61

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Volgens de Eerste Bendecommissie zou er kevlar in verwerkt zijn (uit de kogelvrije vesten?) en ergens anders schrijven ze dat dit voertuig komt uit een garage in Leuven! Allé, nog ne trekhaak erop en ne porte bagage uit Sint-Niklaas en we kunnen hun trek-caravan zoeken.

62

Re: Volkswagen Golf: Houssière

In de nacht van zondag 10 op maandag 11 november 1985, ongeveer een uur na de dumping in de zwaaikom van Ronquières, was een Volkswagen Kever op 200 meter van de eerder aangetroffen vuurhaard tegen een boom gebotst in het Bois de la Houssière. De chauffeur had de controle over het stuur verloren toen hij plotseling een Golf moest ontwijken die in brand stond tussen de bomen. De passagier in de Kever raakte gewond en moest naar het ziekenhuis, en de getuigen deden niet meteen aangifte. Een jogger was hun voor. Die zag maandagochtend de volledig verkoolde wagen opdoemen op zijn pad en alarmeerde de politie.

Die vond het verkoolde karkas van een spiksplinternieuwe donkergroene driedeurs GTI (...). De wagen had een schuifdak. De politie trof er de zwartgeblakerde boorddocumenten in aan van twee auto's van het Golf GTI-type, een gesmolten fles wijn en hulzen die afgeschoten werden met de twee riot guns die de bende van Nijvel gebruikt had in 1985. De bougies waren manueel bijgesteld. De slijtage aan de banden van de niet eens twee maanden oude wagen stemde overeen met een afstand van 20.000 tot 25.000 kilometer, wat een gebruik veronderstelde in 'uiterst brutale of extreem zware omstandigheden'.

De wagen werd met draaiende motor in brand gestoken en de slotplaat met het identificatienummer was na de brand doorgezaagd. De rug van de achterbank ontbrak. Deze Golf leek een andere dan die van de drie laatste raids van de Bende, maar door de aanwezigheid van de hulzen had hij ermee te maken.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Hey Ben, maar nu eens even logisch redeneren, de auto was totaal uitgebrand, er wordt in het PV gesproken van ... een gesmolten fles wijn? Eh, als dit een glazen fles is geweest, kun je ongeveer na gaan met welke temperaturen men te maken heeft gehad (smelttemperatuur van glas is ergens in de buurt van 700 graden), en als het een plastic fles was, hm, vul maar in en gooi maar eens een plastic fles in een goed opgestookt vuurtje ... En dan ook nog verklaren dat er in de compleet uitgebrande Golf twee "zwart geblakerde" voertuig boekjes lagen? Voor nylon kleedjes geldt het zelfde als de plastic fles. Misschien is dat een verhaal wat men in '85 kon verkopen, maar in 2013 ... nee echt niet.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Opgelet, dit kan afhangen van de brandversneller. Als de fles wijn bijvoorbeeld geen wijn bevatte, maar de brandversneller dan is het best mogelijk dat die fles aan veel hogere temperaturen werd blootgesteld tot op het moment dat de hitte afnam en het vuur zich ging verspreiden door het voertuig. Het is niet omdat in 1 deel van het voertuig zich een erg hoge temperatuur ontwikkelde, bijvoorbeeld in de brandstoftank, dat dit ook het geval was in de rest van het voertuig. Daarbij kunnen weersomstandigheden (wind, regen) de brand hebben aangewakkerd of net gedoofd. Een brandversneller die bijvoorbeeld zeer snel en zeer lokaal enorme hitte kan verspreiden is een magnesiumbrandbom of fosfor. Dit zijn trouwens toepassingen die militair ook gebruikt worden.

Servo per Amikeco

65

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Met boorddocumenten worden misschien kentekenplaten bedoeld? Of een uitgeknipt chassisnummer?

Ben wrote:

De wagen werd met draaiende motor in brand gestoken en de slotplaat met het identificatienummer was na de brand doorgezaagd.

Een Belgische Golf heeft een identificatieplaatje van D'Ieteren in de slotplaat zitten (en dan nog het VW identificatienummer ingeslagen op het schutbord en een makkelijk te verwijderen sticker in de kofferbak tegen het achterpaneel).

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Hoi Mel33, ik mag er toch van uitgaan, dat al en in een PV boordocumenten zet, dit ook documenten zijn (zonder grapjes te maken naar onze zuiderburen, lijken mij kentekenplaten geen boorddocumenten). Dus nogmaals, het lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat er dus enige vorm van documenten in de auto zijn gevonden door de onderzoekers. Buiten de auto zou kunnen, maar dat is dan weer erg slordig van de "bendeleden".

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Hallo Deadletterbox, behoorlijk plausibele insteek, gebruik van een brandversneller, wellicht is een soortgelijke versneller ook in andere gevallen gebruikt, maar hier is volgens mijn niets over terug te vinden in de PV's.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

68

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Als ik kijk naar de foto kan ik me gewoon niet voorstellen dat er iets van papier de brand heeft overleefd. Zelfs de stoelen en het dashboard zijn totaal verbrand.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ja helaas beschik ik niet over de tijd om het dossier grondig te kennen en dus heb ik niet alle pv's gelezen en zo meer. Dus als het niet werd in een pv opgenomen werd het waarschijnlijk niet gebruikt. Dan lijkt het inderdaad dat de eventuele boorddocumenten werden gevonden buiten de auto ofwel werden ze bijgehouden in een vrij stevige koffer?Boorddocumenten trouwens in België, staat wel degelijk voor de papieren van de wagen (keuringsbewijs, verzekering, gelijkvormigheidsattest)

Servo per Amikeco

70

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Gesmolten fles wijn zal waarschijnlijk wel een molotovcocktail zijn.