1

Topic: Boek: Bloed zonder tranen

Zaterdag komt dit boek in de winkelrekken (zo heb ik mij laten vertellen). Ik ben van plan dit boek te kopen en zal er op deze pagina uitgebreidt verslag over brengen.

Bron » boekst.nl

2

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Dank u Renne om dit te laten weten, ik wist zelf nog niet over het bestaan van dit boek. Hieronder nog wat extra informatie:

  • Prijs: € 21.50

  • ISBN: 9789022321799

  • Auteur: Jeroen Wils

  • Uitgever: Standaard

  • Pagina's: 356

https://www.deslegte.com/images/cached/resample/jpg/data/uploads/281/450/cms_visual_1537791.jpg_1610379636000_281x450.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Graag gedaan. Naar 't schijnt was er deze middag info over op het nieuws van VTM om 13h00.

4 (edited by Biggus Dickus 23-04-2008 10:20)

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Ik herinner me nog levendig dat Haemers ten tijde van de uitlevering aan België in de media werd afgeschilderd als een gentleman-gangster, een soort Robin Hood, die stal van de rijken en schonk aan de armen, waardoor ik als jonge snaak een zekere bewondering voor hem aan de dag begon te leggen.

Het boek zal zonder meer interessante lectuur zijn, dat staat buiten kijf, maar ik verwacht niet dat er van de sokken blazende onthullingen in zullen te lezen vallen, zomin als dat in het op til staande boek van Nihoul het geval zal zijn. Nihoul beweerde destijds nochtans dat hij wist wie er achter de Bende zat (o.a. 4 ministers in functie), maar zo hebben we er meer de revue zien passeren (bv. JP Van Rossem). Als Nihoul echt over belangwekkende informatie zou beschikken zou hij ofwel in luxe baden en niet in een klein appartementje in Zeebrugge wonen, ofwel in tussentijd een kopje kleiner zijn gemaakt.

5

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Er zal inderdaad niets veel nieuws in dat boek staan, Haemers is dood en Nihoul leeft nog dat is een groot verschil. Als Haemers zelf dat boek had geschreven zou hij zaken kunnen vertellen die hij eigenlijk in de rechtbank wou zeggen maar zover hebben ze het niet laten komen. Ik denk wel dat hij ook wel heel veel zaken kon vertellen die men niet wist, of niet wilde geloven.

6

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Het is ook een boek met waargebeurde feiten maar de schrijver heeft er zelf een spannend verhaal rond gebouwd.

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Ik vind het een prachtig boek, mooi geschreven, heb het bijna in een ruk uitgelezen. Ik vind het beter dan 'leven van een ex-gangster' van Popolino. Ik zou zou graag de bronnen van Mr. Wils kennen om duidelijk de lijn te kunnen trekken tussen fictie en realiteit. De momenten voor een hold-up word je als het ware mee in de wagen gezogen bij de gangsters door de manier waarop de spanning op dat moment opgedreven wordt in in het boek. Een aanrader!

8

Re: Boek: Bloed zonder tranen

believer wrote:

Ik vind het een prachtig boek, mooi geschreven, heb het bijna in een ruk uitgelezen.

Ik ben er zelf nog niet zo lang in bezig - ik wou eerst een ander boek uitlezen - maar ik moet inderdaad bevestigen dat het boek zeer goed geschreven is en dat het een echte page-turner is. De beschrijvingen van de overvallen van de bende zijn in één woord indrukwekkend. Al moet ik wel zeggen dat sommige stukken tekst me zeer bekend voorkomen. Voor zover ik heb gelezen, staan er in het boek inderdaad geen schokkende onthullingen. Maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling. Gewoon een boek over het leven van de bekendste gangster van België, in romanvorm.

believer wrote:

Ik zou zou graag de bronnen van Mr. Wils kennen om duidelijk de lijn te kunnen trekken tussen fictie en realiteit.

Ik weet niet of het echt een antwoord is op uw vraag maar op pagina één van het boek staat het volgende:

Dit boek is nauwgezet gebaseerd op gegevens van het gerechtelijk onderzoek en het hof van assisen. Om privacyredenen hebben we alle namen van daders en slachtoffers gewijzigd, behalve die van de vier hoofdrolspelers, die publieke figuren zijn: Patrick Haemers, Denise Tyack, Philippe Lacroix en Basri Bajrami.

Reacties over het boek zijn eveneens welkom op wils.jeroen[at]skynet.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Ben wrote:

Voor zover ik heb gelezen, staan er in het boek inderdaad geen schokkende onthullingen.

Ik ben het ook aan het lezen, het verschil met het boek van Popolino is dat Haemers niet mee werkt aan het boek en dat hij eigenlijk nooit de waarheid of details heeft kunnen vertellen. Maar ik vindt dat het wel een mooi beeld weergeeft over de persoon Haemers, ook de linken met de Bendefeiten staan erin vermeld en zaken over Mendez. Toen ik begon met de Bende over een paar jaar dacht ik dat de Bende van Nijvel en Haemers twee afzonderlijke zaken waren maar door zaken te lezen over beiden is het perfect mogelijk dat Haemers werkte in opdracht van de Bende. Ook de zaak VDB is mogelijk opgezet spel, Haemers en co stonden dicht bij de entourage van CEPIC en VDB.

Ben wrote:

Dit boek is nauwgezet gebaseerd op gegevens van het gerechtelijk onderzoek en het hof van assisen. Om privacyredenen hebben we alle namen van daders en slachtoffers gewijzigd, behalve die van de vier hoofdrolspelers, die publieke figuren zijn: Patrick Haemers, Denise Tyack, Philippe Lacroix en Basri Bajrami.

Ik stel voor dat we de namen die er in voor komen proberen te ontmaskeren. Fontaine is Thiery Smars. Maar er staan toch nog namen in die dezelfde zijn als in werkelijkheid o.a. Bastiani.

10

Re: Boek: Bloed zonder tranen

Wel een interessant feitje tegengekomen in het boek. De Zweedse politie zou een tijdje interesse hebben gehad in Haemers omdat in de aanloop van de moord op de Zweedse politicus Olof Palma er regelmatig een grote, blonde man werd waargenomen in die buurt. En er is nog een link tussen Haemers en Zweden:

"(...) En een week voor de huiszoeking van 14 oktober 1986 werd in de Noorse hoofdstad Oslo een Amerikaanse bankovervaller, de zoon van een Amerikaans legerofficier, gearresteerd die met een Mercedes van Haemers rondreed. Haemers had aan de politie verteld dat die auto was gestolen. Toen men hem vertelde dat hij in Zweden was teruggevonden, krabbelde hij terug en zei dat hij helemaal vergeten was dat hij die auto aan zijn Amerikaanse vriend had uitgeleend."

Olof Palme werd 28 februari 1986 te Stockholm vermoord. De moord werd nooit opgelost.

En nog een paar bedenkingen over de ontvoering van VDB. De bende was oorspronkelijk van plan om 400 miljoen frank losgeld te eisen. Ze slaagden erin om 63 miljoen frank te krijgen. Wat me vooral opvalt is hoe weinig druk er is geweest op zowel VDB als zijn familie. Geen bedreigingen, geen afgehakte vingers of oren, geen enkele druk, enkel brave onderhandelingen. Er werd zelfs op geen enkel moment gedreigd om hem te vermoorden. Dat VDB 2 miljard frank zou hebben, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Maar ik denk dat ze voor een ex-premier - zeker voor iemand als VDB - meer hadden kunnen krijgen dan 63 miljoen frank. Ook het feit dat er absoluut geen vragen gesteld mochten worden over het losgeld, roept bij mij vragen op.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube