1

Topic: Boek: Beetgenomen

16 manieren om de bende van Nijvel nooit te vinden

17 raids tussen 1982 en 1985, 28 doden, ruim 40 gewonden, amper 175.000 euro buit en niemand veroordeeld. De Bende van Nijvel is het grootste onopgeloste gerechtelijke dossier in België. Hilde Geens (Knack, De Zwijger, HUMO, MaoMagazine) deed wat zelden iemand doet: ze las de gerechtelijke dossiers over de Bende van Nijvel en ontdekte dat ze werd beetgenomen.

Auteur: Hilde Geens
Uitgeverij: Manteau
Prijs: 22,50

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/2/5/2/4/9200000014964252.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Boek: Beetgenomen

Via het twitter-kanaal van de uitgeverij kan je al wat "tips" ontdekken » twitter.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Beetgenomen

Merci voor de tip. Hoewel ik Hilde Geens niet de meest betrouwbare journaliste vindt sinds ik ontdekt heb dat ze een Braziliaanse sportman met toevallig dezelfde naam ervan beschuldigde de beruchte Luciano Bender uit het Bende van Nijvel-dossier te zijn, heeft ze wel een aantal zeer degelijke artikelen en interviews over de zaak geschreven. Beetgenomen is dus ongetwijfeld interessant leesvoer voor een gure herfstavond. Als tegen die tijd de Bende niet is opgerold natuurlijk gezien de duizelingwekkend voortvarende aanpak van de huidige speurders. Straks blijkt nog dat Freddy Troch de killer was!

Re: Boek: Beetgenomen

Nu nog de tijd vinden om dat allemaal te lezen. Het wordt weer een druk najaar. smile

5

Re: Boek: Beetgenomen

"Hilde Geens las het dossier en besefte dat ze was beetgenomen."

Maar meisje toch, hoe kan je zo naïef zijn. Je zou toch beter moeten weten.

Re: Boek: Beetgenomen

"Ik denk dat niemand zoveel over de Bende van Nijvel weet als Hilde Geens. Het zou me niet eens verbazen als de Bende zelf een beroep op haar zou doen als ze zich een of ander detail niet meer precies zouden herinneren." Aldus Guy Mortier. Dat zal Guy Bouten niet graag horen. lol

De zestien (of zijn het er nu achttien?) manieren volgens Geens om de Bende van Nijvel nooit te vinden:

  1. Zet oogkleppen op

  2. Controleer niets

  3. Ga op spokenjacht

  4. Houd tips en tipgevers voor jezelf

  5. Sol met bewijsstukken

  6. Huur kwakzalvers in

  7. Houd de dossiers gescheiden

  8. Gooi alles op een hoop

  9. Vertrouw niemand, vooral je collega's niet

  10. Vind jezelf slimmer dan de anderen

  11. Denk alsjeblieft niet dat je iets van iemand kunt leren

  12. Hoor alleen wat je wilt horen

  13. Haal het onderzoek weg waar het vooruitgaat

  14. Laat je niet verleiden tot teamwork

  15. Laat de details over aan de sukkels

  16. Houd jij je bezig met het grote perspectief

  17. Werk nooit af wat je begonnen bent

  18. Begin weer bij 1

7

Re: Boek: Beetgenomen

LEO wrote:

Maar meisje toch, hoe kan je zo naïef zijn. Je zou toch beter moeten weten.

Wat zou zij anders moeten lezen? Je kan toch enkel de (beschikbare) dossiers lezen om conclusies te kunnen trekken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Beetgenomen

Laat ons eerst het boek lezen alvorens te oordelen, niet? Elke inspanning om het dossier onder de aandacht te brengen zouden we moeten toejuichen. Heb alvast een exemplaar besteld via bol.com. Hopelijk leren we wat bij van iemand die die de gerechtelijke dossiers effectief heeft ingekeken. Ik ben alvast benieuwd.

Re: Boek: Beetgenomen

Ik heb alvast leesvoer voor vanavond. wink

Re: Boek: Beetgenomen

Heb het boek vandaag gekocht en in één ruk uitgelezen, sommige stukken weliswaar diagonaal. Zware onthullingen staan er niet in, maar dat was ook niet het opzet van Hilde Geens. Het is wel een goed overzicht van wat fout is gebeurd in het onderzoek. En dat is nogal wat. De titel 'Beetgenomen' dekt dus echt wel de lading. Ook heel wat interessante en intrigerende gesprekken met magistraten en speurders. Een boek dat aanzet tot nadenken.