21 (edited by Renne 20-12-2007 19:45)

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Nu ga ik het even bot formuleren, mijn excuses, maar was het niet gemakkelijker geweest om ze mee te nemen naar een bos en ze daar te vermoorden?

Kijk, de Bende haar doel was mensen doden maar op een gecamoufleerde manier. In een warenhuis is dit perfect mogelijk. Kijk naar het voorbeeld van Kuros, hij word door zijn naaste omgeving naar de Delhaize gestuurd. En zo zijn er nog een paar mensen naar daar gestuurd. Als er mensen in je naaste omgeving (bv. vrouw) in het complot zitten is het makkelijker om iemand om 19u30 naar de Delhaize te sturen dan naar een bos. Als je iemand naar de Delhaize stuurt dan ga je er eigenlijks niets achter zoeken. En in het geval van Kuros had hij gewoon geluk, zijn vrouw had hem gevraagd boodschappen te doen in de voormiddag bij een slager en hij moest rond half 8 naar de Delhaize. Maar hij kocht alles in 1 keer bij de slager.

Normaal ging hij en zijn vrouw nooit naar de Delhaize. Zijn vrouw wou hem voor iets simpel naar de Delhaize sturen, terwijl het eigenlijk niet nodig was. En rond 19u00 word hij opgebeld of hij al naar de Delhaize vertrokken is. Er zijn gelijkenissen tussen kuros en met andere slachtoffers. En gelijkenissen tussen sommige slachtoffers hun echtgenote en de echtgenote van kuros. Als je naar een bos gestuurd word en je word vermoord, dan gaan ze in je naaste omgeving kijken en zich afvragen wie je naar die bos gestuurd heeft. Nu is alles toeval, kuros werd naar de Delhaize gestuurd maar het is gecamoufleerd. Als het zou uitkomen is het zogezegd om boodschappen te doen en was hij zoals de anderen per toeval op de verkeerde plaats. Hij is zich na 20 jaar maar gaan vragen stellen, dat alles geen toeval kon zijn. Toen het allemaal gebeurde dacht hij niet dat hij naar daar werd gestuurd, dat is maar na verloop van tijd gekomen.

Dus het doel van de bende was terreur zaaien en er moesten doden vallen. Als je weet hebt van de aanslag in Aalst en ze zeggen je; zorg dat die persoon daar om 19u30 is. Bv. een vrouw die haar man meer ontrouw is dan trouw en er financieel beter van kan worden. Zo moeilijk is het dan toch allemaal niet en lukt het zoveel te beter. Het gaat hier niet om kuros alleen maar om meerdere gevallen. En waarschijnlijk (eigenlijk zeker) zijn er banden tussen de verschillende nabestaanden. De slachtoffers hebben op zich met elkaar niets gemeen maar hun nabestaanden wel. De gangster kregen via opdrachtgevers de gegevens van een x aantal personen. Ze gingen de personen gaan observeren (zoals in de taverne de nacht voor de overval). Het is geen toeval dat ze om 3u 's nachts nog binnen kwamen, toen de laatste persoon vertrok... In Jumet zien ze er geen graten in.

Ben wrote:

Maar wat als de mensen niet in de val lopen, zoals Kuros? Dan mislukt het plan toch en kunnen ze helemaal terug opnieuw beginnen. Hoe konden de uitvoerders en de opdrachtgevers 100% zeker zijn dat de slachtoffers aanwezig gingen zijn?

In sommige gevallen ging er hoogst waarschijnlijk wel iemand mee die in het complot zat, bv. de vrouw. Indien ze daar niet aanwezig zouden zijn zouden ze andere mensen gedood hebben,ook nu zijn er waarschijnlijk mensen bij die niet op "hun" lijstje stond.

22

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Ik weet dat het nogal raar overkwam (dat van dat bos was maar een voorbeeld), maar ik bedoelde gewoon dat er gemakkelijkere manieren zijn om iemand te vermoorden. Als je het goed doet, vinden ze de vermoorde persoon zelfs nooit terug. Maar in plaats van voor die manier te kiezen, kiezen ze voor een 'schijnoverval'. Dan moeten ze ervoor zorgen dat alle personen die dood moeten ook aanwezig zijn op het juiste moment en op de juiste plaats. Dat houdt toch veel risico's in. Mijn punt is eigenlijk dat er nog een ander motief moet zijn. Niet alleen het vermoorden van mensen maar ook het creëren van een klimaat van angst.

Het houdt risico's in maar alles lijkt op een ongeluk. En andere manieren bestaan er maar als je een fortuin kan erven van je man dan is dit wel de makkelijkste manier, zo blijf je zelf buitenspel en op andere manieren kan je altijd verdacht worden van sabotage of andere zaken (bv. auto-ongeluk, vergiftiging). Als je iemand om een boodschap stuurt en er gebeurd daar een overval gaan ze je nooit verdenken van medeplichtigheid in het complot. En als die persoon daar niet is, dan gaat die gewoon denken ik heb geluk. In het geval van kuros is het door meerdere zaken dat hij er zeker van is. Maar bewijs het maar eens

Ben wrote:

Wat als iemand niet opdaagt en het overleeft en na al die jaren gaat nadenken waarom hij juist op die avond naar de Delhaize moest?

Dit is in het geval van kuros zo en hij is na al die jaren zeker dat hij naar daar werd gestuurd. In Jumet zien ze dit als wraak op zijn ex. En hier stopt het voor de onderzoekers! Diegene die in het complot zit zal nooit bekennen dat ze hem naar daar gestuurd heeft, hij moest juist een boodschap doen. Dat is alles.

23

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Om het cru te stellen. De rijkswacht en politie vroegen al jaren naar meer middelen. Door deze Bende hebben ze die gekregen. Terecht dat sommigen de (onrechtstreekse)  medewerking van enkele rijkswachters in vraag stellen.

Dat kan natuurlijk ook gewoon een logisch gevolg zijn van het brutale geweld van de Bende. Een organisatie als de rijkswacht acht ik niet verantwoordelijk voor de feiten, maar het kan heel goed dat bepaalde personen binnen de organisatie informatie hebben doorgespeeld of zelf betrokken waren bij de feiten. Het kan natuurlijk ook dat bepaalde rijkswachters of ex-rijkswachters dienst deden als verkenningstroepen voor de Bende, daar waren ze waarschijnlijk het beste in.

Renne wrote:

Als je iemand om een boodschap stuurt en er gebeurd daar een overval gaan ze je nooit verdenken van medeplichtigheid in het complot.

Dan moet je natuurlijk wel zeker zijn van het feit dat ze geen uitgebreid slachtofferonderzoek gaan doen. Maar dat was dan natuurlijk het voordeel van een warenhuisoverval. Het waren allemaal mensen die toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment waren.

Renne wrote:

Diegene die in het complot zit zal nooit bekennen dat ze hem naar daar gestuurd heeft, hij moest juist een boodschap doen,dat is alles.

Nee, maar een goed onderzoek naar die persoon - achtergrond, hobby's, beroep - en een lang/hard verhoor kan zo'n personen wel tot bekentenissen doen krijgen. Maar als ik de verhalen over de Cel Waals Brabant hier lees, kan ik alleen maar concluderen dat ze absoluut geen interesse in hebben. Liever in de pers komen met graafwerken waarvan iedereen weet dat ze toch niets uithalen of met onderzoekers die van weet ik waar uit deze wereld komen. Dan kun je alleen maar zuchten natuurlijk.

Renne wrote:

Zo moeilijk is het dan toch allemaal niet,en lukt het zoveel te beter. Het gaat hier niet om kuros alleen maar om meerdere gevallen.

Voor één persoon zou het inderdaad niet zo moeilijk zijn, maar zoals je zelf zegt, het gaat om meerdere gevallen. Dat betekent dus dat meerdere mensen - die eigenlijk niet betrokken waren bij de Bende - op de hoogte waren van wat er in Aalst ging gebeuren. Hoe zijn zij dit te weten gekomen? Hebben bepaalde personen - misschien de daders zelf - het tegen die mensen gezegd? En hoe konden ze dan weten dat ze te betrouwen waren. Je krijgt bij dit verhaal het gevoel dat veel meer mensen in en rond Aalst op de hoogte waren van wat er ging gebeuren die avond.

Ik weet dat ik nogal veel vragen stel en nogal kritisch overkom, maar ik wil er wel bij vertellen dat het verhaal van Kuros me heeft aangegrepen en me zeer geloofwaardig overkomt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Dan moet je natuurlijk wel zeker zijn van het feit dat ze geen uitgebreid slachtofferonderzoek gaan doen. Maar dat was dan natuurlijk het voordeel van een warenhuisoverval. Het waren allemaal mensen die toevallig op de verkeerde plaats op het verkeerde moment waren.

En dat hebben ze inderdaad niet gedaan een slachtofferonderzoek, waarom? Het was inderdaad een ongeluk, de slachtoffers waren er op de verkeerde moment op de verkeerde plaats. En men heeft het ook zand in de ogen van de inspecteurs gestrooid, de dood van de kinderen. Het zou best kunnen dat dit de dekmantel was. Je man laten kapot maken dat zullen er veel geloven, maar wie zou zijn eigen kind laten vermoorden. Vanaf ik het verhaal van Kuros ken, kan ik erin komen dat het zeker een mogelijkheid is. Hij weet hoe het leven is met zo iemand en hij weet hoe weinig bepaalde mensen om hun kinderen geven. Het is niet voor niets dat bepaalde kinderen die nog leven van de slachtoffers totaal niets meer te maken willen hebben met hun moeder.

Voor mensen als ons is dit gewoon niet mogelijk maar er zijn mensen die daar anders over denken.

Ben wrote:

Dat betekent dus dat meerdere mensen - die eigenlijk niet betrokken waren bij de Bende - op de hoogte waren van wat er in Aalst ging gebeuren. Hoe zijn zij dit te weten gekomen? Hebben bepaalde personen - misschien de daders zelf - het tegen die mensen gezegd? En hoe konden ze dan weten dat ze te betrouwen waren. Je krijgt bij dit verhaal het gevoel dat veel meer mensen in en rond Aalst op de hoogte waren van wat er ging gebeuren die avond.

Hoe je het draait of keert men komt hier terug bij de Jonathan en de Mirano. De seksfuiven,daar bevonden zich ook vrouwen uit het Aalsterse. De vrouwen die daar aan deelnamen, kwamen in contact met mensen uit de wereld van politiekers, rijkswachters, rechters en gangsters. Daaronder zaten zeker mensen die weet hadden van wat er ging gebeuren. Daarom dat ik al zei dat er verbanden zijn tussen de nabestaanden van verschillende slachtoffers. De vrouwen wisten volgens mij niet wat het motief was en wisten niet wie er achter zat (wie de daders waren en opdrachtgevers). Maar ik denk dat er zich tussen de opdrachtgevers en daders nog een groep bevond.

Men deed de vrouwen pleziertjes met geld en andere zaken, indien die vrouwen allemaal hetzelfde willen hun man laten vermoorden,dan hebben ze weet van de aanslag maar daar is geen gevaar voor dat die ooit zullen praten want zij zijn eigenlijk de opdrachtgevers. Ik bedoel niet de echte opdrachtgevers want die weten het motief, maar ze willen gewoon hun man laten vermoorden. Dus ik denk dat er wel meerdere motieven in het spel zijn.

En dat de bende uit 1985 uit een soort piramide bestaat, met een duidelijk motief, beter georganiseerd dan voordien. Terwijl de bende uit 1983 gewoon uit een harde kern bestond,misschien wel zonder opdrachtgevers en financierders, aangezien ze eerst wapens en vesten gingen stelen.

Het echte motief in 1985 zou de staatshervorming kunnen zijn, bestuurd door machtige mensen die de hele boel financieren. Zij schakelen rijkswachters,SIE leden in, militairen, schietclubs, extreem rechts. Zij gaan op zoek naar mensen die willen deelnemen aan de schijnovervallen. Die mensen zijn de criminelen. Al deze mensen kon men vinden in de clubs zoals Jonathan en Mirano.

Ik denk toch dat er waarheid zit in de woorden van Mendez dat de rode draad in de Jonathan ligt en Bouhouche die zei dat de onderzoekers hun tanden zouden breken als ze richting de top van de bende zouden komen komen. Daarom denk ik aan een soort piramide in '85.

25

Re: Aalst: Proloog

Wat ik gisteren ook zag tijdens het herbekijken van Panorama is het volgende: Dat men bij de politie in Aalst een aangifte is komen doen dat er in de Delhaize iets ging gebeuren de komende weken. Was dit bedoeld op de premiejager? Die zij dat er 3 Belgen,2 Grieken en Italianen bij de bende zaten of nog een andere getuige?

Re: Aalst: Proloog

Toch vreemd dat men na de beige Ford en de zak met wapens niet méér op zijn hoede was. Het haalde zelfs de pers. In die periode lag een kennis van mijn moeder als rijkswachter ganse dagen bovenop de Colruyt van St-Truiden. Dik tegen zijn goesting, natuurlijk. Maar ook bang. Na Eigenbrakel en Overijse heerste er een angstpsychose. Ik herinner mij dat nog goed. Wij gingen zelfs 's avonds niet meer winkelen. In Aalst vonden ze een zak vol wapens en er lag niemand op het dak. Of ze gingen weg op de meest waarschijnlijke tijden voor een overval. Net voor sluitingstijd. Er stond enkel een rijkswacht R4-tje dat ... achteruit begon te rijden toen het schieten begon.

27

Re: Aalst: Proloog

Columbo wrote:

In die periode lag een kennis van mijn moeder als rijkswachter ganse dagen bovenop de Colruyt van Sint-Truiden. Dik tegen zijn goesting, natuurlijk. Maar ook bang. Na Eigenbrakel en Overijse heerste er een angstpsychose.

Een zeer goede vraag? Waarom lagen er geen rijkswachters op het dak van de Delhaize in Aalst? Er was natuurlijk wel bewaking, maar die was verwaarloosbaar. Maar je kan jezelf de vraag stellen, lagen er misschien wel rijkswachters op het dak van de Delhaize? Even een klein verhaal vertellen dat ik ooit eens heb gehoord, of het waar is weet ik natuurlijk niet:

Op de avond van de overval in Aalst lagen er wel degelijk rijkswachters op het dak van de Delhaize. Waarom zijn ze dan niet in actie gekomen? Een rijkswachter - die ook lid is van een schietclub - werkte die avond in de centrale radiokamer van de rijkswacht (als zoiets bestaat natuurlijk) en hoorde op het moment van de overval het bevel over de radio aan de rijkswachters op het dak om niet te schieten.

Ik wil wel even benadrukken dat ik geen enkel bewijs heb dat dit verhaal waar is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Zo'n complot waarin rijkswachters opdracht krijgen om niet te schieten. Dat kan toch niet. Net als het veelvuldig mensen naar parkings lokken niet kan. Dat was organisatorisch niet te doen en het zou ook geen enkel nut gehad hebben. Dat zou een gigantisch gedoe geweest zijn dat toch uitkwam. Als iemand van bepaalde individuen af wilde en huurmoorden op ongelukken wilde laten gelijken, dan kon hij beter aparte accidenten organiseren. Of 'zelfmoorden'. Veel discreter. Daar gebruiken ze andere manieren voor.

29

Re: Aalst: Proloog

Columbo wrote:

Zo'n complot waarin rijkswachters opdracht krijgen om niet te schieten. Dat kan toch niet.

Dat is natuurlijk altijd de eerste gedachte van de meeste mensen. Een complot in België? Kan niet! Zoals ik hierboven reeds zei heb ik geen bewijzen dat het verhaal waar is en zelf geloof ik er ook weinig van. Maar het is zoals je zelf zegt, waarom liggen er op het dak van de Delhaize in Sint Truiden wel rijkswachters maar in Aalst niet. Terwijl er in Aalst toch duidelijk aanwijzingen waren dat er iets zou kunnen gebeuren.

Columbo wrote:

Dat was organisatorisch niet te doen en het zou ook geen enkel nut gehad hebben. Dat zou een gigantisch gedoe geweest zijn dat toch uitkwam.

Voor een bende amateurs zou het inderdaad organisatorisch niet te doen geweest zijn. Maar zoals de geschiedenis ons leert, hebben we hier niet te maken met een bende amateurs. Je kan verklaren dat het gewone overvallers zijn die hun amateurisme verschuilen achter zware terreur, maar dat verklaart de grote hoeveelheid toevalligheden niet waaraan heel dit dossier vast hangt.

Deze bende had de middelen, het geld en de macht om zoiets te organiseren. Zij hadden geen schrik om gepakt te worden door het gerecht. Zij werden waarschijnlijk zelfs gesteund door bepaalde personen in het gerecht en de staatsveiligheid.

Persoonlijk beschouw ik het ook soms ook ongeloofwaardig dat mensen naar winkels worden gelokt om afgemaakt te worden, er zijn zoveel handigere manieren. Maar het lijkt me organisatorisch ook niet echt moeilijk om mensen op een bepaald uur op een bepaalde plaats te krijgen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Aalst: Proloog

Columbo wrote:

Dat zou een gigantisch gedoe geweest zijn dat toch uitkwam.

Ik denk wel dat de Bende wist dat Justitie hun tanden zouden breken als ze dichter bij de Bende kwamen (woorden van Bouhouche). In Italië heeft de maffia ook overal hun mannetjes,dus waarom kon het hier dan niet, de jaren 80 waren denk ik wel de jaren waar men zoiets nog kon forceren met de rijkswacht en politie die als vijanden leefden.

Columbo wrote:

Zo'n complot waarin rijkswachters opdracht krijgen om niet te schieten. Dat kan toch niet. Net als het veelvuldig mensen naar parkings lokken niet kan. Dat was organisatorisch niet te doen en het zou ook geen enkel nut gehad hebben. Dat zou een gigantisch gedoe geweest zijn dat toch uitkwam.

Als er effectief schutters lagen waarom grepen ze dan niet in? Te gevaarlijk? Zijn die daar niet op getraind? En dat van naar die parkings lokken. In sommige gevallen is het toch verdacht hoor, het als vriendendienst gebeurd zijn hé. Als je van u man af wilt zorg dat hij morgen omdat uur daar is, alles kan in dit onderzoek. En er is zoveel toeval dat het toch wat overdreven is.