11 (edited by Kristof DC 14-11-2012 15:19)

Re: Kapllan Murat

Spoor naar bende van Nijvel?

Broer van gezochte Kapllan aangehouden na rooftocht

Is men een stap dichter gekomen bij de ontmanteling van de bende van Nijvel? Feit is, dat na een gewapende overval op een moterhandelaar te Zemst drie jonge kerels werden aagehouden onder wie de broer van de gevreesde en druk gezochte Kapllan Murat. Alhoewel twee van de drie verdachten hardnekkig ontkennen (de derde kon ter plaatse overmeester worden) meent men bij de gerechtelijk brigade van de Brussels stadspoltie, dat dit wel eens een ernstig spoor zou kunnen zijn naar de bende van Nijvel. Vooral in verband met de bloedige overval op een supermarkt te Beersel, op 7 oktober 1983, worden de drie heerschappen voortdurend overvraagd.

Bron: Het Laatste Nieuws | Mon De Voghelaere | Zaterdag 12 november 1983

De garage van Kapllan?

Ondanks het ijskoude water, zochten duikers urenlang naar mogelijke gestolen voertuigen. Met succes, want opnieuw werd een auto gevonden, in wat wel eens de - natte - "garage" van Kapllan zou kunnen zijn

Het gerecht blijft koortsachtig speuren naar Kapllan Murat. Elk spoor wordt onderzocht en daarom trok men gisteren, woensdag naar het kanaal van Charleroi, ter Sint-Pieters-Leeuw, ter hoogte van het stadion van Ruisbroek. Duikers van de brandweer van Brussel doken er het ijskoude water in, op zoek naar dure en snelle wagens. Aldo De Moor, een kornuit van Kapllan, had onlangs immers bekend dat de bende daar de voertuigen na gebruik "stalde". Kapllan Murat wordt steeds vernoemd als één van de mogelijke leiders van de bende van Nijvel, die een hele reeks bloedig overvallen op haar actief heeft.

Bron: Het Laatste Nieuws | M.C. | 24 november 1983

12

Re: Kapllan Murat

Goed initiatief Kristof DC, om deze artikelen uit 1983 op te vissen. Interessant om te zien hoe Kapllan een heel serieuze piste was destijds. Vinden we behalve Aldo De Moor nog leden uit zijn bende?

13

Re: Kapllan Murat

Ik meen een dergelijk artikel ook gelezen te hebben in 't Frans in Le Soir. Was 't geen Audi Quattro met kogelgat? Toen wist ik nog niet dat Kapllan mogelijks een stuk van de garage van de vader van Lammers gebruikte. Nooit confirmatie teruggevonden. Er zijn ook ergens teksten dat deze garage interessante cliënten had (Leroy ed) maar toen geen aandacht aan besteed.

Re: Kapllan Murat

Dit klopt K&. De foto lijkt van een audi te zijn. Ik ben geen autokenner maar mijn ouders hebben nog een audi 80 gehad en ik dacht zelf aan zoiets. Als ik even google dan zie ik dat de audi quattro een schuin aflopend koffer heeft. Deze heeft echter een horizontaal koffer. Volgens mij eerder een audi 80 of een 100. Als ik wat meer tijd heb ga ik ook eens in de kranten zelf snuffelen (nu enkel voorpagina's aan het overlopen).

Re: Kapllan Murat

Misschien ook nog even vermelden dat Murat Kapllan zich op woensdag 14 december 1983 zelf vrijwillig heeft aangegeven bij de politie in Anderlecht. Hij was toen 21 jaar. Zijn vlucht duurde een half jaar en hij zou ook een paar maanden in Spanje zijn verbleven.

Bron: Het Laatste Nieuws | Mon Devoghelaere | 15 december 1983

Re: Kapllan Murat

In een syntheseverslag van het onderzoek betreffende de te Waver op 30 september 1982 in de wapenhandel Dekaise gepleegde roofmoord, maakt de BOB van Waver gewag van Murat Kapllan. Deze geeft toe dat hij in Sint-Lambrechts-Woluwe de Porsche van Jacques Van Camp gestolen heeft, maar beweert Van Camp niet te kennen. (38)

Bron: Parlementaire onderzoekscommissie
(38) Ch, F15, K51, document 87 bijlage 2 F, PB BOB Waver 18.03.1985.

17

Re: Kapllan Murat

De bende staat te schieten, ze stappen in, en dan doet de chauffeur ze werk, hij schiet niet maar rijdt!

Re: Kapllan Murat

Iedereen doet waar hij goed in is, en Kapllan was (is) een zeer goed chauffeur.

19

Re: Kapllan Murat

geronimo, heeft ie zeker geleerd van z'n liefje, rally-rijdster en dochter van de eigenaar van een grote Brusselse taximaatschappij.

Re: Kapllan Murat

Wist ik niet LEO. Weer iets slimmer, thanks.