Topic: Jos Enneking

Het volgende: ik hoorde van een collega van mij (die nu net met pensioen is) over een Nederlandse gangster Jos Enneking (uit het Nederlandse Brabant) dat hij nog in verband is gebracht met de Bende van Nijvel. Deze Jos Enneking is in Nederland betrokken geweest bij een aantal (vrij) grote kraken en overvallen, maar details en hoe of wat is mij niet helemaal duidelijk. Is hier iets van bekend bij een van de Forum-leden? Of heeft iemand deze naam vaker gehoord ivm de Bende van Nijvel? Leverde hij wellicht hand en span diensten?

Begrijp me niet verkeerd: wil niet gaan schermen met namen maar vond het frappant dat mijn oud collega er over begon. Wel is bekend dat hij is overleden begin 2004.

2

Re: Jos Enneking

De naam zegt mij niets en komt ook niet voor in mijn bestanden. Ik weet niet of je het kan zeggen, maar op welke manier kan je collega aan deze informatie geraakt zijn?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jos Enneking

Uiteraard heb ik mijn oud collega naar de bron gevraagd, die wou/kon hij echter niet prijsgeven. Vandaar (na overleg met Ben) heb ik dit op het Forum geplaatst in de hoop dat iemand iets meer wist/weet.

Is misschien een schot voor de boeg, maar je weet nooit wat er eventueel kan loskomen.

4 (edited by Merovinger 19-04-2013 13:46)

Re: Jos Enneking

Ben je zeker van de voornaam? Ik vind niets over Jos Enneking maar wel iets over een zekere C. Enneking, die in de jaren '60-'70 wapenhandelaar was in Arhnem. Zie » Provinciale Zeewse Courant en www.digibron.nl

Verder ben ik nog gestoten op een gelijknamige Textielfabriek in Tilburg. Vermoedelijk heeft dit, buiten dezelfde naam, niets te maken met jouw info te maken maar ik las toch wel een bijzondere toevalligheid. De gelijknamige familie sloot de weverij in Tilburg in 1974. Op dat ogenblik was een zekere Ber Haans er weverijleider. Na de sluiting is Ber Haans terechtgekomen bij de Intendance van de Politie als hoofd van de afdeling Aanschaf en Onderzoek.

Een job die hij tot 1995 gedaan heeft. In het kader van deze job moest hij zich veel bezig houden met technische voorschriften voor stoffen en geconfectioneerde artikelen, met normen, steekproeven, AQL's en allerlei keuringsniveaus. Daarnaast was B.H. ook textieldocent bij een stichting die ook in België cursussen gaf in het textielonderwijs. Het is dus niet ondenkbaar dat B.H. contacten zou gehad hebben met Wittock-Van Landeghem in Temse en op de hoogte kan geweest zijn van de confectie van de prototypes van kogelwerende vesten. Zie interview Ber Haans en interview Henk Horsten.

5 (edited by Michiel 21-04-2013 09:16)

Re: Jos Enneking

Merovinger wrote:

Ben je zeker van de voornaam? Ik vind niets over Jos Enneking maar wel iets over een zekere C. Enneking.

Jos werd als voornaam genoemd. Maar wie weet, is al even terug natuurlijk. Familie van? 

Merovinger wrote:

Maar ik las toch wel een bijzondere toevalligheid.

Zoek en gij zult vinden. Het halve (zoniet) hele dossier hangt aan elkaar van toevalligheden!