Topic: Film: Salamander

Heb vandaag de eerste aflevering van serie Salamander gekeken, en moet zeggen dat het mij sterk doet denken aan de feiten van in de jaren 80. Geld, macht, afpersing,en moord. Ben curieus naar het vervolg.

Re: Film: Salamander

Ja, duidelijk gebaseerd op de Private Kas, de Banque Copine en de feiten en verhalen uit de jaren 80. Ik vond de eerste aflevering al veelbelovend. Hopelijk blijft het een sterk scenario. Een Vlaamse Killing in de maak?

Re: Film: Salamander

Ook gekeken, zeker aangename reeks, komt realistisch over. Alhoewel ik mij dan al snel begin te ergeren wanneer men dan fouten maakt.  Bij de inbraak doet men alle moeite om de inbraak te verbergen door zich te verkleden en een tentje te plaatsen. Maar wanneer ze vertrekken, breken ze tent al op, komen dan opvallend met de sporttassen uit het putje gekropen en rijdt de VW met veel vertoon naar voren en een open schuifdeur waar nog een paar van die kerels inspringen. Dat doet eigenlijk afbraak aan de hele inspanning die men doet om de serie realistisch te maken.

Servo per Amikeco

Re: Film: Salamander

Ik vind het tot nu toe zeker een geloofwaardige serie. Jammer dat er een deel geloofwaardigheid verloren gaat doordat het budget niet echt hoog was (cfr. Het Nieuwsblad). Het moeten niet allemaal spiksplinternieuwe wagens zijn, maar in principe zou men bij de geheime diensten wel over snelle wagens moeten beschikken.

5

Re: Film: Salamander

Er staat vandaag een artikel in De Standaard over deze serie (vermits het blijkbaar gedaan is):

Het enige wat nog ontbrak om het verhaal echt over the top te maken was een verwijzing naar de Bende van Nijvel. En, jawel, die verwijzing kwam er, in de laatste aflevering. Daar dook plots de Bende van de Tweede Mei op, die in de jaren 80 met terroristische aanslagen het land had proberen te destabiliseren, omdat bankier Raymond Jonkhere een rechtse staatsgreep in België wel zag zitten. Het is duidelijk dat scenarist en ex-misdaadjournalist Ward Hulselmans met een onverwerkt Bende van Nijvel-trauma kampt.

Lees hier het volledige artikel » www.standaard.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Film: Salamander

De serie is inderdaad op z'n einde! Het werd elke week beter en beter, maar de laatste aflevering was teleurstellend. In één van de laatste scènes gaat de POSA binnenstormen op een bijeenkomst van Salamander. Echter bleven we op onze honger zitten, want de actie zelf kwam niet in beeld. De POSA werd ook nogal amateuristisch in beeld gebracht, alsof het ninja's waren. Het verhaal zat goed, maar het beperkte budget was duidelijk een probleem.

7

Re: Film: Salamander

Pff, hier verspil ik geen tijd aan, de realiteit is zo veel straffer dan fictie.

Re: Film: Salamander

Peter dB wrote:

Ik vind het tot nu toe zeker een geloofwaardige serie. Jammer dat er een deel geloofwaardigheid verloren gaat doordat het budget niet echt hoog was (cfr. Het Nieuwsblad). Het moeten niet allemaal spiksplinternieuwe wagens zijn, maar in principe zou men bij de geheime diensten wel over snelle wagens moeten beschikken.

Op dat vlak vond ik de keuze van wagens net heel realistisch. Inlichtingen diensten maken voor discrete opdrachten geen gebruik van wagens met een opvallend profiel zoals de geblindeerde Audi's voor close protection opdrachten. Het wagenpark voor de gewone taken van de dienst bestaat uit zeer gemiddelde wagens, die zorgvuldig gekozen zijn, de meest voorkomende types met de meest neutrale onopvallende kleuren worden hiervoor gebruikt zoals Renault Mégane, Volvo S40, Peugot Partner, ...

Indien men nog een vier tal afleveren had kunnen bijvoegen, dan had men naar het einde toe de zaak veel realistischer kunnen afronden. Maar bon, toch een leuke serie, die misschien weer eens bij heel mensen de aandacht naar de Bende van Nijvel zal sturen, en de werkelijkheid die zoals Dim aanhaalt eigenlijk onder onze neus zich voordoet.

Servo per Amikeco