Re: Munitiedoos Rottweill

Boemerang wrote:

Das ist ja sehr interessant nah Herr Flick. Om ongewenste richochets te voorkomen is Zimmer-munitie dus zeg maar "Kamer-munitie", voor in kleinere ruimtes zoals bijvoorbeeld iemands slaapkamer of een taxi? Is het daarom misschien ook nodig om wat meer kogels in iemand zijn hoofd te schieten, omdat ze wat minder kracht hebben?

Dat zou ik wel durven zeggen ja. Als je munitie gaat bespreken zijn een aantal zaken belangrijk:

  1. De aanvangssnelheid van de kogel, in m/sec

  2. De omvang/gewicht van de kogel (in grains)

Een .22 kogel heeft een laag gewicht en een normale snelheid, meestal supersonisch, van meer dan 365 m/sec dus. Een high speed, gaat nog sneller, doorgaans hoe sneller het projectiel gaat, hoe dieper het kan penetreren, zelf als het om een kleine kogel gaat kan je nog een dodelijke penetratie kracht hebben.

Een highspeed .22 is, mits hij goed gericht wordt afgeschoten, over relatief grote afstand dodelijk. Sterker nog, een 9 mm of een .45 wordt gestopt door een kogelvrije vest. Maar een .22 gaat daar door op korte afstand.

Een zimmer is dus trager, wegens minder zware lading om richochets te voorkomen en ga je dus om zeker te zijn, meerdere kogels lossen in uw doel. Professionals doen dat trouwens sowieso, 2 schoten in het hoofd. Omdat Zimmer gereduceerd is, maakt het ook minder lawaai. Zet een demper op een .22 pistool steek er Zimmers in en je gaat zo goed als niks horen.

De Mossad is overigens ook een gebruiker van .22 munitie, het is relatief stil heeft een vrij goed penetrerend vermogen, is licht en er gaan dus makkelijk veel kogels van in een magazijn. Een doosje .22 munitie, 50 stuks pas trouwens in uw broekzak. Sleur maar eens een doos .45 's mee.

Re: Munitiedoos Rottweill

Herr Flick wrote:

Een highspeed .22 is, mits hij goed gericht wordt afgeschoten, over relatief grote afstand dodelijk. Sterker nog, een 9 mm of een .45 wordt gestopt door een kogelvrije vest. Maar een .22 gaat daar door op korte afstand.

Sorry Herr Flick, maar onmogelijk. Heb meerdere testen gedaan met alle kalibers op vesten, ramen, pantser, ed. Een .22 gaat daar niet door en is er ook niet voor gemaakt. Een 5.7 Van de P90 gaat er wel door, maar dan wel alleen door het kevlar en niet als er vooraan een keramische plaat zit. De keramische platen die ik draag hebben 2 338 lapua magnums tegengehouden die uit een sako TRG 42 kwamen. De plaat had wel een bult van ongeveer 6 cm wat dus niet dodelijk is (dodelijk vanaf 7 cm). Spreek hier wel over vesten die men gaat halen bij een erkend verdeler en niet over vesten die aangekocht zijn bij de lokale stock Americain. Mijn vest is een Eagle Ciras, en deze word eveneens door de Amerikanen gebruikt. Je betaald ze duur, maar ze kunnen een leven redden.

Re: Munitiedoos Rottweill

Inderdaad, .22 gaat er niet door. Ik heb zelfs weet van bepaalde steekvrije vesten (tegen steekwapens/messen) die in staat zijn om .22 te stoppen.

Servo per Amikeco

Re: Munitiedoos Rottweill

Ik heb het zelf nooit getest. Ik ben het ondertussen nog eens gaan opzoeken, .22 gaat inderdaad niet door kevlar, wat er wel doorheen gaat is het kleinere .17 hornet en 5.56  gaat er ook doorheen. De theorie is dat klein kaliber kogels die met hoge snelheid vuren er wel degelijk doorheen gaan. Natuurlijk niet door een keramisch plaat, dat is nogal logisch, die plaat gaat die kogel zo goed als verpulveren.

Re: Munitiedoos Rottweill

Heren, alles leuk en aardig met die ultra-moderne vesten enzo... maar laten we ons voor alle materialen die besproken worden terug voeren naar de jaren 82/85 en de vesten die men toen had.

Re: Munitiedoos Rottweill

Boemerang wrote:

Heren, alles leuk en aardig met die ultra-moderne vesten enzo... maar laten we ons voor alle materialen die besproken worden terug voeren naar de jaren 82/85 en de vesten die men toen had.

Uiteindelijk speelt het weinig rol, er is nooit op een slachtoffer geschoten die een vest droeg of het moeten rijkswachters geweest zijn. Maar zelf die droegen in die tijd zo goed als nooit vesten. Enkel de Diane hadden die. Maar de gewone combi rijkswachter in die tijd moest het doen met een gewone uniformjas, ne vlammende salami en ne GP of eventueel een UZI.

17 (edited by Robert French 27-02-2013 14:36)

Re: Munitiedoos Rottweill

3.25 heeft niets met kaliber te maken! Tevens, de teruggevonden overblijfsel van de doos zou ook van een kaliber 16/70 kunnen zijn. Alle gegevens die normaal zouden op de verpakking staan werden duidelijk afgescheurd, ook de barcode die een richting kon geven in het lotnummer. 3.25 is 100% zeker de diameter van de hagel, maar minder zeker voor cal12/70.

Deze getallen werden op de verpakking geschreven in de wapenwinkel. Zeker speciale merken die meestal gebruikt werden in kal. 16 om de enige reden dat kal 16 eerder een dames geweer was voor de jacht en iets lichter werd in de weerslag. Cal 16 werd ook alleen gebruikt in de klein wild jacht: gevogelte, ... Daarom de vermelding 3.25 wat dan eerder voor ganzen werd gebruikt.

Ik denk zelfs dat ik de schrijfwijze herinner en kan herkennen van mijn collega H. Carlos, die verfijnd op vele dozen de diameter vermelde. Carlos was een bril drager en had moeite met het lezen op "originele verpakking" wegens de kleine drukvorm. Ook omdat verschillende diameters in dezelfde toog waren en het gebeurde wel eens dat twee diameters werden verwisseld, zo hadden we snel een duidelijker overzicht.

18 (edited by Boemerang 04-03-2013 23:51)

Re: Munitiedoos Rottweill

Interessant Robert, er is bij Maubeuge een "onbekend wapen" gebruikt, CBW omschrijft het als "een geweer of karabijn met afgezaagde loop". Een Cal .16 is daarmee dus niet uitgesloten in deze beginperiode van de Bende van Nijvel. De 2 riotguns die de Bende van Nijvel gebruikte komen ballistisch gezien pas later (vanaf Plancenoit, 15-2-1983) in beeld.

Wat betreft het handschrift zou ik zeggen, mocht je je collega eens tegenkomen dan vraag hem eens of hij naar het handschrift op de foto wilt kijken.

Herr Flick en Geronimo, wat betreft het totaaloverzicht van de gebruikte munitie en de bespreking hiervan zal ik een dezer dagen eens een nieuw topic maken.

Re: Munitiedoos Rottweill

Boemerang, werden de riotguns niet voor de eerste maal gebruikt (echt mee geschoten ) in Temse?

Robert, kan het zijn dat je ook deze munitiedozen toen aan Haemers hebt verkocht?

Re: Munitiedoos Rottweill

Beste Boemerang, kan je mij verwijzen, met een link naar een foto en informatie over deze cal16?  Helaas kom ik niet op het spoor van mijn collega, ik heb reeds geprobeerd en schijnbaar leeft hij nu in Luxemburg.

Beste Merovinger, zover ik mij kan herinneren heeft de BOB verschillende verpakkingen en merken meegenomen o.a. ook van Rottweil om de serienummers te hebben en later om ballistische testen uit te voeren. De Legia, dat is zeker. Men heeft ons later bevestigd dat het hetzelfde lot was. Nu kan het zijn dat later nog iemand terug gekomen is om verdere munitie te kopen, deze was destijds allemaal in vrije verkoop, dus geen vreemde situatie in een wapen winkel.