1

Topic: OAS

Organisation de l'Armée Secrète

De Organisation de l'Armée Secrète ('Organisatie van het geheime leger') was in het naoorlogse Europa de grootste en meest gewelddadige geheime rechts-extremistische terreurorganisatie, actief in Frankrijk en Algerije, gericht tegen de onafhankelijkheid van Algerije.

Tegenstanders van de OAS waren president Charles de Gaulle (op wie drie aanslagen werden gepleegd), de Franse overheid, en het Algerijnse Front de Libération Nationale (FLN). De aanslagen van de OAS vormen de laatste episode in de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog, die duurde van 1954 tot 1962. De OAS kon haar doel, het voorkomen van de onafhankelijkheid van Algerije, niet bereiken.

De OAS bestond voornamelijk uit Franse militairen en opereerde van begin 1961 tot in 1963. In anderhalf jaar zijn ruim 1000 aanslagen (bommen en directe moorden) gepleegd. Daarbij vielen naar schatting 12.500 dodelijke slachtoffers.

Na de Akkoorden van Evian van maart 1962, waarbij de Algerijnse onafhankelijkheid werd geregeld, probeerde de OAS met een massale bommencampagne in Algerije het FLN te doen terugkomen op het afgesproken staakt-het-vuren. Dit lukte niet, alhoewel er langs weerszijden bloedbaden werden aangericht.

Bron » Wikipedia.org

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: OAS

De OAS heeft ook hold-ups gepleegd om de kas te spekken. In 1983 pleegde de Bende ook verschillende overvallen op warenhuizen die duidelijk als doel hadden om zoveel mogelijk geld te bemachtigen. Zat hier dezelfde strategie achter?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: OAS

Neen, ik denk het niet. De OAS was in die periode trouwens bekend. Die strategie vind je trouwens heden ook bij de Mexicaanse drugkartels. Het is dan ook eens interessant om te kijken wat er van de OAS geworden is en zeker in relatie tot België.

4

Re: OAS

OAS > Aginter Press > Guérin Serac > Damman (Cercle des Nations/AESP)

Re: OAS

Leestip » lib.ugent.be

6

Re: OAS

Werner wrote:

Neen, ik denk het niet. De OAS was in die periode trouwens bekend. Die strategie vind je trouwens heden ook bij de Mexicaanse drugkartels. Het is dan ook eens interessant om te kijken wat er van de OAS geworden is en zeker in relatie tot België.

Ik wil ook niet verklaren dat OAS achter de Bende zit. Ik wil enkel aantonen dat dit [overvallen plegen om de kas te spekken] de reden kan zijn waarom in 1983 verschillende warenhuizen het slachtoffer werden van een overval van de Bende. Misschien zat een organisatie als WNP achter die overvallen met als doel zoveel mogelijk geld te bemachtigen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: OAS

Sorry hoor, maar wat werd buitgemaakt in de periode voor en tot 1983 door de Bende van Nijvel is volstrekt onvoldoende om een moordteam van 5 à 6 personen te activeren. Ook bij deze mensen geld de regel van 'boter bij de vis', of we bewegen niet! Iemand moet het moordteam op de hoogte gebracht hebben van het waarom en het waarvoor, het hoe en het wanneer en het waar. En de leider van het moordteam is na het behandelen van de betalingsvoorwaarden akkoord gegaan met de opdracht. Ergens hier te lande zitten financiers die meespeelden (of, wat ook kan, betrokken waren). Als ik zo lees dat de Mossad 63 miljoen neertelde als losgeld voor zakenpartner VDB na zijn ontvoering, verbaast me niets meer.

Re: OAS

Werner wrote:

Het is dan ook eens interessant om te kijken wat er van de OAS geworden is en zeker in relatie tot België.

Er was nogal sympathie voor de OAS in Belgie en verschillende OAS leden waren hier onder gedoken. België had terzelfder tijd een gelijkaardig probleem met Katanga en de CADBA, waaruit ook MAC ontstaan is. Tussen de OAS en het Belgisch kamp met CADBA waar ook de Leoploldisten toe behoren was er een goede verstandhouding.

Later in de jaren 70 en 80 zijn er verschillende OAS leden in drug en wapenhandel terecht gekomen. Armand Donnay is zaakvoerder van Armaco en ex OAS » Zaak Gevelot Was Calmette ook niet een ex-OAS lid?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: OAS

Wie zegt dat die verstandhouding nog goed was in de jaren 80?

10

Re: OAS

Dat lijkt me duidelijk nochtans. Bekijk maar eens goed wie circuleerde in de huurlingenmilieu's van de jaren 80 (rond Charles Masy, etc.) Zo pro-OAS als maar kan zijn. En de adem van Guérin-Serac reikte tot in onze hoogste politieke sferen. Dat waait zo maar niet over.