41

Re: Volkswagen Golf: Houssière

De motor demonteren van dit type Golf GTI (ik heb er zelf meerdere en het zelf ook meerdere keren gedaan) stelt niet zo veel voor. Ik zou wel ten alle tijde bij een Golf 2 het voorfront verwijderen (10 min werk) omdat je dan veel makkelijker en evt zonder takel de motor kunt verwijderen. Omdat op de foto het voorfront er in zit (maar niks meer van grill of koplamp of radiateur) heb ik het idee dat de spullen op een andere plek zijn verwijderd en dat ze daarna het voorfront teruggeplaatst hebben zodat de motorkapsluiting nog werkt en je de auto beter kan slepen of op een aanhanger vervoeren zonder dat de motorkap openwaaid.

Beetje overbodige info maar misschien heeft iemand er wat aan.

42

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Mij ontgaat volledig het doel of de zin van zulke werkjes. Wie haalt er nu een motor uit een overvalwagen, met alle risico's van dien? Wat kan een motor opbrengen in het 2de hands circuit?

43

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Er moet wel een link zijn geweest met het milieu van autohandelaars, garages, mensen met kennis van automechanica, ...

44

Re: Volkswagen Golf: Houssière

In 1985 was de motor van een 1985 GTI leuk geld waard, hetzelfde gaat op voor de andere onderdelen. Dat er in iig 1 iemand bij was die bekend was in het automilieu lijkt me wel duidelijk.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Mel33 wrote:

In 1985 was de motor van een 1985 GTI leuk geld waard, hetzelfde gaat op voor de andere onderdelen. Dat er in iig 1 iemand bij was die bekend was in het automilieu lijkt me wel duidelijk.

Dat het misschien voor de "gewone" Belg misschien wel interessant was om een motor uit een Golf GTI te demonteren en te verkopen kan ik nog wel voorstellen, maar dat de Bende van Nijvel dit om "winstbejag" doet? Nee, dat gat er bij mij niet in. Ergo, of deze Golf had idd niets met de bende van doen (wellicht een "kleine" criminele bende die het op Golfjes had voorzien, of een zoveelste dwaalspoor).

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

46

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ok, maar stel dat dit weghalen van de motor een dwaalspoor was: wat was de bedoeling juist? Dwaling opwekken in welke richting?

47 (edited by Merovinger 28-02-2013 13:39)

Re: Volkswagen Golf: Houssière

De dwaling kan puur het tijdsverlies zijn gedurende dewelke het technisch personeel bezig is om de auto en de vindplaats te onderzoeken. Dit leidt de aandacht af van andere locaties omdat de speurders zich gaan concentreren op deze vindplaats en de route van en naar de vindplaats. Conclusie: de speurders krijgen verkeerde info in handen om mee te werken. Ondertussen hebben de daders de tijd en de ruimte om te vluchten of zich te verbergen.

Maar er is dus wel iets eigenaardig met al die teruggevonden Golfen. De Golf van Houssière heeft geen motor, de Golf in Strombeek heeft geen deuren noch motorkap meer, de Golf in Lennik is in stukken gezaagd, ... Ik denk dan ook dat een bepaald team de opdracht gekregen heeft  om Golfen te stelen en op een bepaalde plaats en tijd te dumpen. In ruil voor bewezen diensten mochten deze autodieven zich bedienen van wisselstukken om door te verkopen of voor eigen gebruik. Over de effectief op het terrein gebruikte Golfen tijdens de overvallen weten we dus niet veel. We weten niet vanwaar ze komen en buiten de Golf van van Camp werden de andere Golfen ook niet teruggevonden. Net zoals de oorspronkelijke bendewapens dus.

48

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Wel, een verdachte Golf zou na Aalst verdwenen zijn in een tuning-bedrijfje. Daar kunnen ze natuurlijk wisselstukken e.d. wel gebruiken.

49

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Een chassisnummer staat op een zichtbare en ook nog eens op verborgen plaats. Deze kan men wegslijpen, denk ik, maar op een motorblok kan dit te moeilijk toegankelijk zijn. De motor verwijderen biedt dan een oplossing. Maar waarom de auto niet gewoon in een kanaal dumpen? Als je goed toekijkt denk ik dat ook de koplampen verwijderd zijn.

50

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Deze Golfjes hadden chassisnummers op een sticker in de kofferbak en op de verhoogde rand in het schutbord die je op de foto ziet. Het nummer op de motor is ook vrij makkelijk te verwijderen met zuur, daarvoor hoeft hij er niet uit. Het omkatten van deze auto's of ze onidentificeerbaar maken is kinderspel. Deze auto is in mijn ogen ontdaan van al zijn makkelijk te verkopen onderdelen en zonder hem van zijn chassisnummer te ontdoen gedumpt. Van de andere Bende van Nijvel Golfjes die nooit zijn teruggevonden kan het natuurlijk heel goed zijn dat ze gewoon zijn omgekat en doorverkocht.