeerd.

Zoals jullie weten, geloof ik wel in de hypothese van Bouten dat er verschillende daders voor een onbekende organisatie feiten pleegden. Maar wie zat er concreet achter de feiten? Mijns inziens vindt men hier een aanwijzing, ja zelfs een echt bewijs, dat het onder meer leden van de Bende van de Borinage waren. Net als de De Staerkes. En dan is het al helemaal interessant dat Brouette te linken blijkt naar Baloo Becker en de Becker-clan.

Interessant overigens nog dat Brouette begrafenisondernemer was...

29

Re: Saab 900 Turbo

Hestur wrote:

Kilometertellers kan je terugdraaien.

Dat klopt, maar dan moet je daar natuurlijk wel aan denken als je het voertuig (in paniek) moet achterlaten.

Er wordt ook geschreven dat het "onomstotelijk" bewezen is dat de Saab in Boussu heeft gestaan, maar het bewijs lijkt vooral te steunen op de getuigenis van een paar kinderen (waaronder de zoon van de politiecommissaris). En dat is volgens mij niet voldoende in een rechtszaak.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30 (edited by Hestur 17-12-2012 18:08)

Re: Saab 900 Turbo

"Onomstotelijk" is uiteraard subjectief, mee eens. We zouden moeten weten wat dit inhield? Werd er bv. bandensporen gevonden? Ik meen mij te herinneren (maar ik ben niet zeker) dat het zeil effectief teruggevonden werd, wat toch wel wat geloofwaardigheid verleent aan het verhaal. Net als het onthouden van de nummerplaat. Als men de term 'onomstotelijk' gebruikt, dan ga ik redelijkerwijze van uit dat er alleszins meer achter zit dan enkel wat die kinderen zeiden.

Komt bij dat het verhaal van die zelfmoord die geen zelfmoord is ook helemaal in de kringen van het bendeverhaal te situeren valt. Zelfmoorden genoeg daar, zelfs op dezelfde manier, denk maar aan Latinus. En de timing van die zelfmoord, vlak na en vlakbij de plek waar de Saab stond, doet vermoeden dat Brouette gewoon een lastige getuige koud gemaakt heeft die wist waar de Saab zich bevond.

En dan nog de link naar Becker.