Re: Sudisten

Dim, een frisse gast is dat zeker niet, daar niet van. Echter de beschrijving van de getatoeëerde dader (en zijn mededaders) is als volgt:

Delhaize Beersel:

  • Dader 1: 1m90. Zeer mager, fijngebouwd lichaam. Met een moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang). Drager van een lange bleekbruine mantel, en een sigarettenbruine broek. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij spreekt Frans.

  • Dader 2: 1m90. Drager van een identieke mantel als de eerste, doch van donkergrijze of zwarte kleur. Hij droeg een masker en was gewapend met een bijl met lange steel.

  • Dader 3: 1m75. Struis gebouwd en licht gebogen. Drager van een blauwe broek. Hij had een tatoeage op zijn linkervoorarm. Hij gaf de indruk iets ouder te zijn dan de twee andere daders.

Bron: Cel Waals Brabant

Deze S.T. heeft zijn tattoo op zijn rechter-onderarm. En hij is (net als de andere sudi's) aan de jonge kant. Bij de beschrijving van de twee andere daders moest ik enigszins aan Eric en Patrick Haemers denken. Ook gezien het feit dat deze twee vaker beschreven zijn in deze periode en dat één ervan door een getuige in Halle als Patrick zou zijn herkend. De tattoo zou overigens (maar dat weten de meesten van jullie wel) een tattoo zijn van een skelet op een motorfiets. En ja, ook de Haemertjes fietsten op motoren.

22

Re: Sudisten

Ik weet het Boemerang, maar links en rechts worden nogal makkelijk verwisseld in getuigenissen (enfin, dat vermoed ik toch, zelf haal ik ze vaak door elkaar). Ook leeftijden worden vaak verkeerd ingeschat en ik als me niet vergis was er ook sprake van een tattoo bij een andere overval (maar ik weet niet of het officiële getuigenis is of mogelijk zelfs een broodje aap). Ook over de aard van de tekening zou er discussie zijn (al dan niet skelet op motorfiets). Waarmee ik zeker niet voet bij stuk wil houden dat TS een dader in Beersel zou zijn. Ik wou het gewoon even meegeven ter overweging. Ik zie de sudisten wel als relevante verdachten, maar zeker niet voor alle overvallen (wel bv. Nijvel en misschien Eigenbrakel). Wie het meest in aanmerking komt voor Beersel, geen idee.

23

Re: Sudisten

Het Sudisten-spoor is een beetje een vergeten piste op dit forum, terwijl er bepaalde redenen zijn om aan te nemen dat sommige leden van deze bende betrokken waren bij sommige acties van de Bende van Nijvel. De kans is zeer groot dat er bij de nachtelijke overval in Nijvel sudisten aanwezig waren.

Denk bv. aan de theorie van Deprêtre. Deprêtre bleef tot aan zijn dood bij zijn vroegere theorie en volgens hem zijn de daders te zoeken in Braine meer bepaald bij de sudisten. Hij heeft een brief geschreven naar de procureur met melding van vijf namen. Hij spreekt hij van 5 Sudisten waarvan één een autopiloot was en een andere een autodief was. Twee van de vijf zijn al overleden en twee anderen wonen in het buitenland. Als je alle feiten en vluchtwegen onderzoekt, kan duidelijk worden vastgesteld dat de Bende na het plegen van de feiten steeds in volle snelheid naar Braine l'Alleud rijden, ze komen dus van daar, dixit Deprêtre.

Terwijl Deprêtre de sudisten ziet als schorem dat voor geld en materiële goederen overvallen pleegt, zie ik deze bende eerder als manipuleerbaar of inzetbaar door buitenstaanders met een bepaalde opdracht: afrekeningen, schijnovervallen, logistieke steun, ...

Daarnaast zijn er ook bepaalde locaties die aan de sudisten en de Bende gelinkt kunnen worden:

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Re: Sudisten

En hoe plaatsen we het spoor van de sudisten in verhouding tot de knoeiboel wat het onderzoek noemt?

25

Re: Sudisten

Dat leg ik hierboven toch uit (alinea 3).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Sudisten

Interessant is (behalve de geografisch en logistiek plausibele aspecten) dat er verscheidene onafhankelijke bronnen zijn die naar de sudisten (of hun entourage) verwijzen, of tenminste lijken te verwijzen:

  • Deprêtre net voor zijn dood: expliciet (5 namen);

  • "Wolf", reeds jaren terug op de site "tueries": expliciet;

  • De anonieme tip na Nijvel, over La Cala;

  • Een toppoliticus die niet zo lang geleden in een kolere-aanval geopperd zou hebben dat de daders "geboefte uit Eigenbrakel" zijn en dat dit weldra aan het licht zou komen;

  • De getuigenis van Cocu over de personen uit Eigenbrakel tijdens de Nijvel-raid waar hij een heilige schrik voor had (en waarvan hij geen namen wou noemen).

En: wat is de exacte, door FB-lijstjes gesuggereerde, band tussen de sudisten en de Darvilles? En bende-verdachte Serge Manfroid? En de bende van Houdy (Waterloo)? Die mensen lijken elkaar allemaal te kennen. en welke rol speelden de rijkswachters Bouchat en Mievis? Calmette misschien?

De sudisten (extreem-rechts, gewelddadig en racistisch tuig) waren mogelijk best wel bruikbaar bij bepaalde acties (al was het maar om wagens te pikken, snijbranders te leveren of weet ik wat), maar ze kunnen nooit op hun eentje de Bende gevormd hebben. Ik zie bv. geen enkele plaats voor deze jongens in het verhaal van Dekaise. De vraag is: door wie werden ze gemanipuleerd en hoe?

27

Re: Sudisten

Ben wrote:

Dat leg ik hierboven toch uit (alinea 3).

Mijn vraag was hoe een nietszeggende bende criminelen een invloed heeft op het onderzoek. En kan dit spoor zodanig het onderzoek verbrodden?

28

Re: Sudisten

Dat staat toch in mijn derde alinea:

(...) zie ik deze bende eerder als manipuleerbaar of inzetbaar door buitenstaanders met een bepaalde opdracht: afrekeningen, schijnovervallen, logistieke steun, ...

Waarmee ik dus zeg dat bepaalde personen - die de macht hebben om een onderzoek te beïnvloeden - dezelfde zijn als degene die bendes als de sudisten gebruiken om bepaalde opdrachten uit te voeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Sudisten

"Wolf" beweert zelfs dat zowel de sudisten als de Borains (i.e. Cocu, over de rest heeft hij het niet) betrokken waren bij Nijvel, ingezet door een overkoepelende organisatie (hij blijft hier vaag over en spreekt over een soort "interim"-structuur, die aan Gladio doet denken). Zo'n strategie kan alleen maar wijzen op het inschakelen van personeel met terreinkennis voor bepaalde plaatselijke acties (sudisten), het leggen van dwaalsporen of het voorzien van zondebokken mocht het mis lopen. Juist of niet, wie zal het weten maar in één van zijn vele (en voor mij de meest interessante) versies van zijn bekentenissen verwijst Cocu heel duidelijk naar gevaarlijke personen uit Eigenbrakel waar hij het verder niet over wou hebben.

30

Re: Sudisten

En wie stuurde zijn speurders steeds richting Borains/Sudisten? Inderdaad, Deprêtre, en zo liep het onderzoek jaren achterstand op, jaren die nu (2013) dubbel en dik van pas zouden komen!