41

Re: Aalst: Proloog

Renne wrote:

Soms zou je kunnen denken dat Haemers op de één of andere manier bescherming kreeg en dat hij dacht dat die bescherming zou blijven duren.

De bescherming is moeilijk te bewijzen, maar hij had wel lef. Bij de overval op een Securitas wagen in Leerbeek (Gooik) is hij zeer kort nadien met dezelfde wagen terug gekeerd naar de plaats van het feit.

42

Re: Aalst: Proloog

Ik heb nog wat extra informatie over de bewaking van Delhaizes (en alle warenhuizen in het algemeen). Na de overval op de Delhaize in Beersel besloot de rijkswachttop om de Delhaizes te bewaken. Er werd een schutter op een hoger gedeelte geplaatst met een goed zicht op de parking. Het was echter niet de bedoeling dat die daar een hele dag zou zitten, maar enige tijd voor sluitingstijd. Ook was er bewaking voorzien van anonieme wagens in de omgeving van het warenhuis, er zijn getuigenissen dat er in Aalst effectief zo'n anonieme patrouillewagen was.

Een belangrijk feit is dat dit nationaal werd afgekondigd door de toenmalige rijkswacht. Vele rijkswachters hebben zich altijd afgevraagd waarom dit (vermoedelijk) in Aalst niet het geval was.

Renne wrote:

Ik ga bij het verhaal van kuros foto's maken van aalst (grote markt, winkel, Delhaize en omgeving rond de winkel). Ik vraag mij wel af of het muurtje nog bestaat, als het effectief zo was zullen ze het wel veranderd hebben.

Als je foto's nodig hebt van Aalst mag je me altijd even mailen, ik heb hier nog een grote collectie van foto's. Maar foto's die nu gemaakt zijn hebben niet zo veel belang om dat er in al die jaren veel veranderd is aan de voor- en achterkant van het warenhuis. Enkel de parking is niet ingrijpend veranderd. Zeker de ingang aan de achterkant van het warenhuis heeft ingrijpende veranderingen ondergaan. Zo waren er vroeger aan de voor- en achterkant kassa's. Nu heb je één gang met daar alle kassa's.

Renne wrote:

Waren zij dan de eerste slachtoffers of de laatste?

Op de parking waren zij waarschijnlijk de laatste slachtoffers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43 (edited by Biggus Dickus 19-03-2008 14:30)

Re: Aalst: Proloog

Ik stel me de vraag waarom David VDS de aanslag heeft overleefd. Als de Bende professioneel was, en hij als lastige getuige uit de weg moest worden geruimd, is het toch vreemd dat hij er het hachje niet bij ingeschoten is, zeker niet nadat de Reus hem had achtervolgd en van kortbij onder vuur had genomen? Of was het misschien de bedoeling dat hij in leven bleef en een door het blinde geweld van de Bende voor het leven getekend toonbeeld werd?

Ben wrote:

Er nog eens één keer stevig tegenaan gaan om er dan een punt achter te zetten.

En op de koop toe, met al die al te makkelijk te grabbel gegooide aanwijzingen, eens goed de draak steken met de onmachtige politie, die de Bende (waarschijnlijk door machinaties van hogerop) nog niet bij de lurven kon vatten zelfs al werd de raid als het ware op voorhand aangekondigd.

Re: Aalst: Proloog

Het zou kunnen dat ze door hadden dat ze zijn hele familie vermoord hadden en dat ze daarom de kleine David ook wilden doden. Uit een soort 'medelijden'. Ze riepen naar hem dat hij niet mocht kijken toen ze schoten. Omdat ze het zelf niet konden aanzien? Ze schoten echter mis, verwondden hem zwaar en maakten het voor die jongen allemaal nog erger... Niet professioneel. Je kunt echter net zo goed denken dat ze het uit beestachtigheid deden.

45

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Zou er iemand eens kunnen verklaren welk muurtje er dan net wordt bedoelt? Op oude foto's van de Delhaize kan ik nergens een muurtje vinden. Tussen nu en de jaren '80 is er veel verandert aan de (achterkant) van de Delhaize.

Ik heb in u (Ben) foto-archief een foto van de Delhaize bekeken en misschien bedoelt hij wel met "achter een muurtje" gewoon dat ze achter een hoek van een muur zaten.

Re: Aalst: Proloog

Met 'bang' bedoelde ik: voorzichtig. In de eerste maand van je legerdienst leerden ze je zo'n dingen vroeger. Als je enige dekking hebt moet je die gebruiken. Om de zaken te kunnen overzien. Zelfs al werden ze beschermd 'van hogerhand', als er per ongeluk 'ne verkeerde' op die parking stond hadden ze prijs. Wat dan? Het zou altijd gekund hebben.

47

Re: Aalst: Proloog

Denk niet dat die flik in burger dan de held zou gaan uithangen, de bende had een reputatie opgebouwd van koelbloedige moordenaars. Zou jij in die flik zijn plaats dan contact gaan opzoeken, ik denk dat die man gewoon dekking zou zoeken en niet omgekeerd. Ik denk dat het op een gegeven momenten er griezelig aan toe moet gegaan zijn, een paar mensen in Aalst zeiden dat Aalst aan de beurt zou zijn en hetzij zo.

Re: Aalst: Proloog

"Een paar dagen later krijgt de centrale directie van de warenhuisketen een Nederlandse premiejager aan de lijn. De man eist geld om de Bende op te rollen."

Weet er soms iemand of het gerecht ooit het lumineuze idee heeft opgevat om die premiejager aan de tand te voelen?

49

Re: Aalst: Proloog

Ik denk dat die premiejager na Overijse/Eigenbrakel naar die centrale directie belde en dat hij beweerde dat de Bende bestond uit 3 Belgen,2 Italianen en 2 Grieken. En dat ze in de loop van de maand (november) opnieuw zouden toeslaan. Men ging niet in op zijn eisen, men dacht dat hij op het geld uitwas (= vandaar de naam premiejager), maar men stelde hem voor naar het gerecht te stappen. Dit deed hij niet.

50 (edited by Biggus Dickus 08-04-2008 13:18)

Re: Aalst: Proloog

Ja ok, maar de vraag is of die premiejager ooit geïdentificeerd is geweest. Indien van wel zou het toch een fluitje van een cent moeten geweest zijn om hem op de rooster te leggen. Indien van niet had men toch een poging kunnen wagen hem op te sporen. In ieder geval is het hallucinant dat men gewoonweg wacht tot de man zelf over de brug komt, en men niets onderneemt (voor zover ik weet) als hij niets meer van zich liet horen.