Re: Marcel Barbier

Bijzonder verhaal inderdaad.

12 (edited by DeadLetterBox 03-08-2012 00:21)

Re: Marcel Barbier

Stel nu dat de spindokter die achter de Bende van Nijvel zit, inderdaad een soort generale repetitie hield in Kraainem en de macht had om hierbij de Rijkswacht te betrekken. Een hooggeplaatst functionaris dus of een persoon met ernorm veel invloed. De tijd gaat voorbij en vervolgens heb je dan mensen die bij die oefening betrokken waren die allen een déjà vu gevoel krijgen wanneer de de Bende van Nijvel toeslaat. Als ikzelf de spindokter was, dan zou dergelijke oefening alleen maar een groot risico zijn om argwaan te wekken. Ik zou zeker geen slapende honden willen wakker maken door hen op voorhand een voorproefje te geven. Wat kan de spindokter/de Bende van Nijvel winnen met de oefening?

De Rijkswacht kan leren uit zijn fouten en dus beter reageren in de toekomst. De de Bende van Nijvel echter kan bitter weinig leren uit de oefening. Ontkomen aan een cordon is over het algemeen een kwestie van geluk en ermee oefenen kan je op een minder drastische, minder risicovolle manier. Neem nu de WNP, die beschikten over genoeg voetvolk om zelf een dergelijke oefening op te zetten, zonder de Rijkswacht te betrekken. En welke bende zou een winkel proberen binnenvallen indien deze bewaakt wordt? Er waren ook onbewaakte winkels die een beter doelwit vormden. De Bende van Nijvel zou geen winkel naderen als die bewaakt werd. En een Rijkswacht cordon in de buurt zou hen toch zeker zijn opgevallen? Het lijkt mij niet echt logisch.

De Bende van Nijvel kon toch niets leren uit deze ervaring dat ze niet op een andere manier had kunnen leren zonder dat de spindokter dergelijke risico's loopt. Want indien deze oefening is georganiseerd, dan is er een papierspoor. Iemand heeft de opdracht gegeven en ergens is er een briefing en debriefing met de manschappen, er is een verslag en een verantwoording voor het budget. Er is ook een conclusie en een resultaat en een lijst met de deelnemers. Hoe verantwoordde men dan de groep de Bende van Nijvel in de oefening? Heeft deze dus wel plaatsgevonden? Of ging het om een onschuldige Rijkswacht oefening die toevallige enkele gelijkenissen vertoont met wat er later gebeurde? Of misschien is dit "Smoke".

Servo per Amikeco

Re: Marcel Barbier

Marcel Barbier op het proces van de Pastorale moorden (foto van 4 mei 1987)

http://3.t.cdn.belga.be/picture:37768910:preview:watermark?m=cbonpbkj

http://3.t.cdn.belga.be/picture:37769032:preview:watermark?m=pkdejocm

14

Re: Marcel Barbier

Die ogen en wenkbrauwen?! Niet dat het veel waard is, maar dat lijkt nogal op de killer moet ik zeggen.

15 (edited by Boemerang 08-10-2012 11:58)

Re: Marcel Barbier

Hij heeft wel wat van het Killer-personage maar hij werd in augustus 1983 opgepakt voor de Pastorale-moord en het proces was in 87. Het is mij niet duidelijk of hij zonder onderbreking al die tijd in voorarrest in de bak vertoefde. Barbier zelf zegt dat hij voorbestemd was om deel van de bende te worden en verder wil hij daar dan niets over zeggen. Het is duidelijk dat hij ermee te maken heeft. Het interview dat hij heeft met Bouten is een eye-opener!

https://lh5.googleusercontent.com/-SUXriKqpygU/T1OyLPathvI/AAAAAAAACkM/OQhCNExSgyY/s516/Marcel%2520Barbier%25202.png

Die ver uiteen staande ogen zien we enigszins terug bij portret 22 (niet bij andere killerportretten), probleem is dat deze persoon is gezien in de maanden nadat Barbier opgepakt zou zijn. Ook is Barbier volgens mij wat jonger dan de leeftijd die men op de Killer plakt (30-35 jaar).

16

Re: Marcel Barbier

Ja, ik weet het, ik vroeg me dan ook af of er sprake was van voorarrest al die tijd. Maar ik vermoed van wel (en er tevens van uitgaand dat de theorie die stelt dat bepaalde gevangenen de cel konden binnen en buiten wandelen voor bepaalde klusjes maar flauwekul is).

Re: Marcel Barbier

K& wrote:

Scheisse, dat zegt mij iets. Vorig jaar of zo werd ergens een verhaal van onopgeloste zaken geschreven. Daarin vertelde een meisje dat ze na bezoek bij een vriend, waar ze wat muziek hadden beluisterd, door deze terug naar huis was gewandeld. Daarna keerde deze terug naar zijn huis maar is nooit aangekomen.

Ik herinner mij niet hoe hij was gedood. Ook geen idee van de datum.

Je hebt het denk ik over de campusmoorden. Het jaartal klopt in elk geval. Zie bijvoorbeeld dit artikel in De Standaard » Twee moorden, zelfde vrienden, geen motief

18 (edited by the end 28-03-2013 19:42)

Re: Marcel Barbier

Campus moord 1980:

"Het is na middernacht. In Etterbeek, niet ver van het station, de campus van de Vrije Universiteit Brussel en de grote Rijkswachtkazerne. November 1980. De jonge man (24) komt uit de Generaal Bernheimlaan. Hij volgt de Nieuwelaan in de richting van de Generaal Jacqueslaan. Daar huurt hij een appartement."

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Marcel Barbier

the end wrote:

Campus moord 1980:

"Het is na middernacht. In Etterbeek, niet ver van het station, de campus van de Vrije Universiteit Brussel en de grote Rijkswachtkazerne. November 1980. De jonge man (24) komt uit de Generaal Bernheimlaan. Hij volgt de Nieuwelaan in de richting van de Generaal Jacqueslaan. Daar huurt hij een appartement."

Flageyplein is 1.6 km daar vandaan. Hangt er van af wat Barbier bedoelt met "in de buurt van het Flageyplein". Barbier spreekt over auxiliaires, rijkswachters... best mogelijk dat die afspraak in de buurt van de Generaal Jacqueslaan plaats vond. De traag voorbij rijdende wagen en het lichte wapen zijn elementen die zowel in de versie van Barbier als in de tekst van het officieel opsporingsbericht van de politie (nav de moord op Peter De Greef) terugkeren. Het nachtelijk uur eveneens.

Als Barbier dit werkelijk verklaard heeft aan auteur Bouten, dan zou ik hem als speurder naar de moordenaar van Peter De Greef toch eens ondervragen.

20 (edited by the end 31-03-2013 16:44)

Re: Marcel Barbier

Fipilip, goed gezien. Een tijd geleden had me iemand ook al op een mogelijke link gewezen, maar ik haalde soms de camping- en campusmoorden door elkaar. We mogen niet te vlug conclusies trekken maar hier onder nog wat info waarbij er toch wel wat gelijkenissen zijn. Er is tevens nog een derde moord uit die periode die gelijkenissen vertoond rijkswachter Vanden Daele, nu dit is wel vergezocht maar er zijn gelijkenissen. Zie » affaire Cogel (zonder gevolg geklasseerd).

Nog over de campusmoord VUB november 1980:

"Peter, constateert de anatoom-patholoog, is van op ongeveer een meter neergeschoten met een pistool van een licht kaliber – een “damespistool” hoor ik later zeggen. De kogel is van boven naar beneden door zijn borst gegaan en heeft zijn hart doorboord. Daaruit wordt afgeleid dat Peter op zijn knieën zat toen hij stierf."

Zie ook » janlampo.com

Het feit dat ze niet weten met welk wapen Peter vermoord is vermoed ik dat geen huls gevonden is, zoals in de Herderliestraat. Daar was er een nylonkous rond de 7.65 met geluidsdemper gedaan om geen sporen na te laten en is het koppel ook knielend neergeschoten, wel omgebracht door een nekschot. Ik vraag me af of er bij de moord op Peter misschien ook een geluidsdemper kan gebruikt zijn 's nachts op straat in Brussel? Tevens was Peter, het slachtoffer, progressief en een cannabis gebruiker. We weten dat WNP werd ingeschakeld om bij linkse acties nummerplaten te noteren en de aanwezigen te observeren tevens woonde het slachtoffer vlakbij de rijkswacht kazerne. Ik vraag me af of Barbier of een andere WNP'er het slachtoffer niet kende van een van die gebeurtenissen en Peter daarom als een bedreiging zag? Latinus was informant over extreem links voor bepaalde diensten. Het is misschien wat ver gezocht maar Barbier bekend een moord (geen slachtoffer) en er is een slachtoffer (geen moordennaar).

Herderliedstraat: Onderzoeksrechter Francine Lyna staat voor een raadsel. In het appartement van de slachtoffers wordt geen enkele aanwijzing gevonden. Geen sporen van een vechtpartij, geen kogelhulzen, geen bloed, geen vingerafdrukken.

Nu er zowel verschillen als gelijkenissen maar deze info wilde ik er gewoon aan toevoegen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.