1

Topic: Geldkoffer Aalst

De geldkoffer (babykoffer) die gestolen is uit Aalst, gevonden in het kanaal van Ronquières:

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTIjlcXBp5I/AAAAAAAAAnU/T76SelWsIG0/Ronq%202.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geldkoffer Aalst

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/10//13031010024214738710954948.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/10//13031010070714738710955001.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/10//13031010072314738710955004.jpg

Re: Geldkoffer Aalst

Met een C4 voor Vos erin. Grapje.

Het kleurverschil (groen-zwart) tussen de foto's zal iedereen opvallen. Is dit schijn? Bovenste koffer ziet er ook 'hersteld' uit, je ziet niet dat ze 'm geopend hebben.

4 (edited by Merovinger 10-03-2013 23:46)

Re: Geldkoffer Aalst

Ik vermoed dat de zwarte kleur op de bovenste foto te wijten is aan het feit dat de koffer nog nat en vuil was op het moment van de foto-opname. Als je op de bovenste foto inzoomt kan je zien dat de koffer daar ook al opengemaakt geweest is. Identieke schade aan de bovenrand.

Re: Geldkoffer Aalst

In het bijzonder opsporingsbevel van het CBO van 21 maart 1986 worden een aantal elementen vernoemd en beschreven waarnaar moet gezocht worden in het kader van de Bendefeiten. Bij de beschrijving van de te zoeken gestolen goederen staat onder meer:

15°) Coffret d'argent (dim. longueur 30 cm, largeur 25 cm, hauteur +/- 10 cm, couleur vert foncé) sur le couvercle il y a 3 auto-collants blancs représentant un coeur vert avec le texte: "Moi, j'aime" et "Ik hou van" - voir photo E

Eigen vertaling:

geldkoffer (afmetingen lengte 30 cm, breedte 25cm, hoogte +/- 10 cm, donkergroene kleur) op het deksel zijn er drie stickers die een groen hart voorstellen met de tekst: "Moi, j'aime" en "Ik hou van" - zie foto E

Over welke geldkoffer gaat dit? Op de foto's van de gevonden donkergroene geldkoffer van Aalst zie ik die stickers niet. Zijn deze stickers door het water losgekomen? Of was de info in het opsporingsbevel niet helemaal correct?

Re: Geldkoffer Aalst

Gaat het om die drie kleine stukjes witte/beige plakband (twee aan de binnenzijde van het deksel en ééntje aan de voorkant van de koffer)? Een groen hart zie ik wel niet.

7

Re: Geldkoffer Aalst

De geldkoffer, gefotografeerd door Jan Rosseel:

http://www.uitgeverijkannibaal.be/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/_/j_rosseel-belgian-autumn-31.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geldkoffer Aalst

De foto van Jan Rosseel is merkelijk beter dan deze uit 1986 lol

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/19//15081903184714738713519396.jpg

9

Re: Geldkoffer Aalst

Ik ga er van uit dan aan dit koffertje geen grote ingrijpende schoonmaakbeurt is gegeven of ze zodanig conserverend behandeld is dat ze er esthetisch veel mooier is gaan uitzien.

Deze koffer kan onmogelijk 1 jaar onder water hebben gelegen of het zou in een 100% waterdichte stevige zak moeten zijn. Ik zie geen enkele indicatie dat deze geldkist uit inox-staal gemaakt is. Uit de foto af te leiden gewoon staal en gelakt naar mijn mening niet gepoedercoat en/of gemetalliseerd (zinkprotectie) en gepoedercoat.

Corrosie aan het vervormde, geforceerde gedeelte had veel groter geweest na een jaar onder water. Alle bescherming (lak) is daar immers weg + staal is uitgerokken (voor de leek: vergelijk het met een beschadiging aan je wagen na een ongelukje, daar begint het eerst te roesten). Ook aan de onbehandelde stalen zij-handvaatjes en de bevestigingsvijzen en moeren is veel te weinig corrosie om een jaar onder water te liggen.

De plakbandjes aan de binnenzijde hadden zeker gelost geweest na een jaar.

Aan het INOX of verchroomd slotcilindertje zelf zie je zoals te verwachten geen roest, maar er zou wel roest komen vanuit het binnenwerk van dit slotcilindertje na een jaar onder water.

Het handvatje bovenaan is bijna ook niet geroest, net zoals de twee bevestigingspunten. Dit onder voorbehoud want dit zou INOX kunnen zijn. Kan ik zo niet zeggen.

Ik zou gokken inderdaad maximum een paar dagen onder water of moest dit een jaar in een heel goed afgesloten (stevige) zak begraven in bijvoorbeeld bosgrond, dan had ik het misschien geloofd, maar dan nog zou ik waarschijnlijk twijfelen.

Ik zou de onderzoekers aanraden één van de bevestigingshandvaten er als test even af te schroeven (simpel 4 moertjes los schroeven aan de binnenkant van het geldkoffertje. Als ze vastzitten bestaan daar sprays of kruipmiddel voor. (Voor een wapensmid of automechanieker bij de federale zal dat bijvoorbeeld geen probleem zijn.) Dat gaat veel duidelijk maken. Als er weinig roest onder zit, dan zal het maar heel even onder water geweest zijn.

Of alles zou zoals gezegd 100% luchtdicht (ik weet niet op welke diepte het opgevist is, maar waterdruk is atm druk + 1 bar/10meter) verpakt moeten zijn. Lijkt me niet realistisch. Water onder druk heeft niet veel nodig om zich een weg te banen en een zak te vullen.

Boodschap is dus, bekijk het koffertje toch maar eens goed als dat nog niet gebeurd is en als het uiteraard nog nodig zou zijn.

Re: Geldkoffer Aalst

Heldere analyse. Maar de logische vraag is dan waarom de koffer toch voor een deel verroest is. Is daar een denkbare verklaring voor? Komt dat van die paar dagen/uren/... in het water, of was het al zo in 1986, of is het het gevolg van de ouderdom (32 jaar sinds 1986)? Het lijkt vreemd dat Delhaize echt een licht verroeste koffer zou gebruiken. Op de bovenste foto lijkt de koffer ook in betere staat (bv. handvaten), zelfs al komen de beige vlekken op de koffer overeen.

Nog een andere piste is dat de koffer tussen 1985 en 1986 op een plek lag waar ze licht begon te roesten. Onder de grond, in een vochtig hok, ... Maar waarom houdt men zoiets bij en andere dingen niet? Men zag in 1985 toch duidelijk zaken in het water gegooid worden, waarom dan niet die koffer?