Topic: Theorie van speurneus

Ik heb zo mijn eigen theorie, er zal vast veel kritiek op komen. Ik denk dat deze bende gewoon een groep marginalen was, dat denk ik omdat ik te veel domme acties heb gezien van deze bende-acties die met geluk maar net goed gingen.

De reden dat ze niet gepakt zijn? Die is simpel de politie in die tijd heeft te veel fouten gemaakt, die ze maar al te graag verdoezelen zeker ook omdat er ook wat rotte appels in het korps zaten de vuile was hang je niet graag buiten. Ik sluit niet uit dat er wel enkele leden van extreem-rechts bij waren puur voor de kick en een beetje handgeld tuurlijk, geen miljoenen euros maar altijd nog meer dan wat je met een normaal baantje verdiend.

De leden van de bende, die volgens mij zeker uit meer dan 3 personen bestond, kenden elkaar uit het milieu het waren maar simpelen, in de zin van doen en laten. Het zal me niet verbazen als ze zich voor het Bende van Nijvel-gebeuren bezig hielden met kleine diefstallen enz. Er moet een keer een omslag geweest zijn in deze groep waarop ze besloten het spectaculair aan te pakken want hoe klein deze crimineeltjes ook waren voor geweld waren ze niet bang ook niet als de zaak ging om wat kleins.

Deze mensen kenden uiteraard wel wat andere mensen oa rotte appels bij de politie, met deze kennisenkring kan je goed uit de voeten altijd handig voor informatie en als je ze wat toeschuift dan kunnen ze best is te laat komen op een plaats delict of een beetje inactief zijn. We moeten niet te ver zoeken naar complotten en huurlingen zoeken in het marginale milieu die contacten kon hebben met wat agenten en enkele leden van de extreem rechtse kant die uiteraard via de Bende van Nijvel wel probeerden het land te ontwrichten.

Dit is mijn gedachten tot nu toe, maar vergeet niet marginalen of niet deze mensen waren en zijn misschien als ze nog leven nog steeds gevaarlijk en onderschat ze absoluut niet.

Re: Theorie van speurneus

Voorbeeld 1: Wie neemt het risico om wapen weg te gissen in een wapen winkel? Dat doe je als je vanaf 0 gaat beginnen.
Voorbeeld 2: Waarom neem je de dienst wapens mee? Simpel pakken wat je pakken kunt wapens komen altijd van pas hoe meer hoe beter.
Voorbeeld 3: Inbreken in Frankrijk voor wat champagne enz, waarom doe je dat? Simpel ze hadden er trek in en deden wat ze wilden niet bang voor een confrontatie ze hadden niks om te verliezen.
Voorbeeld 4: Waarom een auto bij een dealer weghalen met heel veel risico? Simpel voor de kick en de eventuele confrontatie.
Voorbeeld 5: Waarom lekker genieten van allerei dranken en eten als je net iemand vermoord hebt in hetzelfde pand? Simpel ze waren van simpele afkomst en waren al die luxe niet gewend pakken wat je pakken kunt risico op confrontatie geeft ze gewoon een kick.

Re: Theorie van speurneus

He he, wat een geruststelling dat het slechts "kleine crimineeltjes" en "marginalen" betrof! Veel succes met je verdere speurtocht, Neus. wink

Re: Theorie van speurneus

Begrijp me niet verkeerd. Ik lees al wat langer mee en heb ik het verleden wel eens wat gepost, ik verdiep me redelijk in de Bende van Nijvel maar ik ben er natuurlijk geen geleerde in. Ik probeer een positieve bijdrage te leveren en misschien een wat andere kijk op de zaak te geven waardoor misschien een oplossing dichterbij komt.

Re: Theorie van speurneus

Charly wrote:

He he, wat een geruststelling dat het slechts "kleine crimineeltjes" en "marginalen" betrof! Veel succes met je verdere speurtocht, Neus. wink

Een beetje een hatelijke reactie ik geef alleen een Hypothese op deze zaak, ik heb er ook duidelijk bij gezet dat ondanks dat het marginalen kunnen zijn je ze absoluut niet moet onderschatten.

Re: Theorie van speurneus

Bedankt voor je bijdrage speurneus. Inderdaad, elke individuele visie op de feiten, ongeacht de hypothese van de visie, kan nieuw licht op de feiten brengen. Een frisse invalshoek helpt altijd nieuwe vragen en nieuwe elementen aan te brengen.

Je zal wel weten dat ik je hypothese niet deel. Wat mij betreft zijn er veel te veel aanwijzingen en zelfs bewijzen van een prof-aanpak. Zelfs in die tijd was de Politie toch ook bekwaam genoeg om dergelijk misdrijf op te lossen. Uiteindelijk hebben ze ook Haemers gepakt nietwaar. Zoveel geluk kunnen deze marginalen van de Bende van Nijvel niet gehad hebben.En in veel aspecten hebben ze hun ware gezicht getoond. Technieken en tactieken die een gewone straatboef niet zou kennen of kunnen toepassen.

Maar allesinds hoop ik dat je visie inderdaad een positieve bijdrage zal brengen.

Servo per Amikeco

Re: Theorie van speurneus

Bedankt, ik begrijp ook wel wat je bedoelt maar ik kan het in mijn opinie niet rijmen waarom sommige op het oog professionele acties soms zich afwisselden met lompe acties, vandaar mijn gevoel dat ze ook enorm veel geluk hebben gehad. Het stelen van kleinigheden met een enorm risico lijkt niet echt het werk van een prof, wat ik dan wel weer denk deat deze heren wel enorm veel verstand hebben van wapens en het omgaan ermee hadden.

Re: Theorie van speurneus

Dan heb je nog wel het probleem, dat het een vaststaand feit is, dat crimineeltjes in die marginale milieus altijd hun mond voorbij praten, en zeker bij de toenmalige ondervragingstechnieken.

Re: Theorie van speurneus

Deze dus niet maar dat kan natuurlijk ook komen door de ernst van de feiten. Dit ging niet om een kraakje. Daarom is bende zo uniek. De ontsporing was extreem, maar zoiets komt vaker voor zie de bende van Venlo in Nederland. Ook dit waren zeker geen top criminelen. Sommige marginalen groepen zijn wel gesloten, bijvooreeld de zigeunerwereld. Daar word bijna nooit gepraat.

Re: Theorie van speurneus

Dan nog iets: waarom haalde men bijvoorbeeld de radio en asbakken uit een voor een overval gebruikte auto? Dit kan toch haast het werk niet zijn van een prof, lijkt veel meer op dat kunnen we nog wel gebruiken of misschien zelfs wel via via verkopen. Ik zie na een overval een professionele huurling dit soort eigenlijk oliedomme dingen niet doen. Ook al was het misschien niet direct zichtbaar van af de weg, het is toch een risico omdat te doen. Je weet echt nooit wie je waar tegen komt, zelfs op de meest afgelegen plekken. Zie de getuigenis van het vreemde tafereel in het bos na de overval in Aalst.

Wie jat er nou paralines om vervolgens 3 mensen te doden? Geen huurling of prof lijkt me, meer het werk van geflipte personen. Er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken geweest naar groepsgedrag. Het is bekend dat mensen in bepaalde groepen steeds verder en verder gaan. De acties worden extremer. In mijn ogen was de Bende van Nijvel een extreem ontspoorde groep met kennis van wapen en zeker ook auto's. Ze waren gewoon bereid te doden voor weinig, ze schepten er plezier in. Een huurling doet wat hij moet doen doden of overvallen en weg die gaat zich echt niet bezig houden met randzaken zoals een asbak vewijderen die pakt het vliegtuig of de trein en is weg.

Dan heb je nog de theorie dat dit alles afleiden was. Ook dat is bijna niet mogelijk, met zoveel dwaalsporen was de kans groot dat iemand al was het maar een hulpje gepakt word en gaat praten. Ik weet inderdaad dat er in Wallonië veel marginalen zijn die afgesloten leven in hutjes. Ik ben een tijdje geleden nog in de Ardennen geweest en het volgende gebeurde: wij kwamen een heuvel oprijden en uit een erf van een verlaten huis schoot er zo een auto voor wij nog druk gebaren dat deze personen beter moesten kijken. Hij reed langzaam, wij er maar voorbij. Ik keek in de auto, de personen die daar inzaten waren op zijn minst geflipt en in staat tot alles. Ze riepen ook van alles uit het raam we zijn er heel snel voorbij gegaan, ik ben absoluut geen persoon dat bang is maar met dit soort slag mensen kun je beter een rondje overslaan.

Ik denk dat de bende ook uit dit soort personen bestond. Ze leven buiten de wet, ze trekken zich absoluut niks aan van anderen en zeker niet van regels. Deze werelden zijn vaak gesloten er word niet gepraat over andere dit kan de reden zijn dat de Bende van Nijvel nooit is gepakt.