1

Topic: Lembeek: 10 Mei 1982

De diefstal van een Volkswagen Santana

Het is 10 mei. Het is een periode waarin het Hallerbos, aan de andere kant van Lembeek, blauw ziet van de bloemen. Dat is al sinds mensenheugenis zo, en dat moet 25 jaar geleden ook al zo geweest zijn toen aan de Bergensesteenweg 706 iets vreemds gebeurde. Die dag was in Elsene een Austin Martin gestolen. Met die Austin Martin zijn nog altijd onbekende daders naar Lembeek gereden. Ze stopten voor Volkswagengarage Sint-Veroon. In de nacht van 10 op 11 mei 1982 worden vader en moeder Brichau niet wakker van het lawaai. Ze slapen in hun appartement boven de garage die ze samen met hun zonen op de Bergensesteenweg uitbaten. Sint-Veroon is de patroonheilige van Lembeek, en goed tegen de migraine en andere hoofdpijnen.

'God weet wat hen was overkomen als ze niet zo'n goede slapers waren geweest', zegt Liliane, hun schoondochter 25 jaar later. Alleen in de familie wordt er af en toe nog eens over die nacht verteld. 'In het begin werd in Lembeek veel over die Santana gesproken. Nadien is het gesleten.' Wanneer vader en moeder Brichau die ochtend van de 11e mei opstaan, merken ze dat de glazen deur van de showroom aan diggelen ligt. En dat de gloednieuwe donkerblauwe Volkswagen Santana is gestolen. Dieven zijn ermee weggereden. Het is niet voor een testrit.

Het is een bericht dat niet eens de plaatselijke pers haalt. 'Niemand heeft er ooit het fijne van geweten. We hebben later te horen gekregen dat het iets met de Bende van Nijvel te maken zou kunnen hebben.' De garage sloot tien jaar geleden haar deuren. Vader Brichau is overleden. Moeder Brichau is ondertussen 90. 'Maar enkele maanden geleden is de politie nog eens bij mijn schoonbroer op bezoek geweest. Ze zegden dat ze nog altijd op zoek waren naar meer gegevens over die auto. Na 25 jaar herinnert een mens zich niet zoveel meer. Nog een geluk dat mijn schoonouders niet wakker geworden zijn. Ze zouden afegeknald zijn zoals die mensen in Aalst.'

Feiten » Lembeek

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Dus eigenlijk is het maar een vermoeden dat de Bende die wagen gebruikte, het kan evengoed een andere Santana geweest zijn.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Volgens de site van de CWB is het die Santana. De in Elsene gestolen Austin zou een Austin Allegro geweest zijn. Een vrij veel voorkomend model in die tijd. Maar niks waard. Misschien sukkelden ze er mee en kwam men zo op het gedacht om een degelijke VW te pikken. Voor wat ze van plan waren. Ik dacht dat ze die Austin in Lembeek achtergelaten hebben, maar zeker ben ik daar niet van.

4

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Renne wrote:

Dus eigenlijk is het maar een vermoeden dat de Bende die wagen gebruikte, het kan evengoed een andere Santana geweest zijn.

Het zal waarschijnlijk wel deze Santana zijn. De plaats van diefstal ligt in het operatiegebied van de Bende en de manier waarop de overval werd gepleegd lijkt ook op de modus operandi van de Bende. Zonder pardon een raam ingooien en vertrekken met een wagen. Pure brutaliteit en 100% Bende van Nijvel. Als de mensen waren wakker geworden, hadden ze het waarschijnlijk niet meer kunnen navertellen.

Columbo wrote:

Ik dacht dat ze die Austin in Lembeek achtergelaten hebben, maar zeker ben ik daar niet van.

De Austin werd inderdaad in Lembeek achtergelaten. Ze stelen een wagen in Elsene en rijden er onmiddellijk mee naar Lembeek om een andere wagen te stelen. Wat is het idee daarachter? Dachten ze dat de Austin wel zou voldoen aan hun eisen als koelbloedige gangster maar ontdekten ze vrij snel dat ze eigenlijk niets konden aanvangen met die wagen? Ze hebben daar maar beslist om een Volkswagengarage te overvallen die ze kenden omdat ze er in de buurt woonden?

De afstand tussen Lembeek en Elsene is ongeveer 20 kilometer. Zie kaart » Google Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5 (edited by Columbo 22-03-2008 10:53)

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Op 'Opsporing Verzocht' van 18 Maart toonden ze een in januari gebeurde overval die enkele gelijkenissen vertoonde met de Bende van Nijvel (terug te bekijken via uitzendinggemist.nl). De daders stalen eerst een VW Golf. Eén dag later lieten ze die gewoon staan en stalen een veel snellere Golf VR6. Daar deden ze in Dordrecht een overval mee, ze reden er nadien nog een tijdje mee rond met andere platen en uiteindelijk brandden ze hem na een ongevalletje meteen op in een veld.

De 3 gemaskerde mannen overvielen een Super De Boer vlak na sluitingstijd. Toen ze niet onmiddellijk geld kregen schoten ze de gerant door de buik. Eén van hen zou een 'gezet postuur' gehad hebben. Degene die met de wagen reed. Een wat oudere misschien? Na 'De Bende' zijn de Bende van Nijvel, of althans toch sommigen van hen, waarschijnlijk blijven verderdoen in de criminaliteit. Maar minder opvallend.

Bepaalde voorkeuren voor auto's en hoe ze daar mee omgingen zullen wellicht hetzelfde gebleven zijn. Daarom hoop ik dat de Nederlanders die overvallers rap te pakken krijgen. Je weet maar nooit of hun kop past bij de robotfoto's van de Bende van Nijvel?

6

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Is dit niet wat ver gezocht Columbo, dat die Bende na 22 jaar nog altijd zou bezig zijn met overvallen plegen. Dan ga je ervan uit dat het een normale bende was en dat die nu nog altijd door de mazen van het net glippen daar geloof ik niets van. Oké, er kunnen nog Bende-leden met zaken bezig zijn maar stel u in hun plaats, nu zijn ze gerust bij het minste dat ze verkeerd doen kunnen ze tegen de lamp lopen en opdraaien voor de 28 moorden, denk niet dat de Bende nu nog actief is hoor.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Het is vergezocht dat het net die kerels zouden zijn die in Nederland die overval deden, maar dat ze nog bezig zouden zijn is dat niet. Misschien wel met andere vormen van criminaliteit of zwendel. Ze hebben zich van (zowat) alles wat hun aan de Bende van Nijvel kon linken ontdaan. Als die met iets anders gepakt worden draaien ze alleen voor die nieuwe feiten op. Zonder bewijzen staat men nergens.

Er gebeuren véél brutale overvallen die nooit opgelost geraken. Niet enkel hier, maar ook in de VS bijvoorbeeld. Ik denk dat het een 'normale' bende was. In die zin dat de feiten geen soort 'complot' waren. Hun organisatie klopte niet. Ze deden veel impulsieve stommiteiten.

8

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Columbo wrote:

Ik denk dat het een 'normale' bende was. In die zin dat de feiten geen soort 'complot' waren. Hun organisatie klopte niet. Ze deden veel impulsieve stommiteiten.

Ik denk het een normale bende was in 1982-83 en het in 1985 een organisatie was. Met iemand die in die eerste bende deelnam en dan denk ik aan Bouhouche. Met die die robotfoto van bij Dekaise en hij komt tot het einde in het verhaal voor.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Het probleem met Bouhouche is dat iedereen hem kende in het wapenwereldje. Bouhouche was een wapenfreak. Die kende daar alles van, kocht en verkocht. Zoals een postzegelverzamelaar. Zou je nu echt denken dat een kerel als Bouhouche zo een stupide overval zou moeten doen zoals bij Dekaise om aan wapens te geraken?

Bouhouche had wellicht méér wapens circuleren in garageboxen en/of bij vrienden dan dat Dekaise in zijn winkel had staan. Legale, illegale en halflegale. Wellicht is die het gewoon bij de Rijkswacht afgebold omdat ie aan z'n wapenhendel meer verdiende.

De Bende van Nijvel heeft Bouhouche klanten gekost. Dat was zelf een slachtoffer. Z'n job kwijt, z'n hobby kwijt én verdachte van kindermoorden. Ik kan begrijpen dat ie naar Frankrijk getrokken is. Hij bleek graaggezien onder de weinige mensen met wie hij daar contact had.

Het is vreemd dat hij zo onder een boom aan z'n einde kwam. Niemand had wat gezien en de Belgen kwamen er pas achter toen 'm al weken dood was. Ik vind het wel een domme manier om aan z'n einde te komen. Een boom omzagen en er dan zelf ondervallen.

10

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Columbo wrote:

Het is vergezocht dat het net die kerels zouden zijn die in Nederland die overval deden, maar dat ze nog bezig zouden zijn is dat niet.

De Bende is gestopt met 'overvallen' plegen op 9 november 1985. Dat is een vaststaand feit. Dat bewijzen vooral hun gedumpte wapens. Het kan natuurlijk wel dat bepaalde leden van de Bende verder zijn gegaan met criminele activiteiten. Dat sluit ik zeker niet uit, ik ben er zelfs vrij zeker van. Als het inderdaad Patrick Haemers was in Aalst, dan bewijst dat alleen deze theorie.
Je moet ook weten dat er over de Bende verschrikkelijk veel artikels en boeken zijn geschreven. Andere criminelen kunnen dus uit deze lectuur gewoon tips halen om bewijzen te vernietigen of overvallen te plegen, zoiets noemt men copy-cats.

Ben wrote:

Ze stelen een wagen in Elsene en rijden er onmiddellijk mee naar Lembeek om een andere wagen te stelen. Wat is het idee daarachter?

Ik zou toch nog graag even hier op terugkomen. Heeft er  iemand een logische uitleg voor deze manier van werken? Twee autodiefstallen op één dag, dan vergroot je toch gewoon de kans om gepakt te worden. Soms krijg ik het gevoel dat de Bende het gevaar opzocht.

Columbo wrote:

Zou je nu echt denken dat een kerel als Bouhouche zo een stupide overval zou moeten doen zoals bij Dekaise om aan wapens te geraken?

Het ging bij Dekaise niet zomaar om een paar wapens. Het ging om (en ik citeer) 'een Beretta met het prototype van de geluidsdemper en twee PM Ingrams'. Er wordt geroepen: 'we hebben wat we zoeken'. De overval in Waver dient in een ander topic gevoerd te worden, maar ik wil hier gewoon even aanhalen, dat Waver niet gezien mag worden als een banale overval op een wapenwinkel waar de Bende haar wapens haalde. Dit was een overval die werd uitgevoerd op basis van inside-informatie. Wie was de vriend van Dekaise? Wie was dus op de hoogte van het bestaan van die wapens? Wie was er die dag (toevallig) nier op zijn werk? Wie had contacten binnen het Libanese milieu? Inderdaad, Bouhouche, altijd maar Bouhouche. Je wordt er bijna misselijk van.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube