1

Topic: Leerbeek: 17 Juli 1986

Patrick Haemers ontkent hardnekkig een van de overvallen die hem in de schoenen geschoven wordt, precies die overval die hem met de Bende van Nijvel linkt. De overval vondt plaats op 17 juli 1986 op de Ninoofsesteenweg in Leerbeek, in het Pajottenland. Twee gangsters overvallen een Securitas-geldtransport. De wagen staat stil voor een filiaal van het Gemeentekrediet.

De chauffeur van de Securitas-wagen, George Vindevogel, wordt door een van de gangsters koelbloedig met een kogel in het hoofd afgemaakt. De overvallers grijpen de buit, 4.7 miljoen frank, mee en vluchten in een Peugeot 504. George Vindevogel is de neef van de vroegere uitbaatster van de bar 'Diable Amoureux', vlakbij de Colruyt in Nijvel, waar de Bende van Nijvel haar wagen achterliet enkele ogenblikken nadat ze in de nacht van 16 op 17 september '83 drie mensen vermoord had.

Meer » Nijvel | Bende Haemers

2

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Ik heb deze tekst even op de site zelf ook eens gelezen, dus als Haemers bijvoorbeeld wel deelnam aan de bende in '85, kan je er evengoed van uitgaan dat Haemers wel eens de touwtjes van de bende overgenomen heeft. Ik lees ook dat de bende Haemers in het begin niet echt professioneel te werk ging maar later gingen ze te keer als het ware getrainde militairen of beter gezegd moordend militair commando.

Stel in Aalst stopt het begrip "Bende van Nijvel" maar in feite gaat het gewoon door met de bende Haemers die het roer over pakt. Misschien is dit allemaal te ver gezocht maar ook Haemers bezat wapens die de bende gebruikte. Ik herinner mij dat een kleine jongen later beweerde dat hij bijna zeker is dat Haemers in Aalst er bij betrokken was. Ok het is maar een kind maar sommige dingen herinner je als kind evengoed, daar kan ik zelf ook over meespreken, erge dingen vergeet je niet.

Haemers dacht ook dat hem niks kon overkomen, dit heb ik eens gelezen in een interview met Achille en de BOB, met de ontvoering van VDB hebben ze hem volgens mij liggen had. VDB werd witgewassen als ik juist ben van een frauduleuze zaak waar ik het fijne nu niet van weet. En Haemers beweerde in de rechtbank te zullen praten, maar zover is het niet meer gekomen. De bende van Nijvel is misschien een politieke zaak, maar ik denk dat de ontvoering van VDB ook niet zomaar een ontvoering was. Men spreekt hier altijd over toeval en toeval maar ik denk dat het allemaal een beetje te veel toeval bijéén is, de ontvoering van VDB kwam op een goed moment.

3

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Renne wrote:

Stel in Aalst stopt het begrip "Bende van Nijvel" maar in feite gaat het gewoon door met de bende Haemers die het roer over pakt.

Ik sluit niet uit dat Haemers een lid was van de Bende van Nijvel, maar ik denk niet dat de Bende Haemers nadien een voortzetting was van de Bende van Nijvel. Het achterlaten van de zakken in het Kanaal Brussel-Charleroi was een duidelijk bewijs dat de Bende ermee ophield en die twee zakken moesten duidelijk maken welke feiten allemaal door de Bende waren gepleegd. Ik weet niet juist wanneer de zakken in het kanaal zijn geworpen, maar ik vermoed dat ze al gemaakt waren voor 9/11/1985 en dat het al op voorhand vast stond dat Aalst de laatste aanslag ging zijn.

Renne wrote:

Ik herinner mij dat een kleine jongen later beweerde dat hij bijna zeker is dat Haemers in Aalst er bij betrokken was.

Dat is correct. De jongen was/is er 100% zeker van dat de reus die in Aalst aanwezig was Patrick Haemers was. Toen hij op de jongen schoot zakte zijn sjaal af en na al die jaren is hij er zeker van dat het 'de grote blonde' was. Enkele jaren na de aanslag zag de jongen het gezicht van Patrick Haemers op de cover van een tijdschrift staan en zei hij 'dat is de man die mij heeft beschoten'. Hij herkende hem aan de ogen (Haemers heeft heel blauwe ogen), de puist op zijn gezicht (zie robotfoto nr. 21) en zijn neus.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

De politiemannen die onderzoek doen naar de Bende Haemers hebben op 9 november 1989 contact met informant X33. In de opgestelde PV wordt het volgende verklaard:

"Er wordt ons opnieuw geconfirmeerd dat EH (Eric Haemers) wel degelijk heeft deelgenomen aan de Hold Up in Drogenbos. Indien er tijdens een overval, een securitasbewaker koelbloedig werd neergeschoten, is dat te wijten aan het feit dat het een lastige 'informant' van de bende betrof. Een persoon die Patrick Haemers kent."

Het tweede stuk hierboven gaat over de overval in Leerbeek. De vermoorde bewaker en neef van de uitbaatster van Le Diable Amoureux was dus een informant. Was het dus een overval of een gecamoufleerde moord?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Ben wrote:

Was het dus een overval of een gecamoufleerde moord?

Eigenlijk kan deze overval de oorzaak zijn tot de "zelfmoord" van Smars. Eigenlijk zou je moeten weten op welke manier die informant Haemers kende, maar dit linkt eigenlijk Haemers niet rechtstreeks aan de Bende. Onrechtstreeks kan je het vermoeden, maar misschien kende de Bende Haemers wel de 'garagist' van de Bende. En die garagist zou misschien wel een lid van de Bende Haemers kunnen zijn, Smars. Smars zijn (zelf)moord roept in ieder geval toch vraagtekens op.

6

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Weet iemand waar ik op dit forum een bevestiging kan terugvinden dat bij de overval in Leerbeek een Peugeot 504 gebruikt werd?

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Volgens mij hadden Smars en Louvaert hun mond voorbijgepraat over bepaalde kwestie (de zaak van kogelvesten). Smars zelfmoord en Louvaert overdosis. Zeker bij Smars geloof ik in geen toeval. Zou Francis Van Binst niet op de hoogte geweest zijn wat er zich toen allemaal in Woluwe en omstreken afspeelde? Hebben ze hem ooit ondervraagd?

Toch wel een regio waar serieuze kleppers rondliepen: vader Haemers en zijn zoons, Lacroix & co, Van Binst + daarnaast nog wapenfreak François Dehan (die in jaren '90 naar Kenia is verhuisd of moeten vluchten), Bouhouche & co zal de regio ook wel goed kennen.

8

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

club_le-happy-few wrote:

Zou Francis Van Binst niet op de hoogte geweest zijn wat er zich toen allemaal in Woluwe en omstreken afspeelde? Hebben ze hem ooit ondervraagd?

In februari 1985 kwam Van Binst met zijn grote klapper: toen verklaarde hij aan de BOB van Waver dat Louvaert hem voor zijn dood had gezegd dat hij - Louvaert - mee had gedaan aan de Bende-overval op de Colruyt in Nijvel van 17 september 1983. De verklaringen van Van Binst van februari '85 komen hierop neer: Louvaert had die overval verricht samen met de Brusselse garagehouder Jacques De Schepper (een man uit het Brusselse autodievenmilieu, nvdr) en met de restauranthouder Jacques Van Camp (een man uit de entourage van VdB, nvdr). Van Camp werd op 2 oktober 1983 voor zijn restaurant in Ohain vermoord door Louvaert en door Robert 'Balou' Becker, een Frans-Belgische woonwagenjongen die door getuigen zou zijn herkend als één van de daders van de diefstal bij Wittock-Van Landeghem in Temse.

9

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Willi wrote:

Weet iemand waar ik op dit forum een bevestiging kan terugvinden dat bij de overval in Leerbeek een Peugeot 504 gebruikt werd?

Bevestiging zul je hier niet vinden. We moeten er van uitgaan dat de auteurs van het boek 'Losgeld voor een leven' het bij het rechte eind hadden toen ze schreven dat de overval met een Peugeot 504 werd gepleegd.

club_le-happy-few wrote:

Zeker bij Smars geloof ik in geen toeval.

Over de (zelf)moord op Smars schrijf ik later meer maar ik wil er wel even bij vertellen dat Smars een heel slechte relatie had met zijn vader. Zijn vader was verslaafd aan Bingo (en andere) en Smars betaalde de speelschulden van zijn vader. Sommige informanten van de onderzoekers hebben gezegd dat de moordenaar van Smars nooit gevonden zal worden omdat de dader zich in familiekring bevind. Sommige speurders gaan er van uit dat de vader van Smars - die door Smars naar de bovenverdieping van het huis was verbannen - de moordenaar was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10 (edited by ruske 17-06-2008 17:14)

Re: Leerbeek: 17 Juli 1986

Er wordt altijd gesproken dat de bende van  Haemers gaandeweg opereerde zoals een militair commando. In het begin was dat zeker niet het geval. Misschien dat dit gebeurd is met de nieuwe 'vaste' leden zoals Lacroix, Bajrami, ... Smars en anderen waren vermoedelijk minder gedisciplineerd. De vergelijking dat 'de bende van Nijvel' de 'bende van Haemers' geworden is, is speculatie. Misschien dat de bende van Nijvel wel werd samengesteld uit leden van:

De bende van Woluwe met onder meer Louvaert (gezien zijn drugverslaving kon hij inderdaad 'flippen'), de discipelen uit Westland New Post, de omgeving van De Staerke, ...  Dit alles gecoördineerd door een aantal personen, met als doel:

destabilisering van het systeem (staat) om de aandacht van zichzelf af te leiden, of om hun eigen misdaden toe te dekken, of hun tekortkomingen (aanwezigheden in louche etablissementen) toe te dekken waardoor de onderwereld macht op hen kreeg). Merendeel van de uitvoerders zijn vermoedelijk zelf geliquideerd alvorens zij wisten dat zij karweien voor 'de bende van Nijvel' hebben uitgevoerd.