1

Topic: Olof Palme

Op het forum van onze Franstalige collega's kwam ik vandaag opeens dit onderwerp tegen » Lien avec l'assassinat d'Olof Palme. Zoals de titel het zegt gaat het over mogelijke verbanden tussen de Bende van Nijvel en de moord op de Zweedse premier Olof Palme. Het is gebaseerd op een vrij onbekend artikel van het blad Pourquoi Pas? Geschreven door een Belgisch journalist tijdens de jaren tachtig.

De auteur ziet een verband tussen de moorden van de Bende en de moord op Olof Palme op 28 februari 1986, toen hij terugkeerde van de cinema met zijn vrouw. De journalist baseert zich op verschillende elementen. Ten eerste merkt hij op dat de munitie die gebruikt werd, dezelfde was als degene die gebruikt werd door overvallers van geldtransporten in Zweden. Hij preciseert dat het zeer goed mogelijk is dat de overvallers in Zweden dezelfde waren als de daders van verschillende overvallen op geldtransporten in België en dat deze laatste waarschijnlijk betrokken waren bij de Bende. Er dient wel gezegd te worden dat er geen enkel materieel bewijs deze band tussen de Bende en overvallers op geldtransporten bevestigd.

In het artikel wordt eveneens een robotfoto afgebeeld die volgens de journalist in het dossier van de Bende van Nijvel zit. Deze robotfoto werd echter nooit gepubliceerd en men dient zich af te vragen waar deze robotofoto vandaan komt.

De robotfoto die in het artikel wordt afgebeeld, vertoont geen gelijkenissen met verdachte nummer 1 in het dossier : Christer Petterson. Deze man werd door de weduwe van premier Palme formeel herkend als de dader. De man in kwestie werd voor deze misdaad in 1986 veroordeeld maar werd in beroep vrijgesproken. Christer Pettersson stierf in 2004 zonder dat men meer weet.

De journalist denkt dat de twee zaken de bedoeling hadden om de Europese democratische landen te destabiliseren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Olof Palme

Ongeveer een week geleden nam een Zweedse journalist contact met mij op. Hij doet onderzoek i.v.m. de moord op Palme en heeft goede contacten met de speurders (het dossier blijft open, er bestaat geen verjaring van moordzaken in Zweden). Ik heb hem het achtergrond uitgelegd i.v.m. de bende Haemers en ook het vreemde verhaal van de "gestolen" auto van Patrick Haemers die gevonden was in Oslo in 1986. De Zweedse journaliste vertelde mij de volgende:

De Belgische tak van het Palme onderzoek was belangrijk, vanaf de eerste dag, omdat vóór Palme vermoord was, heeft  iemand de Zweedse ambassade in Brussel gebeld. De beller naar de Zweedse ambassade, zei dat hij informant was bij de Belgische politie en heeft de volgende informatie doorgegeven: een Belgische crimineel in Zweden was om een staatsman te vermoorden. Deze crimineel had ook een rol gespeeld in de aanvallen tegen Belgische supermarkten. De crimineel was Franstalig, volgens de beller, een ex-huurling was en woonde in Brazilië op het moment dat Palme vermoord werd. Hij was ook bezig met diamant zaken, ongeveer 40-45 jaar, 170-175cm en een beetje dik.

De Zweedse onderzoekers hebben deze Belgische crimineel nooit zeker en vast geïdentificeerd, maar noemde hem Jean-Claude Davril/Darville. Hij blijft een schimmige heerschap in het Zweedse onderzoek. De Zweedse media hebben ook de Belgische connectie opgemerkt, maar de kranten praatten over iemand die heet Dallart en niet Davril/Darville.

Op een kritisch moment in het onderzoek, in februari 1987 (Palme was vermoord op 28 februari 1986) is de Belgische connectie was naar de Zweedse media gelekt. Volgens een bron in het Palme onderzoek, ging een piste naar Luik.

Wij weten dat PV 1695 van 10/05/1988 gebaseerd is op de bevindingen van een zekere Damsaint Henri van Zweden. Was het Damsaint die de ambassade van Zweden heeft gebeld? Best mogelijk, denk ik. Wij hebben een Damsaint van Zweden die praat in de PV over Jean-Claude Darville, en iemand die heeft de Zweedse ambassade gebeld en praatte over Jean-Claude Davril/Darville. Ik ken persoonlijk géén andere bron die praat over Jean-Claude Darville.

Het is niet 100% zeker en vast dat de Jean-Claude Darvil/Darville in het Zweedse onderzoek dezelfde is als de Jean-Claude Darville in PV 1695 van 10/05/1988. Maar het is opvallend dat de beller praatte over een ex-huurling, wonende in Brazilië. Dat klopt, volgens de informatie over Jean-Claude Darille die staat in PV 1695 van 10/05/1988.

Jean-Claude Darville is dus verdacht voor de moord op Palme en ook de moorden van de Bende Van Nijvel. Ik en mijn Zweedse contact gaan blijven informatie wisselen en ik hoop dat ik zal interessante nieuwe dingen leren i.v.m. de Belgische tak van het Palme onderzoek. Ik wil heel graag meer weten over:

  1. Jean-Claude Darville

  2. Zijn relatie met Robert Darville (belangrijke lid van de bende Haemers)

  3. Henry Damsaint

Re: Olof Palme

Wim van de Pol (uitstekende nederlandse onderzoekjournaliste) is nu op de hoogte van dit verhaal en schrijft erover op zijn blog » www.onderwereldblog.nl

Re: Olof Palme

Miljardaire: 'Ik weet wie Palme vermoordde'

Eva Rausing, een van de rijkste Britse vrouwen die op 10 juli dood werd gevonden in haar appartement in Londen, zou naar eigen zeggen hebben geweten wie in 1986 de Zweedse premier Olof Palme vermoordde. Ze schreef dat in e-mails naar een bekende Zweedse Palme-expert. De Britse recherchedienst Scotland Yard heeft nu de Zweedse collega's ingeschakeld.

Dat meldden meerdere Zweedse media dinsdag. Eva Rausing zou hebben geschreven dat een Zweedse zakenman Palme liet vermoorden en ook waar het moordwapen zou zijn. Rausing was de echtgenote van de Zweed Hans Kristian Rausing, die rijk werd met de uitvinding van de Tetra-zuivelpakken die ook nog altijd in Nederland worden gebruikt.

Olof Palme werd op 28 februari 1986 bij een bioscoop in Stockholm doodgeschoten. De zaak is nooit opgehelderd, het gebruikte vuurwapen nooit gevonden. De zogenoemde Palmegroep van de Zweedse politie, nu drie man sterk, onderzoekt 26 jaar na de moordaanslag iedere week gemiddeld nog 15 nieuwe tips.

Eva Rausing werd op 9 augustus in de Verenigde Staten begraven. Een overdosis is de officiële doodsoorzaak. Haar echtgenoot werd tot 10 maanden voorwaardelijke celstraf veroordeeld wegens het verhinderen van de begrafenis van zijn overleden vrouw. Ze was al 57 dagen dood toen haar lichaam werd gevonden.

Bron » www.telegraaf.nl

Re: Olof Palme

Ik woon in Zweden en volg de zaak-Palme al jaren. Er verschijnen hier nog regelmatig boeken over de moord en ik heb er diverse gelezen. Ook de kranten schrijven er nog geregeld over. Het officiële onderzoek is al jaren zo goed als dood hoewel het officieel nog doorgaat. Er is ooit een alcoholistische eenzaat voor de moord veroordeeld, maar dat was zonder noemenswaardig bewijs. In hoger beroep kwam hij dan ook vrij. Maar de politie is hem blijven zien als zondebok.

Serieuze onderzoeksjournalisten, maar ook de meest vooraanstaande criminoloog in dit land (Leif GW Persson, ook bekend als thrillerschrijver) zijn van mening dat Olof Palme is vermoord door een (waarschijnlijk zeer klein) groepje samenzweerders. Vermoedelijk extreem-rechtse figuren uit politie of leger. Klinkt bekend, maar... hun motief was absoluut niet dat ze het land wilden destabiliseren. Integendeel: de mensen die als daders worden gezien vonden juist dat Pálme het land destabiliseerde omdat hij goede banden had met de Sovjet-Unie, Cuba en andere communistische landen. Palme werd volgens dit scenario vermoord om orde op zaken te stellen en van Zweden een "normaal" westers land te maken.

Zijn er bewijzen voor dit scenario? Volgens de officiële lezing niet. Maar er zijn wel zeer veel getuigenverklaringen die in deze richting wijzen. Sterker nog, de man die volgens sommige bronnen de trekker overhaalde, zit tegenwoordig in het Zweedse parlement voor de regerende conservatieve partij. Hij was ten tijde van de moord politieman en werd later (echt waar) rechter.

Heeft Jean-Claude Darville er iets mee te maken? Laten we eerst de bron bekijken: Hans Holmér. Die man had zelf uitstekende banden met de meest duistere figuren binnen de Zweedse politie. Hij maakte van het onderzoek een dermate grote chaos dat het al snel reddeloos verloren was. Het onderzoek naar de Bende van Nijvel is haast een toonbeeld van efficiëntie en professionalisme vergeleken met het onderzoek dat Holmér leidde naar de moord op Palme.

Kortom: er is geen enkele reden om ook maar iets dat Holmér zegt serieus te nemen. Daarover bestaat in Zweden overeenstemming. En verder zijn de Zweden echt niet zo onbeholpen dat ze een Darville uit België over moeten laten komen om een moord in de Stockholmse binnenstad te organiseren. Het is bijna te veel eer voor Darville om hiermee in verband gebracht te worden.

Het ergens gememoreerde verband tussen een Bende van Nijvel-robotfoto en de robotfoto uit de zaak-Palme kan ook de prullenbak in. Er ís namelijk geen robotfoto van de Palme-moordenaar. Holmér (juist, die) heeft alleen een robotfoto verspreid van een man die een kwartier na de moord een paar straten van de moordplaats vandaan is gezien. Maar de moord werd gepleegd middenin het centrum van Stockholm, dicht bij de drukste uitgaansbuurt van Zweden. Niets wijst erop dat de man op de robotfoto de dader was. Maar zo manipuleerde Holmér de publieke opinie.

6

Re: Olof Palme

Zie de verschillende pagina's op anneesdeplomb.topdiscussion.com voor Palme, robotfoto's, ... Ik zie niet in waarom het onwaarschijnlijk zou zijn om een huurling of buitenlander in te zetten voor de moord? Dat wil niet zeggen dat in Zweden geen capabele mensen waren, maar dat kan evengoed te maken hebben met het bemoeilijken van de traceerbaarheid.

Ik denk niet dat er ergens sprake is tussen de overeenkomts tussen de robotfoto's van de verdachten voor de Bende van Nijvel en Palme? Er is wel sprake van gelijkenis van deze robotfoto met Patrick Haemers (zie bovenstaande link voor visualisatie), al dan niet terecht, en van volgende elementen:

  • Damsaint noemt Darville in de zaak Palme (maar niet wat betreft de robotfoto);

  • Damsaint noemt Darville in de Bende van Nijvel (en een hele boel elementen lijken deze hypothese te versterken);

  • Darville lijkt op een robotfoto in de Bende van Nijvel-dossiers (waar de cel over zwijgt).

Re: Olof Palme

dim wrote:

Ik zie niet in waarom het onwaarschijnlijk zou zijn om een huurling of buitenlander in te zetten voor de moord? Dat wil niet zeggen dat in Zweden geen capabele mensen waren, maar dat kan evengoed te maken hebben met het bemoeilijken van de traceerbaarheid.


In theorie kan de moord zijn uitgevoerd door een buitenlandse huurling, maar volgens deze notitie zou Darville niet als dader/huurling zijn gebruikt maar als organisator:

NOTE: It is unlikely, based on the physical description of Palme's murderer, that Darville was the actual killer. If he was involved, it was in an organizing capacity.

De moord is met alle waarschijnlijkheid door iemand die het terrein goed kende en ter plaatse een veilig heenkomen kon vinden. Het voert te ver om het allemaal uit de doeken te doen, maar de "verdachte politiemensen" in de zaak-Palme kenden de omgeving op hun duimpje, één ervan woonde pal langs de vluchtweg, een andere had er tegenover een kantoor. Toevallig op ongeveer de locatie waar de dader het laatst gezien is.

Ik bedoel maar, om de moord te organiseren was geen buitenlander nodig. En Darville lijkt in niets op het signalement van de dader. En als een omstreden maar mogelijk cruciale getuigenverklaring klopt, sprak de moordenaar Fins. Dan toch een buitenlandse huurling, maar dan uit Finland? Niet noodzakelijk. Finland was vroeger een provincie van Zweden en nogal wat Zweden hebben Finse roots en spreken de taal.

Plus, de robotfoto in de zaak-Palme wordt door niemand serieus genomen omdat er geen enkele aanwijzing is dat deze de dader portretteert. Ook de Zweedse politie gebruikt hem al een kwart eeuw niet meer. Het scenario dat door de meest serieuze Zweedse onderzoeksjournalisten wordt gesteund, gaat uit van een kleine binnenlandse "samenzwering": een groepje van misschien maar drie-vier-misschien vijf personen dat onderling besloot om komaf te maken met die vervelende Palme.

De namen van de mogelijke betrokkenen zijn ook ruimschoots bekend, maar mensen in Zweden zijn erg gezagstrouw en hebben nogal de neiging om de kop in het zand te steken. Wie de Palme-documentatie goed doorneemt (helaas bijna alleen in het Zweeds te verkrijgen) zal ook zien dat het met een kleine groep als deze ook te klaren was en dat zij er ook voor konden zorgen dat het onderzoek spaak zou lopen. Een buitenlander hieraan toevoegen zou de zaak ingewikkelder maken en daarmee de kans op mislukking doen toenemen.

Darville koppelen aan de moord vanwege het wapen is ook wat vergezocht. Het ging vermoedelijk om een Smith & Wesson van een type dat vrij gangbaar was in Zweedse schutterverenigingen (waar ook de omsteden politiemensen zich in ophielden). Vandaar dat ik geen reden zie om Darville of een ander persoon met Bende van Nijvel/Haemers-connecties te koppelen aan de moord op Palme.

Dit is trouwens de blog van de man (toen politieman, nu politicus) die door sommigen als de échte moordenaar wordt beschouwd » antiavsan.blogspot.se. Hij geniet nu parlementaire onschendbaarheid...

Re: Olof Palme

CleverTrevor, in Zweden misschien iets tegengekomen i.v.m. de Iran-Contra-affaire? Walter De Bock heeft in '88 een boek geschreven daarover, en hij kwam in Zweden terecht:

Na onderzoek in onder andere Zweden kon hij een Europees kartel van munitieproducenten beschrijven, een internationaal complot waartoe ook het Belgische PRB (destijds onderdeel van de Société Générale) behoorde. Dat onderzoek resulteerde in 1988 in het boek "Des armes pour l'Iran" bij de Franse uitgever Gallimard. Het boek is nauwelijks nog te vinden: de Franse wapenproducent Dassault heeft nagenoeg de gehele oplage opgekocht.

In het Bende van Nijvel-dossier alsook met de bende Haemers, en de NDB-affaire zijn er verschillende linken met Zweden. En dan is er ook nog Armfelt zijn aanwezigheid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Olof Palme

Zweden heeft een grote wapenindustrie, ondanks dat het land op papier haast vredelievender is dan welk ander Europees land dan ook, en de wapenfabrikanten zijn verwikkeld in meerdere onfrisse zaken. Bofors is een bekende naam, een bedrijf dat zijdelings ook is genoemd als zijnde verwikkeld in de Palme-moord.

Ik mag verwachten dat Walter De Bock zijn huiswerk destijds goed heeft gedaan, maar zelf ben ik geen overduidelijke banden met de Iran-Contra-affaire tegengekomen. Maar dat er ginds veel Zweedse wapens en munitie zijn, staat vast.

Terzijde: het is een van de redenen waarom Zweden populair is onder asielzoekers. Ze komen de naam van het land veel tegen in strijdende gebieden, op verpakkingen van munitie.

Zweden is voor zowel oost als west altijd een interessant land geweest. Het was in de Koude Oorlog een brug tussen de supermachten. Officieel niet westers maar wel kapitalistisch, officieel niet communistisch maar toch met goede banden ginds. De CIA heeft de moord op Palme destijds zeker niet betreurd, maar voor de KGB was hij eigenlijk ook geen honderd procent betrouwbare partner. Mocht ik eens iets lezen over duidelijke Zweedse banden met Iran Contra of andere affaires in de pers alhier, zal ik het wel melden.

10

Re: Olof Palme

Interessante documentaire over de moord op Olof Palme » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube