Re: Genval: 11 Ferbuari

Goede vraag. Teken dat hun doel de Delhaize was? Tussen de overval in Eigenbrakel en de overval in Overijse hebben ze in '85 ook een Colruyt voorbijgereden. De Colruyt interesseerde hen dus blijkbaar niet.

Re: Genval: 11 Ferbuari

Ik schreef al eerder, die Colruyt was waarschijnlijk simpelweg nooit verkend. De gasten deden voorwerk, zoveel staat wel vast. In dat geval was hun keuze dus beperkt.

13

Re: Genval: 11 Ferbuari

Vandaag is het exact dertig jaar geleden dat de Bende van Nijvel hun eerste warenhuisoverval pleegden. Het Delhaize-warenhuis van Genval was het doelwit. De daders van deze overval zijn nooit gevonden al zijn er hardnekkige geruchten dat Michel Cocu dienst deed als chauffeur.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Genval: 11 Ferbuari

Ook Jean-Claude Jandrain wordt genoemd als verdachte in deze zaak.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Genval: 11 Ferbuari

Krantenartikels uit die tijd? Pv's? Was Culot de held van de dag of speurde een van de daders de parking af op zoek naar de auto? De versies spreken elkaar tegen.

16

Re: Genval: 11 Ferbuari

Een ander detail dat ik uit een oud krantenartikel heb: de wagen van de overvallers reed met een diplomatieke nummerplaat.

Re: Genval: 11 Ferbuari

Uit de krant L'Avenir:

http://i38.servimg.com/u/f38/09/03/15/13/genval10.jpg

In bovenstaand artikel wordt melding gemaakt van de nummerplaat van de vluchtende blauwe Peugeot: 'P 785 P'. Ik heb deze nummerplaat nog nooit ergens anders gelezen en weet niet of de info correct is. Als de info correct is is die nummerplaat toch wel opvallend want dit doet aan de P-platen denken van parlementsleden. Anderzijds was de oorspronkelijke nummerplaat van die gestolen Peugeot 'D 705 F'. Een getuige kan dit in een oogopslag verkeerd gelezen hebben.

18

Re: Genval: 11 Ferbuari

Bedankt voor het artikel. Vermoedelijk had de wagen nog steeds de originele nummerplaten. Zoals je zelf zegt, bestaat de kans dat een getuige het verkeerd heeft gezien of - een andere mogelijkheid - dat de daders een paar kleine aanpassingen hadden gedaan aan de plaat (bv. met stickers of verf). Een 0 wordt makkelijk een 8 en een F gemakkelijk een P.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Genval: 11 Ferbuari

De overval in Genval was een nogal 'saaie' overval. Er vielen geen doden, er vielen zelfs geen gewonden. Maar qua daderherkenning is een dergelijke overval natuurlijk net zo interessant als de overvallen in Eigenbrakel, Aalst et cetera.

Wat ik in de intro op dit forumdeel niet lees, maar in het algemene artikel over Genval wel, is: "De daders worden door verschillende getuige beschreven als Noordafrikanen van ongeveer 1m75 groot, Franssprekend met Arabische tongval, een bril dragend met schildpaddenmontuur en een kapsel in afro-stijl."

En het blijkt om drie daders te gaan, niet vier. Ik 'schrok' even, omdat ik eerder op het forum had gesteld dat er nooit meer dan drie Bendeleden tegelijk zijn waargenomen, daarmee de mogelijkheid openhoudend dat de Bende uit niet meer dan drie mannen bestond.

Maar die daderbeschrijving door 'verschillende getuigen' (!) ... wat moeten we ermee? Die wijkt behoorlijk af van de 'gangbare' daderbeschrijvingen van de Bende. Hebben we hier te maken met een nog niet afgekloven bot?

20

Re: Genval: 11 Ferbuari

Een getuige hoorde de schutter tegen Jacques Culot - de bestuurder van de Audi 100 - roepen: "Si tu essaies de nous suivre, on te descend ..." Het is een duidelijke waarschuwing aan Culot om hen niet te volgen maar ik weet niet goed hoe ik de waarschuwing moet interpreteren. De uitdrukking "on te descend" is me niet gekend. Het is ook opvallend dat zijn Audi achteraf werd gestolen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube