11

Re: Garageboxen

Jo001, Hugo Gijsels vergist zich. Er is geen link tussen de Diane-wapens en de Bende. Wat wel is, is dat er een tekening gemaakt is van een op wacht staand Bende-lid, met zo'n wapen op de rug. Maar het is onzeker of een getuige dat wapen zo gedetailleerd heeft kunnen zien. Beijer schrijft in zijn boek "De Laatste Leugen" hoe onder andere Bouhouche en hij de wapens stalen en dat Bouhouche die wapens daarna wou gebruiken; maar ook dat hij hem dat uiteindelijk uit het hoofd kon praten. Ze zijn dus nooit gebruikt.

Tussen haakjes: ook ivm de overval op Aalst vergist Gijsels zich, de Bende droeg geen carnavalsmaskers.

Ben, Bruno Vandeuren ontkende toch met klem dat hij iets met de Bende te maken had?

12

Re: Garageboxen

Ben wrote:

Zijn er nog mensen die vermoeden dat Bouhouche en Beijer op zijn minst de logistiek van de Bende organiseerden?

Natuurlijk, Bouhouche zeker en Beijer in mindere mate als stilzwijgende medeweter. Daarom staat het voor mij dan ook vast dat Bouhouche de tussenpersoon was tussen de opdrachtgevers en de uitvoerders. In zulke mate zelfs dat hij de uitvoerders (de moordenaars) briefde over de doelen, de te gebruiken safe houses en de vluchtroutes onmiddelijk na de feiten. Vermoedelijk ook voor het creëren van de valse sporen door o.a. de De Staerkes. Zelfs zijn dood past mooi in dit kader.

Re: Garageboxen

volledig mee eens. Ik denk zelfs dat Bouhouche nog op andere vlakken actief moet geweest zijn behalve bij de Bende van Nijvel. Volgens mij was hij in die tijd een spilfiguur in de onderwereld van politiek en spionage. Ik denk dat hij in nog meer zaken betrokken was die we nooit zullen ontdekken. Hij genoot ervan en zocht de actie op. Hij deed het omdat hij ervan hield. De Bende van Nijvel zal ongetwijfeld het grootste project zijn geweest waar hij aan meewerkte.

Servo per Amikeco

Re: Garageboxen

Als jullie het niet erg vinden, wacht ik nog even met het trekken van harde conclusies zoals dat Bouhouche betrokken was bij de Bende van Nijvel. Want waar is dan het harde bewijs. Waar is de missing link die Bouhouche en de Bende van Nijvel aan elkaar koppelen?

15

Re: Garageboxen

Goed opgemerkt Noorderling. En dat wil dus zeggen?

16

Re: Garageboxen

Dat hij nog heel lang mag wachten.

En hieronder nog een detail over de box in de Hippocrateslaan:

Bij de garagebox in de Hippocrateslaan in Woluwe hoorde een flat die Bouhouche onder de naam Roberto Castaldo had gehuurd en waar hij op een terras een zendmast (!) had geïnstalleerd. De telefoon was er jarenlang aangesloten en vooral in de eerste helft van 1983 belde de huurder vaak en overwegend lokaal. Hij stuurde er één telegram in de lente van 1983. De conciërge beschreef hem als een kleine, heel beleefde man van ruim 1.70 meter en met donker haar, die "vaak op reis moest". Hij was altijd alleen.

De flat was niet gemeubeld. Er zaten spots in het plafond en op de vloer lag een matras. "Ik heb die flat nooit gezien," zei één van zijn vroegere collega's, "maar als die zendmast op de juiste hoogte stond - en Bouhouche was bij de rijkswacht militair opgeleid, hij kon dat dus bepalen - dan had hij daar zijn transmissiepost ingericht voor zijn operaties. Dat was nog voor het GSM-tijdperk, je moest dus op een of andere manier met je manschappen contact houden als je in actie was. Anders begaf je je als een blinde mol op het terrein. Een slim man als Bouhouche zou dat nooit gedaan hebben."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Garageboxen

Werner wrote:

Goed opgemerkt Noorderling. En dat wil dus zeggen?

Dat zonder een harde aanwijzing dat Bouhouche aan het Bende van Nijvel-dossier gekoppeld kan worden, een ieder zich blijft begeven op het terrein van speculaties en aannames.

Ben wrote:

Bij de garagebox in de Hippocrateslaan in Woluwe hoorde een flat die Bouhouche onder de naam Roberto Castaldo had gehuurd en waar hij op een terras een zendmast (!) had geïnstalleerd.

Ik weet niet hoe het in Belgie zat, maar in Nederland bevonden zich in 1983 in elke straat vele zendmasten. Het waren de hoogtijdagen van de 'bakkies', 27mc. Hoe hoger je spriet, hoe verder je kwam, maar niet verder dan een kleine cirkel om de antenne heen. (behalve op zeer zonnige dagen volgens wikipedia). Een vriend van me had een illegale 'radiozender', met de hoogste antenne van de buurt, toch was ook zijn bereik niet verder dan de wijk. Voor een groter bereik had je de zender van een lokale radio nodig, zoals Amigo uit Aalst.

Het lijkt me sterk dat de zender in de Hippocrateslaan sterk genoeg was om regionale acties te coordineren. Maar wellicht heeft een ander forumlid er meer verstand van.

18

Re: Garageboxen

Er gaan straffer verhalen de ronde over gendarmes die in hun vrije tijd naar de radio luisteren » www.liberation.fr

19

Re: Garageboxen

noorderling wrote:

Ik weet niet hoe het in Belgie zat, maar in Nederland bevonden zich in 1983 in elke straat vele zendmasten.

Dat is toch helemaal niet het punt. Het gaat hier over het feit dat Bouhouche en Beijer een netwerk van garageboxen en appartementen hadden en deze voor een zeer lange tijd huurden. Dit bewijst dat zij met hun organisatie plannen hadden die veel groter waren dan de feiten waarvoor zij veroordeeld waren. Hun wapenvoorraad, hun geheime adressen, hun manier van werken, hun netwerk, hun financiën, ... doen meer denken aan geheime organisatie (type Gladio) dan aan een traditionele criminele organisatie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Garageboxen

ach Ben, als de uil niet zien wil...