341

Re: Aalst: Proloog

Het lijkt te betwijfelen of het motief van het verzoeknummer moet beschouwd worden als een bewust dwaalspoor. Er zit nl. een 'toevalligheid' in de tekst van het lied: kastelein. Vanuit een historische context heeft 'kastelein' twee betekenissen:

  1. Cafébaas

  2. Staat aan het hoofd, en vaak van adellijke afkomst, van een 'kasselrij'.

Toevallig is het Land van Aalst een kasselrij.

342

Re: Aalst: Proloog

Allez mannen, met alle respect! Dadelijk denken bepaalde mensen nog dat er halverwege het liedje een geheimeboodschap in zit als je hem achtersevoren afdraaid. Foei foei. Dit is echt te ver gezocht.

Re: Aalst: Proloog

En 'sneu' voor de bende in dat geval dat Johhny B Good werd gedraaid omdat het gevraagde nummer er niet was. Ik vind provovatie/ psychologische oorlogsvoering tot nu toe de beste verklaring, maar wie weet was het een dwaalspoor. Ondertussen weet ik dat het verzoeknummer als een vaststaand feit wordt gezien (bron: Ben), toch zou ik graag eens een tweede of derde onafhankelijke getuigenis hierover lezen. Tot nu toe was er alleen de dj.

344

Re: Aalst: Proloog

Michiel wrote:

Allez mannen, met alle respect! Dadelijk denken bepaalde mensen nog dat er halverwege het liedje een geheimeboodschap in zit als je hem achtersevoren afdraaid. Foei foei. Dit is echt te ver gezocht.


Kijk, dit is wat ik juist bedoel. U maakt daar een 'geheime boodschap' van, terwijl ik een duiding maak naar een toevalligheid. En het staat tussen haakjes om er extra de nadruk op te leggen. Ooit al eens bij stil gestaan, dat de Bende van Nijvel geen fouten heeft gemaakt? Bestudeer eens een klassieker.

345

Re: Aalst: Proloog

Een Vlaamstalig liedje uitgezonden op een Vlaamstalige vrije zender door een Vlaamstalige DJ en bedoeld om een boodschap over te brengen aan een vermoedelijk Franstalig overvalcommando? Ik geloof er niet teveel van, toeval buiten beschouwing gelaten. Op welke zenderband was de vrije radio actief? Werd het aankondigen van de plaatjes in een streekdialect gedaan? Was de boodschap verstaanbaar voor anderstaligen? Waarom radio's verwijderen uit een overvalwagen als je ernaar wil luisteren. Teveel vragen voor mij om te besluiten dat het een onderdeel van de overval zou uitmaken.

346

Re: Aalst: Proloog

De meeste getuigenissen van een (vermoedelijk) contact met de Bende van Nijvel, die op dit forum beschreven staan, moet men beschouwen als 'anekdotisch'. We zien duidelijk dat men dan naar conclusies grijpt, waarvoor geen basis van geloofwaardigheid bestaat. Correlatie is geen oorzaak.

347

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

Ondertussen weet ik dat het verzoeknummer als een vaststaand feit wordt gezien (bron: Ben), toch zou ik graag eens een tweede of derde onafhankelijke getuigenis hierover lezen. Tot nu toe was er alleen de dj.

Bron is niet "Ben" maar Cel Waals Brabant.

LEO wrote:

Een Vlaamstalig liedje uitgezonden op een Vlaamstalige vrije zender door een Vlaamstalige DJ en bedoeld om een boodschap over te brengen aan een vermoedelijk Franstalig overvalcommando? Ik geloof er niet teveel van, toeval buiten beschouwing gelaten.

De kans dat we over toeval kunnen spreken, is zo goed als nihil. Wie gaat er nu toevallig die dag die boodschap aanvragen bij een lokale radiozender in Aalst. Dit plaatje bewijst één punt: er waren mensen van Aalst betrokken bij deze overval. Voor de rest kan je blijven speculeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

348

Re: Aalst: Proloog

Het is niet omdat de overval in Aalst is uitgevoerd + de combinatie met het verzoeknummer, dat de betrokkenen bij de Bende van Nijvel in het milieu van Aalst moeten gezocht worden.

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Dit plaatje bewijst één punt: er waren mensen van Aalst betrokken bij deze overval. Voor de rest kan je blijven speculeren.

Inderdaad, ik snap ook niet hoe u tot deze conclusie kunt komen? Gaarne meer uitleg.

350

Re: Aalst: Proloog

  1. Omdat je moet weten dat die radio-zender bestaat;

  2. Omdat je moet weten dat je er plaatjes kan aanvragen;

  3. Omdat het voor de rest weinig zin heeft om je overval op manier "aan te kondigen", behalve als je er natuurlijk een bepaalde boodschap mee wil communiceren naar mensen die de zender kunnen ontvangen (dus Aalst en omstreken).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube