21

Re: Halle: 3 Maart

Nou luister, In de regel gebeurde de ophaling van de daginkomsten op regelmatige basis door een waardetransport. Als je het zo bekijkt, en daar de ophaalteams uit veiligheidsoverwegingen regelmatig wisselden, kom je op korte termijn reeds aan een 20-tal mensen die de kluis wisten staan en in het slechtste geval ook de code kenden. Kandidaten genoeg zou ik zeggen. Bijvoorbeeld : de adjunkt van de gerant, de hoofdverkoopster, een handvol veiligheidsagenten, de postbode en de kuisvrouw, de technische onderhoudsploeg, en in feite iedereen die de gerant wil spreken in verband met opmerkingen over producten of de winkel zelf.

Re: Halle: 3 Maart

Leo. En in dit geval ook dus de huurders van bestelwagens die in dit kantoortje kwamen. Tesamen 100+ mensen (geschat) die wisten waar die kluis stond.

23

Re: Halle: 3 Maart

Boemerang, tsja, zo ging dat nu éénmaal in die tijd. Het eerste waar op bespaart werd na de overvallenreeks van 1983 was op de bewaking. In 1985 was het opnieuw 'allen hens aan dek'. Tot een maand na Aalst. Ik bedoel, de normale gang van zaken neemt steeds de overhand. De klant is koning en een bewaker met hond schrikt af. Geeft geen indruk van de open maatschappij waarin we leven. Tot het zover is natuurlijk.

Bekijk het probleem met de bewakingcamera's de dag van vandaag. Uit ervaring weet ik dat ze hun nut waard zijn, maar niemand wil ze zien. Een bedrijf dat ze wil plaatsen om hun terrein te beveiligen moet een ganse reeks formulieren invullen ivm.de privacy en uitleg geven aan God en klein pierke, de vakbondsmensen uit het bedrijf eerst. Zelf meegemaakt in een bedrijf uit het Brusselse : Toen er meldingen kwamen van diefstallen uit voertuigen die op straat geparkeerd stonden (firmawagens en andere, er waren al een paar lap-tops geroofd) nam ik regelmatig 's avonds en 's nachts een check-up met de mobiele camera, zeker als ik bewegingen vaststelde.

Moet ik enkele seconden met de camera een persoon gevolgd hebben die de hond ging uitlaten en dit was hem opgevallen doordat de cameraspot zich in dezelfde richting beweegt. Is deze mens gaan klacht neerleggen op het politiebureau, is de politie twee dagen later bij de security-manager van het bedrijf gekomen om hem hiervan op de hoogte te stellen. Heeft de security-manager mij bij hem geroepen en gevraagd om dat maar niet meer te doen. Erg hé,

Dan zit je daar als bewaker met een dure installatie om diefstallen of zo te voorkomen en dien je terug te vallen op middeleeuwse gebruiken: maw, loopt die wilde kat nog rustig rond, huppelen de konijntjes nog onbevreesd en zingen de vogeltjes nog, dan zal alles wel rustig zijn !! En moest er toevallig iets gebeurt zijn krijg je verwijten dat je het niet gezien hebt (je weet zeker niet wat de installatie van de camera's, spots en monitors gekost hebben en hoeveel we betalen per maand voor u).

De bewaking aan de warenhuizen was ook zoiets. Om 19:00 zagen ze je graag komen, om 20:00 stond je al in de weg. Geweldig motiverend hoor. Ik wil maar laten uitschijnen dat de beveiliging van een kluis in een warenhuis, ook niet de plaatsing en toegang ernaar, conform is met de bedoeling van een kluis. Een ingekapselde kluis met beperkte toegang kost geld, veel geld.

24

Re: Halle: 3 Maart

Maw., conclusie: de daders wisten effectief waar de kluis stond. De overval werd dus alleszins voorbereid. Maar we kunnen sterk betwijfelen of er veel achtergrondkennis voor nodig was, ook met een beperkte voorbereiding had men dit kunnen weten.

Re: Halle: 3 Maart

Dat denk ik ook.

Servo per Amikeco

26

Re: Halle: 3 Maart

Ik ga ervan uit dat de kluis NIET het doel was van de overvallers. Dat kan véél simpeler.

27

Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

De bendeleider zou op een bepaald moment tijdens de overval in Halle tegen de zaakvoerder geroepen hebben (ik weet niet of dit in het nederlands of het frans werd geroepen): "Toi, viens avec moi !" ("Jij, kom met mij mee!") voor ze zich begaven naar de ruimte waarin de kluis stond. De dader zei dus "kom met mij mee!" en niet "breng mij naar de kluis!" of zelfs niet "waar is de kluis?". Deze formulering doet vermoeden dat de daders wisten waar de kluis zich bevond.

Of geld was helemaal niet het doel van deze 'overval'?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Halle: 3 Maart

Of je had de zaakvoerder nodig voor één klein sleuteltje waarmee je het codeklavier van de kluis activeert. Geen sleuteltje (model fietsslot), geen openzwaaiende kluisdeurtje. Zelf gezien bij een makelaar dat het sleuteltje mee tussen de paperclips en potloden op zijn bureel lag. Geen slecht idee eigenlijk.

Maak je ook geen illusies over de kluizen in warenhuizen. De meesten waren maar de helft van een inbouwfrigotje in je keuken.

29

Re: Halle: 3 Maart

Vandaag is het dertig jaar geleden dat het Colruyt-warenhuis in Halle een doelwit was van de Bende van Nijvel. Tijdens de overval viel één dode. Het was de eerste warenhuismoord van de Bende. De daders van deze overval zijn tot op heden niet gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Halle: 3 Maart

De lange stilte na deze overval is ook opvallend. Tot juni, de diefstal van een Saab, zou de "Bende" officieel niets meer van zich laten horen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube