Re: Robotfoto Aalst

Dit kan toch niet? De getuige die akkoord ging met de robotfoto en beschrijving van het wapen zal dit moeten hebben opgemerkt.

Servo per Amikeco

Re: Robotfoto Aalst

Heeft de getuige die robotfoto wel gezien?

43

Re: Robotfoto Aalst

Merovinger wrote:

Waarom werd er dan een robotfoto getekend met een HK op de rug terwijl de getuige een UZI gezien heeft? yikes

En is die getuige zeker van de UZI? Zou hij niet eerder de Ingram bedoelen? Die twee zou je toch met elkaar kunnen verwarren tijdens een overval.

Merovinger wrote:

Heeft de getuige die robotfoto wel gezien?

Het lijkt me logisch dat je een robotfoto die je hebt gemaakt op basis van de verklaringen van een getuige ook laat zien aan die getuige om te weten of alles correct is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robotfoto Aalst

Dat is standaard procedure. De getuige moet de foto bevestigen en in de verklaring ondertekenen dat hij niets wenst toe te voegen.

Een uzi kan je misschien nog verwarren met een ingram, alhoewel een uzi groter is. Maar elke verwarring tussen een uzi en MP5SD is onmogelijk. Het grootste onderscheid is de vaste kolf en de patroonhouder en dikke loop. Een uzi heeft een plooikolf en een patroonhouder in het handvest en een dunne korte loop.

Servo per Amikeco

Re: Robotfoto Aalst

Het is duidelijk een silhouttekening en bij mijn mijn weten werd die nooit officieel aan het grote publiek getoond. Komt dit niet uit een opsporingsbericht van het CBO? Standaard wordt een robotfoto in het bijzijn van de getuige gemaakt maar vermits dit een silhouttekening is is dit hier misschien niet gebeurd. Vandaar dat ik mij afvraag of die getuige de tekening wel gezien heeft.

Het kan louter een interpretatie van de speurders geweest zijn op basis van info (maar welke?) van de getuige. Een interessante vraag is waarom de onderzoekscel Mendez rapporteert dat door de getuige een UZI werd gezien en geen HK? Waren die onderzoekers in 1988 met de getuige van Aalst gaan praten en heeft die hen gemeld dat de tekening niet klopt? Er moet toch ergens een element zijn waardoor dit zo in het rapport werd geschreven.

Misschien kan die getuige, als hij meeleest, hier zelf iets over vertellen op dit forum.

Re: Robotfoto Aalst

Blijft dan de vraag waarom ze in die tekening overduidelijk een MP5SD schetsen. Stel dat ze zomaar een wapen moesten verzinnen omdat het niet relevant was, zou men dan heel toevallig het laatste nieuwe (geheime) wapentuig van HK tekenen? Ik denk van niet.

Servo per Amikeco

Re: Robotfoto Aalst

Omdat de speurders toen gevoelsmatig een link tussen Aalst en de wapenroof uit het SIE mogelijk achtten? In een interview in Humo zei Pint het volgende hierover:

U hebt meegewerkt in het onderzoek naar de aanslag van de Bende van Nijvel in Aalst. Is het mogelijk dat de Bende in Aalst wapens van de groep Diane heeft gebruikt? Onderzoeksrechter Leo Tas van Dendermonde zei in de tweede Bendecommissie dat u met dat bange vermoeden zat onmiddellijk nadat u was gearriveerd op de parking van de Delhaize in Aalst.

"Ik heb toen gezegd: 'Verdomme, het zullen toch die van ons niet zijn?' Ik baseerde me op wat ik daar die vrijdag zag liggen: 12 mm-munitie, 9 mm en .357. Die gebruikten wij bij de groep Diane ook. Toen ik terug thuis kwam heb ik onmiddellijk generaal Bernaert gebeld: 'Generaal, ik zit met een gevoel dat ik niet kwijt geraak. Ik wil een onderzoek naar al wat met de Groep Diane te maken heeft.'"

Re: Robotfoto Aalst

Merovinger wrote:

"Ik baseerde me op wat ik daar die vrijdag zag liggen: 12 mm-munitie, 9 mm en .357."

Als hij zich daar op moet baseren. Al die kalibers werden door alle eenheden van zowel politie als rijkswacht gebruikt.

49

Re: Robotfoto Aalst

We zien dat de persoon op deze tekening een bivakmuts en een Heckler und Koch draagt. In februari 1988 vinden speurders - op aanwijzen van Bouhouche - onder het viaduct van Vilvoorde een aantal spullen waaronder een bivakmuts en één (of meerdere) H&K.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robotfoto Aalst

Een bivakmuts en dus geen zwarte piet pruik en geen sjaal ...