Re: Kogelhuls

Deze magnum patronen zijn van Browning en komen enkel voor op  de Amerikaanse markt. Deze werden speciaal ontworpen voor een serie half automatische wapens, meestal met gasdruk-terugslag. De conische kamer (waar de huls word geladen) van deze wapens zijn langer als de normale standaard jachtwapens en de lengte van deze zijn 78 voor magnum en 70 voor standaard cal 12.

De laatste cijfers zijn kenmerkend voor de Amerikaanse markt, en dus zelden voor Europa. Denkelijk de hagel doorsnede of gewicht. Ik bezit geen Amerikaans verklarend munitieboek, die staan zeker vermeld, maar USA. Mogelijk werden de hulzen doorgesneden om te vermijden dat ze in een 70 kamer zouden blokkeren of gebruikt worden en zo vernietigd.

Re: Kogelhuls

Robert French wrote:

Mogelijk werden de hulzen doorgesneden om te vermijden dat ze in een 70 kamer zouden blokkeren of gebruikt worden en zo vernietigd.

Werden doorgesneden om er een slug van te maken. Kan je er ook mee op beren jagen. Zelf zou ik het risico niet nemen.

33 (edited by Robert French 06-03-2013 15:01)

Re: Kogelhuls

Hallo Geronimo, ik denk niet dat de snede in de hulzen gemaakt zijn om slug of ze te transformeren naar iets anders. Om dat te doen plooi je de lamellen, aan de kop van de huls open. Want zo kort insnijden betekend een totaal verlies van je huls. Waar de snede is, is gelijk ter hoogte van de prop, dus onmogelijk nadien een dergelijk functionerende slug te bouwen met deze. De slug is en werd reeds gebruikt door de Bende van Nijvel en dit onder de naam Brenneke van Legia, dus, waarom dergelijke arbeid en slecht uitvoeren van deze snede om te beginnen? Deze zijn om weg te gooien.

Als je kijkt naar de foto, tel je 23 patronen, terwijl deze in een verpakking zitten van 25. Testen met deze hebben de leden van de BOB niet gemaakt, want de munitie is onbruikbaar geworden door de lange tijd in het water te blijven. Dus, geen ballistische proeven. Waar zijn dan die twee andere gebleven? Voor mij hebben ze geprobeerd deze op een schietstand te gebruiken om eens te kijken wat deze magnum kon doen in actie en men heeft deze geladen in een tweeloop cal.12 standaard met een kamer van 70 in plaats van 78. Gevolg, de beide werden afgevuurd en na het openen van de kamers, bleven ze steken in de kamer, dit wegens de uitzetting van de koperen voet en die als gevolgd hebben dat de ejectoren blokkeert en de hulzen strak waren ingeklemd. Dus leerschool, geen ervaring of technische intelligentie! Iedere kenner weet dat.

Natuurlijk kon het zijn dat men door middel van de snede, de hagel wou recupereren en deze te gebruiken in herlaad munitie, maar persoonlijk zie ik geen enkel voordeel, of een in het onderzoek afwijkende situatie te creëren om de speurder op een andere baan te sturen. Ik denk dat deze patronen gewoon gedumpt zijn om er vanaf te komen, meer niet.

Het is ook onlogisch dat een slug zou gemaakt worden op dergelijke wijze, daar het om magnum munitie gaat en dus ook niet in een "effectief" gebouwd wapen voor normaal slug gebruik niet overeenkomt met de bouw van het wapen zelf en de kamer die 70 mm bedraagt bij slugs. Zover ik mij kan herinneren werden slugs-wapens nooit gebouwd met een 78 mm kamer. De vondst is weer een tragedie in het onderzoek en houd een belangrijke tijd in beslag, om "niets" te bewijzen. Zo werkt nu eenmaal het volledige dossier van de Bende van Nijvel en teveel lange onderzoeken die nutteloos waren verlengde, zoals gekend, het volledige dossier.

Re: Kogelhuls

Dag Robert, bedoeling van deze slugs insnijden was om er een poor mans slug van te maken (is reeds een topic over). Het voorste van de slug word mee uit het wapen geblazen,waardoor de hele zooi bij aanraking een enorme rotzooi aanricht.

Re: Kogelhuls

Ik vermoed ook poor man's slug.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Kogelhuls

geronimo wrote:

Dag Robert, bedoeling van deze slugs insnijden was om er een poor mans slug van te maken (is reeds een topic over). Het voorste van de slug word mee uit het wapen geblazen,waardoor de hele zooi bij aanraking een enorme rotzooi aanricht.

OK, had dit niet zo gezien, kan, maar toch blijft het bij "benaderende" onderzoeken die volgens mij geen enkel definitief bewijsmateriaal zijn. Daar ik destijds de Legia brenneke verkocht heb en de 3xdrie/ hagel verbonden met een staaldraad in een huls voor cal. 12 die de maximum schade kunnen verrichten, waarom dan zelf iets anders te doen blijft een open vraag zonder echt antwoord. Ze beschikten reeds over het equivalente.

Re: Kogelhuls

Robert French wrote:

Deze magnum patronen zijn van Browning

Het betreft hier Remington patronen (in hun typische groene kleur). Er is bekend dat in Ronquiéres o.a. 23 patronen van het type "Remington .12 3 inch Magnum" zijn gevonden en we zien 23 groene patronen van 3 inch magnum op deze nieuwe foto.

Wat betreft de inkepingen heb je me wel wat aan het peinzen gezet, ik ging (en ga) er ook altijd van uit dat het hier "cutshells" betreft, echter bij een cutshell snij je helemaal rondom met een kleine overlapping. Zie » LiveLeak (Redneck-warning! big_smile). De op die foto getoonde inkepingen lijken slordiger, schuiner en korter te zijn dan die in het cutshell-filmpje, en dus niet helemaal rondom met overlap.

Toch ook een vraagje aan de leden. Deze inslag is in de Mercedes van Jacques Fourez. De wagen werd achter de Colruyt getroffen vanaf linksvoor en op een afstand van pak 'm beet een metertje of 15  (de positie van Rg-2) terwijl de kofferbak open stond. Zou het hier dan een cutshell betreffen?

https://lh4.googleusercontent.com/-azbfr3cIgR8/TcBBDUXmtYI/AAAAAAAAClA/UZWf0B7yJrE/s567/Nijvel%2520Mercedes%25201.JPG

38 (edited by Robert French 10-03-2013 01:13)

Re: Kogelhuls

In mijn ogen één projectiel cal 12., indien jullie poor mans slug gebruikt was, was ook de schade meer verspreid rondom het gat in de koffer. De "winkel" waar men in schiet en de impact wrijft langer over het koetswerk, en slaagt niet zo centraal in als op de foto. Maar weer een moeilijke situatie, die moet uitgeprobeerd worden door proeven met dezelfde wagen en dezelfde of meerdere munitie om een resultaat te bekomen dat sterk vergelijkbaar is.

Re: Kogelhuls

Er vallen mij alleszins enkele zaken op. We zien hier de inslag, het metaal zit naar binnen geplooid. En we onderscheiden minstens drie afzonderlijke "deuken" waar ook elk afzonderlijk de verf is verdwenen, alsof er hier een nauwe groep van enkele hagelbollen is ingeslagen. Een gat van een enkele patroon is veel kleiner.

Servo per Amikeco

40 (edited by Boemerang 11-03-2013 13:31)

Re: Kogelhuls

Ik begrijp van diverse filmpjes dat je de snede onder de hagellading moet maken. Volgens dit YouTube-filmpje, van dezelfde makers, zou een magnum-load niet zo geschikt zijn voor een cutshell. Men zou hem zeer laag moeten insnijden omdat er meer hagel in het patroon zit. De ingesneden bende-patronen die we hier zien hebben de snede zo ongeveer in het midden van het patroon zitten waardoor dan een gedeelte van de hagel niet met de cutshell zou meevliegen.

Ook vraag ik steeds meer af of de insnedes die de Bende van Nijvel maakten wel afdoende zijn om het voorste stuk huls af te scheuren. De insnedes die men in de diverse filmpjes maakt zijn toch echt steeds netjes horizontaal en geheel rondom met een overlapping. Er is slechts een variant op door het patroon rondom te perforeren met de punt van het mes.

DeadBetterBox wrote:

alsof er hier een nauwe groep van enkele hagelbollen is ingeslagen.


Onmogelijk gezien de afstand van de schutter. Andere schoten van die avond die van veel dichterbij een ander voertuig raakten laten duidelijk inslagen van 12 hagelbollen zien over een vlek van zo'n 30 cm doorsnede, en in andere gevallen inslagen van "plomb 0" die over een nog grotere doorsnee ingeslagen zijn. Bedenk, het kofferdeksel van een Mercedes is bijna verticaal maar leunt een beetje achterover als hij openstaat. Door de manier van scharnieren komt de klep ook omhoog, hetgeen dit schot op ongeveer schouderhoogte plaatst en in een iets neerwaartse baan. Door de klap van het schot veerde het kofferdeksel waarschijnlijk mee en sloeg het misschien zelfs wel dicht.