Topic: Jean-Paul Raynal

Veertien jaar zocht onderzoeksrechter Jean-Paul Raynal (56) naar de Bende van Nijvel. Onlangs legde hij in alle stilte zijn mandaat neer. Eigenlijk gedwongen, zegt Raynal. "Daardoor was het geen keuze met mijn hart, wel met mijn hoofd." Jean-Paul Raynal wroette de laatste veertien jaren in het intussen 1,2 miljoen bladzijden dikke onderzoeksdossier naar de Bende van Nijvel, de gangsters die 28 doden maakten bij een hele reeks overvallen. "Hoewel ik veertien jaren keihard in dat onderzoek heb gewerkt, heb ik het helaas niet kunnen oplossen. Maar dat betekent niet dat ik slecht werk leverde", vertelt Raynal.

Nieuws » Onderzoeksrechter stopt jacht op Bende van Nijvel

Hoe is dat nu toch mogelijk? mad Als er inderdaad juridische bezwaren zijn om twee onderzoeksrechters te hebben op één dossier waarom hebben ze er dan twee onderzoeksrechters op gezet? Dat moesten ze tien jaar geleden toch ook al geweten hebben? Of is dit een drogreden en het het zoveelste maneuver in de operatie doofpot?

Het zou interessant zijn om te weten welk spoor Jean-Paul Raynal de laatste weken aan het volgen was. Kwam hij te dicht in buurt van de daders/opdrachtgevers?

2

Re: Jean-Paul Raynal

Merovinger wrote:

Als er inderdaad juridische bezwaren zijn om twee onderzoeksrechters te hebben op één dossier waarom hebben ze er dan twee onderzoeksrechters op gezet?

Omdat men ervan uit ging dat één onderzoeksrechter nooit zo'n gigantisch dossier alleen kon leiden. Blijkbaar denkt men daar momenteel anders over.

http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201103150621-1_onderzoeksrechter-stopt-jacht-op-bende-van-nijvel.jpg
Jean-Paul Raynal

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Paul Raynal

De woorden "eigenlijk gedwongen" en "ontgoocheld" wijzen er toch wel sterk op dat men niet wou dat hij verder deed. Het excuus door die procureur van mogelijke procedurefouten is zuivere onzin!

Er zijn namelijk op dit dossier al gedurende 25 jaar verschillende onderzoeksrechters bezig uit andere rechtsgebieden en die hebben in het kader van het gerechtelijk onderzoek samen met de procureurs uit verschillende rechtsgebieden al honderden onderzoeksdaden gesteld . Zijn die allemaal dan ook procedurefouten? Het is duidelijk dat - indien - er nog een magistraat wordt aangesteld deze nooit zich in 5 jaar nog kan inwerken. Bijna game over dus.

Re: Jean-Paul Raynal

Uitspraak van Raynal in artikel DH: "Je pars déçu. Je ne pars pas de ma propre décision. Mon départ, j’ai mis des semaines pour l’avaler..." (vertaling: Ik vertrek ontgoocheld. Ik vertrek niet uit eigen beslissing. Het heeft weken geduurd om mijn vertrek te slikken ...)

» www.dhnet.be

Deze uitspraken zeggen voldoende. Het was dus van moeten dat hij een stap opzij moest zetten. De vraag is nu waarom? De reden van twee onderzoeksrechter op één dossier is duidelijk een drogreden. Procureur De Valkeneer is in 2005 op het parket van Charleroi begonnen.

Het is pas in 2010 dat hij de procedurele kwestie over het aantal onderozeksrechters aankaart.  Waarom halen ze dan Raynal weg die het dossier reeds 14 jaar kent en niet Michel? Raynal was misschien iets op het spoor waardoor het te heet werd onder de voeten van bepaalde mensen. Martine Michel die pas aangesteld werd in 2009 moet nu alleen verder.

5

Re: Jean-Paul Raynal

Merovinger wrote:

"Ik vertrek niet uit eigen beslissing. Het heeft weken geduurd om mijn vertrek te slikken."

Welke autoriteit of wie gaf dan de opdracht dat Raynal er moest mee kappen? De opdrachtgever van dit bevel moet een gegronde reden hebben. Of de opdrachtgever van dit bevel wordt gemanipuleerd door...? Iemand trekt hier de handrem omhoog.

Re: Jean-Paul Raynal

LEO wrote:

Welke autoriteit of wie gaf dan de opdracht dat Raynal er moest mee kappen?

De duistere kracht. hmm

Re: Jean-Paul Raynal

Voor wie dat denkt, zou ik zeggen: contacteer meneer Raynal misschien eens en vraag het hem zelf.

8

Re: Jean-Paul Raynal

http://i63.servimg.com/u/f63/09/03/15/13/mail-a10.jpg

Met dank aan onze vrienden van tueriesdubrabant.winnerbb.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Paul Raynal

De vlammende reactie van Jean-Paul Raynal deze ochtend op het vertrek van Vos, het nieuwe speurdersteam en het artikel in de Paris-Match over het rapport van Zucker » www.dhnet.be

Hijzelf heeft het nog altijd zwaar met de manier waarop hij van het onderzoek is gehaald. Vos werd volgens hem in quarantaine gezet en gedwongen tot ontslag. En in tegenstelling tot wat Paris Match beweert heeft Raynal de Zwitserse piste van Zucker tot op het bot onderzocht. Hijzelf heeft twee rogatoire commissies gestuurd naar Zwitserland om de zekere "L." (= Eddy in het artikel) te ondervragen. Zucker vroeg 5.000 à 6.000 € per maand. Excessief volgens hem en dan ook de reden van het stopzetten van haar opdracht.

10

Re: Jean-Paul Raynal

Ben wrote:

Omdat men ervan uit ging dat één onderzoeksrechter nooit zo'n gigantisch dossier alleen kon leiden. Blijkbaar denkt men daar momenteel anders over.

Dit is wat de tweede Bendecommissie erover dacht:

Het onderzoek naar de Bende van Nijvel werd, na de samenvoeging met het onderzoek van Dendermonde een "megadossier" waarvan men zich terecht kon afvragen hoe een onderzoeksrechter, laat staan een onderzoeksrechter die nieuw was in de zaak, dat zou kunnen beheren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube