31

Re: Magazines

Volgens het schema van WNP'er Libert bestond er een verband tussen huurlingenicoon Charles Masy ("La renaissance") en het magazine "AMI" dat toebehoorde aan huurling Christian Tavernier, alsook "Soldier of Fortune". En dit hier, best wel interessant en ik vermoed dat je hier wel iets mee bent:

Christian Tavernier a créé la revue belge francophone AMI (pour Armes Militaria International) qui parut à partir de 1979. Elle publiait des articles sur les armes et le Militaria (tout objet témoignant de l'activité militaire). Elle devint ArMI en 1987 puis Fire en 1990. Le magazine Fire, appartenant aux mercenaires Bob Denard et Christian Tavernier, disparut en 2002. Ces magazines furent vendus en kiosque en Belgique, en France et en Suisse.

Parmi les collaborateurs: des compagnons de Tavernier au Zaïre et aussi Bob Louvigny (détective privé, voir le fil de discussion), l'américain Chuck Taylor l'ancien para-commando Roger Swaelens ("practical shooting"). Les enquêteurs ont trouvé chez Paul Vanden Boeynants des actions de "Action Press", éditeur de AMI. Quand Action Press a eu des problèmes financiers, l'ambassadeur zaïrois à Bruxelles (Kengo Wa Dondo) est intervenu (1980), ainsi que le frère de Alain de Villegas de Jette Saint-Pierre (affaire des avions renifleurs). Selon De Morgen, il y a aussi eu une aide de Jean Gol. La faillite est néanmoins arrivée en septembre 1982. AMI a alors été édité par New Fashion Media (aussi liée à VDB).

Je vindt bovenstaande en nog veel meer hierover op » tueriesdubrabant.winnerbb.com

32

Re: Magazines

Boemerang wrote:

Het eerste magazine op de foto is het blad "AMI" waarvan de huurling Christian Tavernier de directeur/editer was en zijn "Action Press" de uitgever. Vanaf 1982 werd het uitgegeven door "New Fashion Media", een bedrijf waar Roger Boas en Paul Vanden Boeynants eigenaar zouden zijn cq belangen in zouden hebben.

Van het derde blad "l'Amateur d'armes" lijkt het dat het werd uitgegeven door "Sofemap Paris" (?). Veel meer vind ik even niet zo snel over deze twee magazines (l'Amateur des armes en Armes International).

Ik spreek geen Frans, maar zou iemand contact willen opnemen met Action Press, Sofemap Paris en New Fashion Media. Om vast te stellen of ze hopelijk nog beschikken over het bestand met abonneehouders uit die betreffende periode.

Re: Magazines

Dag Karel, als het toen was zoals het nu is kreeg iedereen die ook maar iets te maken had met wapens het magazine AMI thuis gestuurd. Bedoel dan wel langs Waalse kant. Nu gaat dit ook zo. Zo zit ik ook in Marche En Famenne en krijg ik ook steeds een magazine over wapens. Het magazine fire kreeg ik vroeger ook. Nu is het een ander magazine, maar daar ik al een paar andere magazines koop gaat dit hier regelrecht naar de poubelle.

Het magazine SOF ging ik dan weer kopen in de krantenwinkel. Van 1995 tot een 4 tal jaar geleden gaf ik zo een 80 euro per maand uit aan magazines. Raids, AK47, SAM, Commando, pro securite waren de vaste aankopen per maand. Toen kwam internet en ging onze krantenwinkel dicht en daarom spaar ik nu 80 euro per maand voor koge euh patronen. Die mannen zullen dat in diene tijd ook wel gekocht hebben in de kiosk waardoor het ons geen stap verder helpt.

Re: Magazines

Niet uitgaan van "de mannen zullen het wel in de kiosk hebben gemaakt". Het is het wel waard om na te gaan, je weet het maar nooit.

35

Re: Magazines

Precies, wat speurneus zegt is helemaal juist. Je kan een spoor nooit helemaal uitsluiten, tenzij je het tegendeel kan bewijzen. En ik denk dat niemand zich daaraan durft te branden.

In de opsporing is het heel normaal om sporen na te lopen. Ook al kunnen er diverse vertakkingen zijn, waarbij het spoor kan doodlopen. Wie weet is er een tak waar wel de verdachte(n) kunnen worden gelokaliseerd, zoals die van de abonneehouders. Dat is opsporing.

Op het moment dat op voorhand zonder onderzoek wordt veronderstelt dat het geen zin heeft, dan is de doelstelling om de daders te traceren niet meer realistisch te noemen.

36

Re: Magazines

De gangbare magazines die geronimo opnoemt kon je in de jaren '80 kopen in iedere krantenwinkel. Ik kocht ze er ook soms uit nieuwsgierigheid en beperkte belangstelling. Je kan deze magazines (in mijn ogen) niet beschouwen als vakliteratuur. Ik treed geronimo bij in zijn veronderstelling dat ze werden aangeschaft in een krantenwinkel of kiosk. Als ze werden verstuurd naar een abonnee zou er een adres op geplakt zijn en dit zou dan weer een duidelijk spoor moeten aanwijzen naar de bezitter ervan. Maar niets is daarvan op te merken, dus het zoveelste valse spoor.

Maar waarom werden de magazines er gedumpt, normaal gaat zoiets bij het oud papier voor ophaling. Was het de bedoeling om in plaats van een bewijs achter te laten men gewoon een hint wou geven in een bepaalde richting? En jullie voelen duidelijk in welke richting ik denk.

37

Re: Magazines

De label met het adres kan natuurlijk ook achteraf zijn verwijderd. smile Hypothetisch zou ik zeggen kans is gering. Maar je kan niet 100% garanderen dat het in de winkel is gekocht, wanneer je de bewijsstukken zelf niet met eigen ogen heb gezien. Laat staan forensisch technisch hebt onderzocht. Maar ook geen concrete bewijzen heb die daarop wijzen.

Maar waarom ze werden gedumpt? Je doelt op de practical shooting clubs. En van daaruit de extreem rechtse link. Als dat zo is. Dan zou je kan afvragen of men gepakt wilde worden. Het komt bij seriemoordenaars wel voor dat men gepakt wil worden als het ware en de politie uitdaagt. Daarbij geeft men dan bepaalde indirecte hints. Wat je dan ook kan afvragen is hoe zit het dan met bepaalde auto onderdelen, zoals de bekende achterbank. Of versnipperde papieren ...

Re: Magazines

LEO wrote:

Je kan deze magazines (in mijn ogen) niet beschouwen als vakliteratuur. Ik treed geronimo bij in zijn veronderstelling dat ze werden aangeschaft in een krantenwinkel of kiosk. Als ze werden verstuurd naar een abonnee zou er een adres op geplakt zijn en dit zou dan weer een duidelijk spoor moeten aanwijzen naar de bezitter ervan. Maar niets is daarvan op te merken, dus het zoveelste valse spoor.

Geen vakliteratuur, misschien zegt het dan wel wat over de daders LEO. Gewoon normale marginalen cq criminelen die hun beperkte kennis opdeden uit dit soort blaadjes. Je kan het ook eens anders bekijken dan alleen vanuit jou theorie. Ook kun je helemaal nog niets zeggen of ze het wel of niet bij de kiosk hebben gehaald of ze een abonnee waren. Dit dient onderzocht te worden en niet veronderstelt want daar hebben we niks aan.

39

Re: Magazines

Fraai hoor, stel al dat je het praktisch zou kunnen doen: dan krijg je daar een bestand bij elkaar met allemaal wapenliefhebbers. Waaronder waarschijnlijk een aantal namen die in dit dossier al genoemd werden. En dan? Nougatbollen. En extreem-rechtse psychopaten die sporen naar zichzelfs zouden willen achterlaten? Dat geloof je toch zelf niet. Dit is een in elkaar gezet dwaalspoor zo groot als een olifant. Of een waarschuwing. En Bultot was de kop van jut.

Re: Magazines

Doet er niet toe dim. In dit onderzoek moet je alles onderzoeken. Als er bekende namen boven komen drijven, zegt dat misschien wel iets. Alles onderzoeken, de tijd is kort!