Re: Theorie van speurneus

'Maar een ding is evengoed zeker, Johnny De Staerke en zijn clan kunnen nooit een verklaring zijn voor de bende als geheel.’ besluit Hilde Geens haar hoofdstuk over de clan De Staerke.
Is dat wel zo?

Vooraf: het is verkeerd om te denken dat Philippe De Staerke de spilfiguur is. Hij is het bekendste lid van zijn clan, maar niet noodzakelijk de leider, noch de zwaarste jongen. We weten het meest over hem, het zou gerust kunnen dat leden van de clan die we niet zo goed kennen veel gewelddadiger zijn.

Ten tweede is de clan De Staerke, zoals Geens hem noemt, niet enkel de familie De Staerke met hun zware jongens Philippe, Leon, Julien, Farkas, Pulci. Ook de families Becker-Bogaert e.a. behoren tot de clan. Becker is niet enkel Robert, bvb ook Gustav die een moord pleegde in Anderlecht en tot de zigeunertak van de as Leeuw-Drogenbos-Anderlecht-Ukkel-Elsene behoort..

Ten derde werkten de De Staerkes maar ook andere clanleden samen met figuren als Claude Nitelet, Zeyen, Lammers (zie chequezwendel met Simone Menin), Baugniet-Baudry en zo misschien met Van Cutsem-Vandeuren en vele anderen. En hier kunnen de twee theorieën, marginalentheorie en extreemrechtse theorie, elkaar ontmoeten. We kunnen er blijven over discussiëren of er politieke motieven mee gemoeid waren, maar we kunnen elkaar wel vinden in het feit dat extreemrechtse figuren omgang hadden met de De Staerkes.

Terug naar beginvraag: kan de clan De Staerke een verklaring zijn voor de Bende als geheel? Ik denk van wel, ermee rekening houdende dat de clan misschien versterkt werd met criminelen die niet tot de clan behoorden.

Overzicht meeste Bendefeiten:

  • Volkswagen Santana: gestolen op de Bergensesteenweg te Lembeek, in de achtertuin van de De Staerke clan.

  • Maubeuge: Het is typisch voor de genoemde clan dat de helft van zijn familieleden in Bergen woont. Het lijkt er zelfs op dat de meeste clanleden nu eens tegen Brussel, dan weer tegen Bergen gaan wonen. Maubeuge in combinatie met de Santana uit Lembeek wijst sterk op zigeuners die een link hebben met Bergen en Brussel.

  • Dekaise: Becker werd genoemd; zou herkend zijn door een van de in Hoeilaart beschoten agenten. Van Deuren en Willy Van Cutsem via Baugniet en Baudry link met Julien De Staerke.

  • Moord Kasteel van Beersel: achtertuin De Staerke, zigeunerkamp dichtbij. De aard van de gestolen goederen kan wijzen op zigeuners die stelen voor de feesten. Moord lijkt op Farkas-moorden.

  • Angelou: wordt naar Bergen gevoerd: zigeuners die thuis zijn in Brussel/Bergen. In Anderlecht wordt in 1986 een taxichauffeur vermoord door Gustav Becker.

  • Reeks 'Borinage'-overvallen: Delhaize Genval, Delhaize Ukkel, Colruyt Halle: met als verdachten oa Robert Becker, Estiévenart, Baudet. Op de begrafenis van een familielid van Estiévenart was Leon De Staerke en Robert Becker aanwezig (Bouten), Michel Baudet is van zigeunerafkomst (Ponsaers en Dupont).

  • Diefstal Saab: Farkas en Bertha DS zouden de garage Jadot hebben bezocht op voorhand. Thuisbasis Claude Nitelet.

  • Temse: Becker genoemd en herkend door getuigen.

  • Colruyt Nijvel: Borinagegroep, zie supra.

  • Van Camp: Philippe De Staerke verdacht.

  • Delhaize Beersel: biedt alibi voor Philippe De Staerke, heeft plaats in thuisbasis De Staerke-clan.

  • Anderlues: alibi voor Robert Becker, link met Valère Valcke.

  • Erps-Kwerps Golf: op een manier gestolen die alleen Salesse kent of rondgebazuind heeft, Salesse is kompaan van Philippe De Staerke.

  • Aalst: Philippe De Staerke, herkend, verdacht.

  • Eigenbrakel en Overijse: Thuisbasis Claude Nitelet.

  • Dumping Ronquières: om de hoek van woning Patrick Ghijssels, een woning die Philippe De Staerke goed kent (Ponsaers en Dupont).

Re: Theorie van speurneus

Even een reactie op een stelling van speurneus: Je haalt hier verschillende malen aan dat het verwijderen van bepaalde items uit de vluchtwagens een aanwijzing is dat het om simpele marginale criminelen zou gaan. Ook werd aangehaald dat iedereen die iets leest over militaire tactiek een kruisvuur kan toepassen en dat voor 'leken' dit dan een prof-actie lijkt.

Nu wil ik even vermelden, in alle bescheidenheid, dat je mij toch niet als een leek kan bestempelen. Mijn beroepservaringen de afgelopen 12 jaar zijn zeer uiteenlopend geweest maar waren nooit ver weg van het thema en militaire ervaring en ook operationele ervaring heb ik voldoende om te weten dat niet elke idioot zo maar eventjes al deze acties uitvoerd en ermee weg komt.

Om de juiste posities in te nemen in een vuurgevecht moet je grondige training ondergaan. En ook om op de juiste manier te reageren, je wapens te hanteren en je kogels de juiste richting te laten uitgaan. Dit is helemaal niet zo simpel. Stress, adrenaline benevelen het verstand. De fijne motoriek verdwijnt. Mensen van de speciale eenheden bijvoorbeeld trainen specifiek om die fijne motoriek te behouden tijdens intense situaties. Ook om helder te blijven nadenken.

Dit zijn eigenschappen die langdurige trainen vereisen. Tijdens verschillende van de operaties die de Bende van Nijvel uitvoerde lijkt het erop dat er altijd minsten twee tal mannen waren die over deze eigenschappen beschikten.

Het verwijderen van radio en asbak: je denkt toch niet echt dat men een asbak gaat doorverkopen?! Volgens mij lag het heel anders en werd de wagen uitgerust met een kortegolf zender, mogelijk op de plaats waar gewoonlijk de radio zit. Daarbij, bracht een goede autoradio destijds mooi zakgeld op. De asbak werd volgens mij eerder verwijderd omdat er peuken in zaten of kauwgom of andere zaken die een persoonlijke signatuur kon bevatten.

Zouden marginalen de achterbank van de wagen verwijderen en een hendel installeren om de koffer van binnen uit te openen en sluiten? Enkel om een stabiel vuurplatform te maken. En dat is nu iets wat je niet snel in militaire boeken zal terugvinden omdat het net een geurilla techniek is. Elk wapen vereist een stabiel platform om de trefzekerheid te verhogen. Zouden marginalen die moeite nemen terwijl ze hun uzi/mp5 evengoed uit het venster kunnen steken als coole gangsters in hollywoodfilms?

Zouden marginalen een knop in de wagen installeren om de remlichten uit te schakelen zodat ze in het donker ongemerkt tot halt kunnen komen om iemand af te zetten/op te pikken? Wist ja dat in die tijd de SAS en MI5 in hun undercover dienstwagens in Noord Ierland over dezelfde 'opties' beschikten? En dit was geen informatie die toen zomaar beschikbaar was in de bibliotheek.

Het feit dat hun winst bij de overvallen/inbraken minimaal was, duidt er net op dat dit niet hun voornaamste motief was. Volgens mij zijn ook niet alle feiten door dezelfde personen gepleegd en zijn ook niet alle feiten aan de Bende van Nijvel te linken. Sommige feiten kan je als 'oefening' beschouwen voor het grotere werk. Of als 'sateliet' feiten, de uitvoerders van de Bende van Nijvel die een extra'tje willen meepikken voor hun comfort en zich ongenaakbaar voelden en de drang hadden om hun 'signatuur' achter te laten.

Servo per Amikeco

Re: Theorie van speurneus

Sorry, het was zeker mijn bedoeling niet om leden hier op het forum een stempel van leek te geven. Het was meer de bedoeling om duidelijk te maken dat iedere leek - dus een persoon die geen ervaring heeft met wapens en het gebruikt er van - dit zou kunnen doen na enige training. Tuurlijk eisen deze actie training maar je kunt ook zelf trainen. Je bent het denk ik wel met me eens dat er ook toen boeken waren waar je veel info uit kunt halen. Je kunt die info uit boeken, films en docu's halen maar bijvoorbeeld ook van een aan lager wal geraakte ex-militair.

Oefenen kun je op afgelegen plekken genoeg doen. Auto's ombouwen kun je op genoeg plaatsen anoniem doen. Training in wapen gebruik hebben ze ook gehad, dat geloof ik best. Het zou ook gewoon zelf training kunnen zijn, het is een feit dat je met veel vuurkracht veel doden kunt maken ongeacht of je training hebt gehad. Gewoon schieten op groepen mensen is altijd wel raak, zeker van dichtbij. Met hagel is eigenlijk niet te missen. Ik sluit dus ook absoluut niet uit dat ze enige training hebben gehad.

Bijvoorbeeld toen ze de politiecombi in de tang namen bij de Diable: 2 kanten stoppen en de politie onder vuur nemen, lijkt me niet heel moeilijk. De politie was in de minderheid. Ik lees ook dat bij verschillende incidenten de politie maar 1 magazijn had of zelfs nog maar 1 kogel omdat ze bijvoorbeeld terug kwamen van oefening Den win je natuurlijk gewoon de politie ook als marginaal of leek. Dat van die zender op de plaats van de radio is een mogelijkheid en sluit ik zeker niet uit het zou iets kunnen verklaren, maar dat van die asbak is weer een ander verhaal. In de auto van de vermoorde Griekse taxichauffeur is ook een peuk aangetroffen. Dus als ze daar zo precies in zijn, hadden ze die ook wel verwijderd denk ik.

Bij de Saab haalde ze er zelfs de spoiler achter af, las ik. Wat moet je er mee, zal vast voor geldelijk gewin zijn geweest. Ze namen gewoon alles mee wat ze nog dachten te kunnen gebruiken, ook al was het maar een asbak. Dat duid bij mij niet op huurlingen maar marginalen. Zoals ik al eerder aangaf, sluit ik absoluut niet uit dat de Bende van Nijvel contact had met ex-militairen, militairen en Rijkswacht maar dat waren wel lieden die zelf ook marginaal of van extreem-rechts, denk ik zo. Die zouden ze ook enige training van deze lieden hebben kunnen ontvangen.

Re: Theorie van speurneus

Nog even een aanvulling. Waarom zouden ze dat niet doen met bijvoorbeeld de lichten? Als ze ergens gelezen hebben dat het handig is dan kunnen ze dat best doen, niet? Er zijn genoeg gekken ook vandaag de dag die hun inspiratie halen uit boeken, films en docu's van bijvoorbeeld Discovery Channel. Je kan tegenwoordig zelf een handleiding op internet vinden om zelf een bom te maken, deze lui voelden zich sterk macho's waren het althans dat dachten ze denk ik van zichzelf. Misschien kregen ze wel tips van iemand over bijvoorbeeld het aanpassen van lichten, een tip van een corrupte rijkswachter misschien die alles deed voor een beetje geld zodat hij weer lekker naar de hoeren kon?

Re: Theorie van speurneus

DeadLetterBox wrote:

Het verwijderen van radio en asbak: je denkt toch niet echt dat men een asbak gaat doorverkopen?! Volgens mij lag het heel anders en werd de wagen uitgerust met een kortegolf zender, mogelijk op de plaats waar gewoonlijk de radio zit. Daarbij, bracht een goede autoradio destijds mooi zakgeld op. De asbak werd volgens mij eerder verwijderd omdat er peuken in zaten of kauwgom of andere zaken die een persoonlijke signatuur kon bevatten.

Zouden marginalen de achterbank van de wagen verwijderen en een hendel installeren om de koffer van binnen uit te openen en sluiten? Enkel om een stabiel vuurplatform te maken. En dat is nu iets wat je niet snel in militaire boeken zal terugvinden omdat het net een geurilla techniek is. Elk wapen vereist een stabiel platform om de trefzekerheid te verhogen. Zouden marginalen die moeite nemen terwijl ze hun uzi/mp5 evengoed uit het venster kunnen steken als coole gangsters in hollywoodfilms?

Zouden marginalen een knop in de wagen installeren om de remlichten uit te schakelen zodat ze in het donker ongemerkt tot halt kunnen komen om iemand af te zetten/op te pikken? Wist ja dat in die tijd de SAS en MI5 in hun undercover dienstwagens in Noord Ierland over dezelfde 'opties' beschikten? En dit was geen informatie die toen zomaar beschikbaar was in de bibliotheek.

Het feit dat hun winst bij de overvallen/inbraken minimaal was, duidt er net op dat dit niet hun voornaamste motief was. Volgens mij zijn ook niet alle feiten door dezelfde personen gepleegd en zijn ook niet alle feiten aan de Bende van Nijvel te linken. Sommige feiten kan je als 'oefening' beschouwen voor het grotere werk. Of als 'sateliet' feiten, de uitvoerders van Bende van Nijvel die een extra'tje willen meepikken voor hun comfort en zich ongenaakbaar voelden en de drang hadden om hun 'signatuur' achter te laten.


Salesse en Popolino konden een wagen aanpassen. Misschien hadden zij een militaire opleiding genoten maar bovenal waren ze gangstermaten van De Staerke. Over het professionele kruisvuur lees je verschillende dingen. Van de speurders hoor ik vooral dat de gangsters geluk hebben gehad dat ze elkaar niet geraakt hebben.

Re: Theorie van speurneus

Volgens mij heeft DLB absoluut een punt. En dat kruisvuur maakt het juist interessant, in '82 en '83 doen ze dat keer op keer, in Waver, in Hoeilaart, op de parking van de Colruyt, aan de Diable. In '85 verandert de tactiek. Steeds zegt men: ze hebben geluk gehad. Het automatisme dat de daders hebben bij deze techniek in het heetst van de strijd tegen geoefende agenten maakt duidelijk dat ze dit nog gedaan hebben, plus het feit dat ze zonder verpinken doden doet vermoeden dat het om meer dan marginalen gaat. Marginalen doen marginale dingen, wat de Bende van Nijvel deed was van een heel andere orde. En zoals DLB aanhaalt: het kruisvuur aan de Diable doe je niet zomaar, en zeker niet uit boekjes, en koelbloedigheid leert men dat ook uit boekjes? Zo gezegd geluk hebben, als je veel oefent heb je meer kans op geluk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Theorie van speurneus

Ik vind dat je nu wel veel overslaat. Je slaat juist de dingen over die marginaal waren, pralines en dweilen jatten is niet professioneel. Koelbloedigheid kan in je karakter zitten, zeker als je uit een marginale clan komt. Dan word dat vaak met de paplepel ingegoten. Niks vreemds in die wereld. Ik heb ook nooit ontkend dat ze geoefend hebben, lees mijn post hierboven.

68

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Je slaat juist de dingen over die marginaal waren, pralines en dweilen jatten is niet professioneel.

Nee, maar ook niet iets waarmee je kan overleven of rijk mee wordt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Theorie van speurneus

Marginalen kunnen alles gebruiken. Pralines lekker voor op tafel, een dweil makkelijk voor moeder de vrouw. De Bende van Nijvel dacht soms gewoon niet verder dan hun neus lang was en namen daardoor risico's die een prof nooit zal nemen. Ze namen vaak gewoon bij zaken mee na bijvoorbeeld een moord. Ze hadden gewoon honger na die moord. Wat doe je dan als er toch wat te eten staat? Juist opeten. Word je toevallig betrapt gewoon, afschieten. Niets te verliezen! Dit was volgens mij gewoon de simpele gedachten van deze groep, maar zoals ik al vaker heb gezegd: onderschat ze niet. Ze zijn link en heel er gevaarlijk!

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Ik vind dat je nu wel veel overslaat. Je slaat juist de dingen over die marginaal waren, pralines en dweilen jatten is niet professioneel. Koelbloedigheid kan in je karakter zitten, zeker als je uit een marginale clan komt. Dan word dat vaak met de paplepel ingegoten. Niks vreemds in die wereld. Ik heb ook nooit ontkend dat ze geoefend hebben, lees mijn post hierboven.

Straf in een zaak waar 28 doden gevallen zijn 40 gewonden, waarbij de politie diensten steeds geschrokken waren of het abnormaal en professioneel optreden van de daders kom je af met argumenten van een dweil en andere prullen. Om nu terug te komen op de acties van 82 en 83 waarbij men het krijsvuur gehanteerd heeft, Waver en Nijvel, wat was de buit met wat zijn thuis gekomen? Wat was hun doel? Een dweil stelen kan iedereen maar de acties Temse en Nijvel zijn van een andere soort.

Trouwens in Temse een marginaal doet al die moeite niet die rijd met zijn auto tot voor de deur en maakt dat hij zo rap mogelijk wegkomt en steelt zeker geen prototypes. Men kan zich de vraag stellen bij de echt gewelddadige acties uit '82 en '83 - Waver, Temse, Nijvel - wat was de buit en het doel. De andere moorden en overvallen uit 82 en 83 zijn minder uitzonderlijk en komen veel namen voor in aanmerking, maar dit is niet zo voor alle misdaden. Dus met alles op een hoop te gooien kom je er niet.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.